Om prosjektet
Programmering har blitt en del av grunnskoleopplæringen, og dermed må også lærerstudenter lære seg å programmere. Det finnes ulike konsepter innen grunnleggende programmering, for eksempel variabler og løkker. Disse oppleves som abstrakte og kan være vanskelig å forstå for uerfarne elever og studenter. Oppdragsgiver for oppgaven har i et forskningsprosjekt funnet metaforer som gjenspeiler noen av de grunnleggende konseptene som i neste skritt skal materialiseres i et konkret verktøysett, en såkalt «tangible toolkit».
Prosjektet skal utvikle prototyper for disse metaforene i et sett med fysiske verktøy som skal kunne manipuleres av studenter for å lære disse abstrakte programmerings-konseptene.
Målet med settet er å hjelpe studentene med å forstå hvordan en datamaskin tolker de forskjellige programmeringskonseptene. I vårt arbeid skal vi finne, teste og utvikle et utvalg av fysiske metaforer for disse konseptene. Hovedmål for prosjektet er at flere studenter skal lære seg programmering på en enklere og forhåpentligvis mer intuitiv måte.
Bilder:
- Bilde av arduino med skjerm, RFID leser, RFID-kort.
- 3D Modell av Tangible Toolkit for konseptet "Variabler".
- Innmaten av 3D modellen er konstruert for å huse elektroniske komponenter.
- Ferdig prototype: Det sammensatte verktøyet for “variabler”, med 3D-print og elektronikk.
Prosjektdeltakere
Stian Tilrem
Malin Menendez
Tarik Jelin
Gustav Dalen Due
Om oppdragsgiveren
Den offisielle oppdragsgiveren til prosjektet kan ansees å være Høgskolen i Østfold, men det er spesifikt Tore Marius Akerbæk og Ann-Charlott Beatrice Amundsen Karlsen som representerer høgskolen som oppdragsgivere. Dette er på grunn av deres involvering i forskning relatert til bruken av “tangible” metaforer for å undervise grunnkonsepter i programmering. Begge oppdragsgiverne har skrevet en akademisk artikkel hvor det har blitt gjort testing mot utviklingen av en metafor basert “tangible toolkit”.
Tore Marius er ansatt som Høgskolelektor og har undervist i flere emner, blant annet webutvikling, innføring i programmering, utvikling av interaktive nettsteder og informasjonsarkitektur. Han har tatt en masteroppgave med temaet “design av digitale omgivelser”.
Ann-Charlott er ansatt som Høgskolelektor og har undervist iblant annet informasjonsarkitektur og webutvikling. Hun har en masteroppgave i “Applied Computer Science”.
Veileder
Daniela Blauhut, Høgskolen i Østfold