Om prosjektet
Prosjektet "Lokasjonsbasert Tracing” går ut på å se om det er mulig å bedre kunne forstå kundeadferd ved hjelp av nettvarder, også kalt beacons. Nettvarder er små aksesspunkter som har mulighet for å fange opp signaler fra enheter som er innen rekkevidde. Denne dataen kan da hentes ut i sanntid, lagres og prosesseres. Dataene som i hovedsak skal hentes ut er hvor mange kunder en butikk har som besøkende til enhver tid og hvordan de beveger seg i butikken, for eksempel hvilke avdelinger oppholder kundene seg mest i gjennom sitt besøk hos en Europris butikk. Datamengden er stor og vil gjennom en hel dag med datainnsamling fylle en database med titusenvis til hundretusenvis av rader avhengig av hvilke data som er ønskelig å hente ut, så det er til god hjelp i prosjektet at gruppen får jobbe på oppdragsgiverens skybaserte dataplattform. Plattformen kan kalles et samlepunkt for det meste som skal gjøres i prosjektet, enten det er å skrive kode, lagre data eller automatisere jobber som skal kjøres.
Bilder:
1. Planlegger oppsett av utstyr i butikk. Fra venstre - Robert Slensvik og John Abueg.
2. Hovedinngang Europris Svinesundparken, her inne skal utsyret settes opp.
3. Fra venstre - Robert Slensvik og Martin Marsell, jobber med oppsett av datainnsamling til prosjektet.
Prosjektdeltakere
Robert Slensvik
Martin Marsell
John Abueg
Om oppdragsgiveren
Europris AS
Europris AS er en norsk lavpriskjede som har spesialisert seg på salg av varer til husholdningen. Selskapet har et bredt utvalg av produkter, inkludert dagligvarer, husholdningsartikler, elektronikk og leker. Europris har vokst til å bli en av de største lavpriskjedene i Norge. Selskapet har hovedkontor i Fredrikstad og et sentrallager i Moss. Europris har vokst seg mye opp gjennom årene, og har en sterk posisjon i det norske lavprismarkedet. Europris har også en online butikk, der kundene kan handle varer på nettet og få dem levert hjem eller hente dem i butikk. Europris har vært et stort vekstselskap og økt omsetningen betydelig i løpet av de siste årene. Selskapet har også et godt omdømme i markedet og har en god posisjon i det norske lavprismarkedet. I dette prosjektet vil Thomas Nakken - Leder for utvikling, data engineering, analyse og business intelligence ved Europris være gruppens hovedkontakt.
Veileder
Erling Petter Strand, Høgskolen i Østfold