Om prosjektet
I henhold til vår oppdragsgiver har vi både klare og frie tøyler på hvordan vi skal vinkle vår oppgave, hvor hovedansvarsområdet er frakt og faktura. Til tross for frie tøyler, har vi også fått klare rammer om hva vi skal begrense oss til. Oppdragsgiver har foreslått ønske om å avdekke både økonomiske sammenhenger som dekningsgrad f.eks. per segment og hvordan bedriften tjener penger. Oppdragsgiver ønsker også å avdekke rapporter som gir nyttig innsikt, og som kan brukes til støtte for beslutningsgrunnlag.
Som Marius Radich (fagligansatt for Proteria) har sagt; “Vi gir dataene, vi vil se hvordan studenter tenker.”
I tillegg har vi fått historiske data i sql.format før det ble brukt i visualiseringsverktøyet, Power BI (PBI).
Vår problemstilling til denne oppgaven er 'Hvordan kan Power BI tilpasses slik at det kan tas i bruk for å skape forretningsverdi for Proteria knyttet til frakt og fakturering.' For å svare på dette går vi innom temaer som: Sikker datakvalitet, struktur og datamodellering, trender, mønstre og KPI’s, og visualisering og dashboards i PBI.
Bilder:
- Viser oversikt over frakt i Norge og Svalbard på et kart i Power BI. Det vi viser i denne rapporten er antall leveranser fordelt på fylker.
- Auto generert datamodell som Power BI oppretter når tabellene blir lastet inn. Her kan vi se relasjonene som knytter tabellene sammen.
Prosjektdeltakere
Sander Stavem
Kainat Elahi Rafat
Om oppdragsgiveren
Proteria AS er et selskap grunnlagt i 1994 som selger en digital løsning for toll og frakt som kan integreres opp til kunders ERP systemer samt skrivere og etiket printer for frakt. Hvor de tilbyr fraktløsninger integrasjoner for sine kunder som er nettbutikk, er f.eks. shopify.
Proteria består av 13 ansatte som er lokalisert i Halden (utvikling), Oslo (salg), Holmestrand (administrasjon) og München (salg). Proteria sine hoved samarbeidspartnere innen transport er Bring og Postnord.
Veileder
Joakim Karlsen, Høgskolen i Østfold.