Kommuneloven § 14. 10 og § 14.18 – beregning og belastning av minimumsavdrag

Høgskolelektor Asbjørn Pedersen ved Institutt for økonomi, innovasjon og samfunn, som også er Generalsekretær i Norges  kemner- og kommuneøkonomers forbund, skrev i maiutgaven av tidsskriftet Kommunaløkonomi  en artikkel om en stadig mer aktuell problemstilling knyttet til kommunale foretak og kommunelovens regler for beregning og belastning av minumumsavdrag for en kommune som har opprettet kommunale foretak i artikkelen Kommuneloven § 14. 10 og § 14.18 – beregning og belastning av minimumsavdrag.

Utgangspunktet for artikkelen er et svar fra Kommunaldepartementet til  Viken kommunerevisjon om tolkning av reglene i kommuneloven angående en kommunes avdragsplikt knyttet til kommunale foretak. Bruk av kommunale foretak brer om seg i kommunesektoren og ofte følges etablering av kommunale foretak av en overføring av kommunekassens varige driftsmidler til slike kommunale foretak. Det etableres ofte et låneforhold mellom det kommunale foretaket og kommunekassen. Dette er ofte i form av et internt utlån fra kommunekassen (en langsiktig fordring) til foretaket mot intern langsiktig gjeld i foretaket selv. I følge kommuneloven § 14.10 skal en kommune i driftsbudsjettet avsette midler til å dekke avdrag på lån etter et minimumsbeløp. Kommunelovens § 14.18 spesifiserer beregning av minimumsavdrag. Artikkelen diskuterer minimumsavdrag i tilfellet der en kommune har opprettet et kommunalt foretak og det er etablert interne utlån mellom disse to aktørene, og ser nærmere på departementets tolkning av kommuneloven i forbindelse med avdragsbetaling. Artikkelen belyser minumumskravet til avdrag, sett i lys av henholdsvis balansekravet i kommuneregnskapet og en kommunes nedbetalingsplikt.

Publisert 11. mai 2022 13:20 - Sist endret 7. des. 2022 14:19