Stine ønsker å påvirke teknologiverden

Stine Losnedahl har mange kreative interesser, men er også glad i teknologi og realfag. Ønsket om et yrke hvor hun kan kombinere sin tidligere ledererfaring fra reiselivsbransjen, det kreative med det logiske og jobbe mot kunde la grunnlaget for hennes studievalg. I dag er hun student på Bachelorstudium i informatikk - design og utvikling av IT-systemer ved Høgskolen i Østfold med fordypning i programmering.

Bildet viser Stine Losnedahl som er informatikk-student ved Høgskolen i Østfold

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere Bachelorstudium i informatikk – design og utvikling av IT-systemer ved Høgskolen i Østfold?

Jeg valgte å studere informatikk fordi jeg ønsket meg et yrke hvor jeg kunne kombinere det kreative med det logiske. Å jobbe med programmering gir meg nøyaktig det, ved at jeg må tenke kreativt, men innenfor visse gitte rammer. I et utelukkende kreativt yrke kan det fort komme en dag hvor man føler seg idéløs dersom man ikke har rammer, men som utvikler har man andre å forholde seg til og faste rammer for prosjektet, noe som fungerer ypperlig for meg. Jeg er også svært glad i å jobbe mot kunde, noe jeg får benyttet i jobben som utvikler. Planen er på sikt å benytte ledererfaringen min, når jeg får opparbeidet litt teknisk kunnskap. 

At yrket er stabilt og sikkert for tiden, er også positivt. 

I tillegg er det veldig få jenter i bransjen, noe jeg synes er synd og ønsker å gjøre noe med. Det er svært viktig at vi jenter får muligheten til å påvirke hva som skjer i teknologiverden fremover. Jenter har ofte andre innfallsvinkler og tanker rundt programmering enn gutter, i tillegg til å skape en annen dynamikk i et utviklingsteam, så jo flere ulike typer hjerner som jobber sammen mot samme mål, jo bedre vil resultatet være. 

Hvordan vil du beskrive Bachelorstudium i informatikk – design og utvikling av IT-systemer?

Jeg har valgt fordypning i programmering, så for oss er det mange emner rettet mot en utviklerhverdag. Noe er mer mot det logiske, for å lære å programmere; programmering i ulike språk, matematikk og algoritmer. Noe er mer rettet mot hvordan jobbe sammen i et utviklingsteam og mot kunde, som f.eks. metodikk, prosjektledelse (valgfag) og å definere kundens behov. Og så får man også litt grunnleggende kunnskaper i designmetoder og styling. 

Alt i alt får man kunnskap om ulike deler av hvordan man utvikler og vedlikeholder apper og nettsider.

"I tillegg er det veldig få jenter i bransjen, noe jeg synes er synd og ønsker å gjøre noe med. Det er svært viktig at vi jenter får muligheten til å påvirke hva som skjer i teknologiverden fremover."

Stine Losnedahl, student i informatikk ved Høgskolen i Østfold

På hvilken måte tenker du at utdanningen vil være verdifull i din yrkespraksis?

Når man er ferdig med sin bachelor i informatikk vil man ha kunnskap og selvtillit til å lære mer i en reell setting. Man vil ikke være utlært, på langt nær, men ha et godt utgangspunkt for å gå videre i jobb og lære videre av arbeidsgiver. I tillegg vil man ha knyttet verdifulle kontakter i form av lærere, studenter og bedrifter, og man vil være rustet til å gå videre med en master for å føle seg enda tryggere når man går ut i jobb.

Hva liker du best med studiet?

Jeg liker best at det er variert, fremtidsrettet og fleksibelt. Det er gode forelesere og oppgaver jevnt utover semesteret, noe som hjelper en å jobbe jevnt og trutt, samt vite litt om hvordan man ligger an underveis. I dette studiet er det mye øving fremfor bare lesing av bøker, så det er en gøyere måte å lære på, synes jeg. 

Hvordan opplever du studentmiljøet?

Studentmiljøet oppleves bra, men ettersom jeg både jobber utenom og pendler rekker jeg ikke så mye mer enn det, dessverre.

Har du noen tips og råd til andre som vurderer å ta studiet?

Kjør på. Dette studiet kan brukes til utrolig mange ulike yrker og er en trygg base for videre jobb. Noe grunnleggende datakunnskap er en fordel, men det gjør ingenting om man ikke har programmert før. Man bør riktignok være dedikert og øve på skolen for å gjøre det bra. 


Aktuell lenke:

Publisert 26. sep. 2023 09:16 - Sist endret 26. sep. 2023 09:16