Faglige interesser
Matematikk og maskinlæring.
Undervisning
Underviser for tiden følgende emner:
Kalkulus
Diskret matematikk
Lineær algebra og integraltransformer
Statistikk og statistisk programmering
Bakgrunn
2013 – dd: Førstelektor ved avdeling for informasjonsteknologi, Høgskolen i Østfold.
2005 – 2013: Studieleder ved avdeling for informasjonsteknologi, Høgskolen i Østfold.
2003 – 2004: Førstelektor ved avdeling for informasjonsteknologi, Høgskolen i Østfold.
2001 – 2003: Konsulent i Commitment AS.
1999 – 2002: Førstelektor II i datakommunikasjon ved Høgskolen i Østfold.
1996 – 2001: Konsulent i Scandpower A/S.
1993 – 1995: Amanuensis i informatikk ved avdeling for Informatikk og automatisering, Høgskolen i Østfold.
1989 – 1993: Forsker ved Televerkets forskningsinstitutt, først i gruppen for mikroelektronikk, deretter i gruppen for datasikkerhet.
Publikasjoner
-
Nätt, Tom Heine; Heide, Christian F. & Kristiansen, Monica
(2013).
Myter og sannheter om årsaker til studenters prestasjoner i programmering.
I Tøssebro, Erlend & Meling, Hein (Red.),
Norsk informatikkonferanse NIK 2013, Universitetet i Stavanger, 18. - 20.november 2013.
Akademika forlag.
ISSN 978-82-321-0365-2.
s. 76–87.
Vis sammendrag
I denne artikkelen studerer vi studentenes karakterer gitt i et introduksjonsemne i programmering de åtte siste årene innenfor bachelorstudiene ingeniørfag - data, informatikk, informasjonssystemer, digital medieproduksjon og årsstudiet i informasjonsteknologi ved Høgskolen i Østfold. Spesielt undersøker vi hvorvidt studentenes karakterer i dette emnet korrelerer med karakterer i andre emner som også krever abstrakt tenkning (matematikk og objektorientert programmering), samt studentenes gjennomsnittskarakter i alle andre emner. I tillegg undersøker vi om mannlige studenter generelt presterer bedre enn kvinnelige studenter, og om dette i noen grad varierer mellom de ulike studieretningene. Resultatene fra undersøkelsene viser bl.a. at kvinnelige studenter gjør det 0.7 karaktertrinn dårligere enn sine mannlige medstudenter i introduksjonsemnet Innføring i programmering, men at dette
langt ifra er signifikant for alle studieprogrammene. Videre viser resultatene korrelasjoner i størrelsesorden 0.5-0.6 mellom karakterene gitt i introduksjonsemnet og karakterene gitt i matematikk, objektorientert programmering og studentenes gjennomsnittskarakter.
-
Kristiansen, Monica; Nätt, Tom Heine & Heide, Christian F.
(2013).
Kvantitativ undersøkelse av mulige sammenhenger mellom vurderingsform og karakterer i høyere utdanning.
UNIPED.
ISSN 1500-4538.
36(2),
s. 62–80.
doi:
10.3402/uniped.v36i2.21516.
Vis sammendrag
I denne artikkelen undersøker vi om det gis bedre karakterer når vurderingsformen er mappe enn når vurderingsformen er tradisjonell skriftlig eksamen. For å gjøre dette, har vi tatt utgangspunkt i karakterene studenter ved Høgskolen i Østfold (HiØ) har fått i perioden f.o.m. høstsemesteret 2006 t.o.m. høstsemesteret 2010 i alle emner ved alle avdelinger. Resultatene fra undersøkelsene viser at studenter i gjennomsnitt får bedre karakterer dersom vurderingsformen er mappe enn når vurderingsformen er skriftlig eksamen. I våre data ligger gjennomsnittlig differanse mellom mappevurdering og skriftlig eksamen på 0,86 karaktertrinn når vi ser på alle avdelingene samlet. Størst gjennomsnittlig differanse finner vi ved avdeling for informasjonsteknologi. Ved denne avdelingen er gjennomsnittlig differanse mellom mappevurdering og skriftlig eksamen på hele 1,25 karaktertrinn. Videre viser våre data at omkring 80 % av studentene får bedre gjennomsnittskarakter på sine mappevurderinger enn på sine skriftlige eksamener når vi ser på alle avdelingene samlet. Ved avdeling for informasjonsteknologi får hele 88,7 % av studentene bedre gjennomsnittskarakter på sine mappevurderinger enn på sine skriftlige eksamener. Dette har imidlertid også sammenheng med studentenes gjennomsnittskarakter
-
Heide, Christian F.; Kristiansen, Monica Lind & Nätt, Tom Heine
(2012).
Vurderingsform og karakterbruk.
I Aalberg, Trond (Red.),
Norsk informatikkonferanse NIK 2012; Universitetet i Nordland 19 – 21 november 2012.
Akademika forlag.
ISSN 978-82-321-0013-2.
s. 61–71.
Vis sammendrag
I denne artikkelen tar vi utgangspunkt i emner gitt ved ulike avdelinger ved
Høgskolen i Østfold (HiØ), og undersøker om det gis bedre karakterer i emner
hvor vurderingsformen er mappe enn emner hvor vurderingsformen er
skriftlig eksamen. I tillegg undersøker vi i hvilken grad dette varierer mellom
ulike avdelinger ved HiØ. Videre undersøker vi om svake karakterer brukes
sjeldnere i emner som vurderes med mappe enn i emner som vurderes med
skriftlig eksamen, og om dette i noen grad varierer mellom de ulike avdelingene.
Som utgangspunkt for analysen benyttes karakterene studenter ved HiØ
har f°att f.o.m. høstsemesteret 2004 t.o.m. v°arsemesteret 2012. Resultatene fra
undersøkelsene viser at gjennomsnittskarakterene generelt er bedre i emner
hvor vurderingsformen er mappe enn i emner hvor vurderingsformen er
skriftlig eksamen. Datamaterialet viser at gjennomsnittskarakterene i emner
vurdert med mappe ligger omkring 0.6-1.0 karaktertrinn høyere enn gjennomsnittskarakterene
i emner vurdert med skriftlig eksamen. Videre viser
resultatene at variansen i studentenes karakterer er signifikant større i emner
med skriftlig eksamen enn i emner med mappevurdering. Data viser at
standardavviket i emner med skriftlig eksamen er ca 0.26-0.46 karaktertrinn
større enn standardavviket i emner med mappevurdering. Videre viser resultatene
tydelig mindre hyppig bruk av svake karakterer i emner som vurderes
med mappe enn i emner som vurderes med skriftlig eksamen.
Se alle arbeider i Cristin
-
Nätt, Tom Heine & Heide, Christian Fredrik
(2021).
Datasikkerhet - Ikke bli svindlerens neste offer - 2. utgave.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-53906-8.
416 s.
Vis sammendrag
De fleste former for dataangrep og nettsvindel gjennomføres med relativt enkle teknikker. Dersom du som vanlig bruker hadde visst litt mer om disse metodene, ville du ha vært bedre rustet til å beskytte deg. I denne boken får du, gjennom enkle forklaringer, dagligdagse eksempler og sjekklister, råd om hvordan du skal oppdage og forhindre farer. Datasikkerhet vil dermed bidra til å gi deg en tryggere IT-hverdag.
I denne 2. utgaven er det foretatt en generell oppdatering av innholdet. Det er videre lagt til et nytt kapittel om nettvett, med fokus på vanlige svindler man kan bli utsatt for når man er på nettet, og hvordan man kan unngå å gå i fellene. Det er videre lagt til et kapittel om barn og datasikkerhet, myntet særlig på foreldre, lærere og andre som arbeider med barn. I tillegg er det også lagt til et nytt kapittel om datasikkerhet i bedrifter.
-
Nätt, Tom Heine & Heide, Christian F.
(2015).
Datasikkerhet - Ikke bli svindlerens neste offer.
Gyldendal Akademisk.
ISBN 978-82-05-48026-1.
344 s.
Vis sammendrag
Føler du deg utrygg når du er på nettet? Er du redd for at virus eller hackere skal ta kontroll over datamaskinen din? Dette er boken for deg som vil vite mer om datasikkerhet og hvordan svindlere går frem. De fleste former for dataangrep og nettsvindel gjennomføres med relativt enkle teknikker. Dersom du som vanlig bruker hadde visst litt mer om disse metodene, ville du vært bedre rustet til å beskytte deg. I denne boken får du, gjennom enkle forklaringer, dagligdagse eksempler og sjekklister, råd om hvordan du skal oppdage og forhindre farer. Datasikkerhet vil dermed bidra til å gi deg en tryggere IT-hverdag.
Se alle arbeider i Cristin
-
Nätt, Tom Heine & Heide, Christian Fredrik
(2016).
Internett – svindlernes lekegrind.
Halden Arbeiderblad.
s. 6–7.
-
Nätt, Tom Heine & Heide, Christian Fredrik
(2016).
Internett – svindlernes lekegrind.
Sarpsborg Arbeiderblad.
s. 8–9.
-
-
-
-
Nätt, Tom Heine; Heide, Christian F. & Kristiansen, Monica
(2013).
Myter og sannheter om årsaker til studenters prestasjoner i programmering.
-
Heide, Christian F.; Kristiansen, Monica Lind & Nätt, Tom Heine
(2012).
Vurderingsform og karakterbruk.
-
Heide, Christian F & Rusås, Per-Olav
(2006).
Forsøk med benchmarking av et undervisningstilbud.
?.
s. 4–5.
Vis sammendrag
Artikkelen beskriver et forsøk med å benchmarking av den grunnleggende programmeringsundervisningen ved informatikkrelaterte studier ved Høgskolen i Molde og Høgskolen i Østfold. Forsøket viser at slik benchmarking kan være nyttig, men krever etter forfatternes mening stor åpenhet mellom miljøene.
-
Heide, Christian F
(2005).
Omlegging av matematikkfaget ved Informatikkstudiet.
?.
s. 5–6.
Vis sammendrag
Artikkelen beskriver en omlegging av matematikkfaget ved informatikkstudiene ved Høgskolen i Østfold fra høsten 2003. Endringene besto i en dreining fra reell analyse mot diskret matematikk. Omleggingen har vært en stor suksess, og artikkelen diskuterer mulige årsaker til dette.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert 12. juni 2018 16:14
- Sist endret 7. nov. 2022 09:45