– Jeg er teknologi-entusiast!

Anne Marit Hansen har en stor interesse for både film, data og teknologi. Hun har tatt en Bachelor i digital medieproduksjon og tar nå en Master i applied computer science. Hun syntes det er en fantastisk opplevelse å være student ved Høgskolen i Østfold og er svært fornøyd med hvordan hun har fått utvikle seg gjennom studietiden. 

Anne Marit Hansen (37) tar en Master i applied computer science. Foto: Privat. 

Her forteller Anne Marit om sine studieerfaringer: 

Jeg er født i Sarpsborg og er 37 år. Jeg anser meg selv som en veldig kreativ person, samtidig som jeg er en film-, data- og teknologi-entusiast.

Det er flere grunner til at jeg valgte studier ved Høgskolen i Østfold (HiØ). For det første er det nærme hjemme, for det andre er Halden en by jeg allerede hadde et godt forhold til (og jeg hadde venner der.) Og sist men ikke minst hadde HiØ et bachelorstudium i digital medieproduksjon, som hadde fokus på webutvikling video og grafisk design. Dette passet perfekt for meg, fordi jeg kunne bruke de kreative sidene mine i kombinasjon med at jeg utviklet meg innen teknologi i den retningen jeg ønsket. 

I 2013 tok jeg en ettårig master i 3D computer animation i Wales og etter dette jobbet jeg med noe helt annet i ca 5 år. Men jeg klarte aldri helt å legge fra meg data interessen, og følte at jeg trengte å lære enda mer, spesielt innen programmering. Så i 2018 tok jeg et enkelt fag på HiØ i utvikling av interaktive nettsider. Det var da jeg bestemte meg, for at dette var veien jeg ville fortsette å satse.

I 2018 så søkte jeg på Master i applied computer science, rett å slett for å få flere ben å stå på, og for å få en stødigere programmeringsbakgrunn. Det jeg liker best med studiet er at man først får kunnskap i forskjellige fagfeltene og etterpå kan man velge å spesialisere seg i den retningen man har lyst til å fortsette i.

Masteroppgave om barn, kulturminner og bruk av VR

Jeg må også nevene at jeg syns høgskolen har gitt oss utrolig stor valgfrihet og mange forslag til masteroppgaver. Det var forslag både fra forskningsgruppene og presentasjon fra eksterne bedrifter. Jeg var faktisk usikker på hvilken oppgave jeg skulle gå for i masterprosjektet mitt. Men for min del så bestemte jeg meg for å jobbe videre med interaksjonsdesign.

Masteroppgave min handler om hvordan jeg kan designe en oppslukende virtuell (VR) opplevelse av et kulturminneobjekt som støtter kreativt engasjement hos barn. Dette er en videreføring av Gjellestad prosjektet som forskere ved HiØ presenterte tidligere i år. 

Østfold museene for eksempel, ønsker å bruke teknologiske applikasjoner for å øke effekten folk har rundt i en kulturell opplevelse.

Planen er at jeg skal designe en spillopplevelse som forhåpentligvis barn/unge finner lærerik, motiverende og engasjerende. Jeg skal utforske forholdet mellom interaksjon, teknologi og engasjement som elever har når de bruker VR. 

Fantastisk opplevelse

Det å studere på høgskolen er egentlig en fantastisk opplevelse. Jeg føler jeg har utviklet meg på flere plan, jeg har blitt mye mer selvstendig, fått mer troen på at det jeg gjør er bra, blitt mer målrettet og bedre på å planlegge, samtidig som jeg føler jeg får spesialisere meg når jeg får gå dyp inni et teknologisk felt som jeg vil jobbe med.

Masterstudier gir god spesialisering

Etter en master sitter man igjen med en helt annen type spesialisering enn den man får på bachelornivå. Ja, det er en krevende prosess, men det at man hele tiden har mål og strekke seg etter gjør at man vokser ekstremt mye både som student og som person.

Mange valg 

Sosialt så kan man egentlig selv velge hva man vil gjøre. Fordi vi har tilgang og valg muligheter til forskjellige steder å være. Vi har en egen masterlab hvor vi kan sitte å jobbe hele døgnet (hvor det så å si alltid er folk), vi har mulighetene til å hjelpe hverandre, eller vi kan bruke Makerspace til å lage prototyper, VR laben til utvikling, robot laben eller biblioteket om man ønsker det. Det siste som bør nevnes er foreleserne og forholdet vi får ha til foreleserne våre. 

Åpen dør til foreleserne

De fleste foreleserne våre har alltid dørene åpne og er villig til å hjelpe til og veilede deg i riktig retning om man har behov for det. Man har jo så klart ansvar for egen læring, men det er fortsatt utrolig bra å kunne ha veiledning på den måten uten å være redd for kunne spørre foreleserne sine om spørsmål man kanskje ikke tør å spørre om midt i forelesingen.

Tre gode råd 

Jeg vil anbefale nye studenter å være målbevisste, åpne for forandring (av ideer) og alltid å gjør sitt aller beste, da når man langt.

Til slutt

Om jeg kunne velge jobb fra øverste hylle, tja det er vanskelig å si, jeg har ikke et veldig stort ønsker om å jobbe et spesifikt sted. Men jeg vet nok bedre hvor jeg IKKE vil jobbe. Men for min del så kommer jeg nok til å velge en jobb der jeg får utfordringer, slik at jeg vet jeg får videreutviklet meg innen teknologi. 

Jeg har nok en drøm om å enten starte for meg selv eller kanskje få fortsette å jobbe på HiØ.

Aktuelle lenker

 

Av Nina Fredheim
Publisert 26. feb. 2020 13:03 - Sist endret 16. juni 2021 12:51