English version of this page
Pågående prosjekt

Virtuelle simuleringer som støtte for tidskritisk og sikkerhetskritisk samarbeid i spesialisthelsetjenesten

Spiller samarbeider med virtuelt trombolyseteam. Skjermdump fra prototype utviklet av Attensi for Sykehuset Østfold.

Om prosjektet

Private og offentlige leverandører av helsetjenester, som Sykehuset Østfold i Norge, har de siste årene investert i innovative løsninger for å støtte helserelaterte arbeidsoppgaver, blant annet i utvikling og bruk av virtuelle simuleringer som treningsapplikasjoner for helsepersonell. Studier viser at virtuelle simuleringer tilbyr innlevelse og familiaritet, noe som kan øke engasjement og motivasjon for denne type opplæring.  

I dette prosjektet vil stipendiaten fokusere på forskning og design av virtuelle simuleringer som støtter tidskritisk og sikkerhetskritisk arbeid, og de ulike utfordringene tilknyttet arbeid der helsepersonell må tilpasse standardiserte rutiner i utførelsen av behandling basert på situasjonsbestemte og uventede hendelser. Stipendiaten vil utforske 1) hvordan virtuelle oppgavetrenere som simulerer ulike rutiner kan forbedre behandling og øke pasientsikkerhet, og 2) hvordan disse simuleringene kan støtte sømløst samarbeid mellom samtidige brukere i håp om at dette kan gi læringsmuligheter ved å gi økt bevisstheten om koordinasjonen mellom samarbeidende helsepersonell.

Prosjektets tidsramme

Januar 2020 – Desember 2022

Prosjekttype

Forskningsprosjekt

Mål

Samtlige studier viser at virtuelle simuleringer kan fungere som et egnet verktøy i trening på medisinske prosedyrer. Likevel er det i dag liten konsensus om hvordan slike simuleringer skal designes, utvikles og implementeres for ansatte som utfører komplekse (sam)arbeidsprosedyrer.

Målet i dette prosjektet er å utforske hvordan virtuelle opplæringssimulatorer kan forbedre behandlingsrutiner for økt pasientsikkerhet i spesialisthelsetjenesten. Prosjektet fokuserer på utfordringer knyttet til tids- og sikkerhetskritisk arbeid, der ansatte må tilpasse utførelsen av behandlingen basert på situasjonsbestemte og uventede hendelser. Resultatet av studien vil gi ny kunnskap og anbefalinger om hvordan virtuelle simuleringer bedre kan støtte både standardiserte rutiner og utførelsen av disse rutinene i praksis.

Ved å implementere og utforske sømløst samarbeid innad simuleringen vil prosjektet gi anbefalinger knyttet til hvordan virtuelle simuleringer bedre kan støtte trening på koordinasjon og samarbeid i håp om at utførelsen av komplekse prosedyrer blir mer effektiv og at den gjennomsnittlige behandlingstiden går ned.

Finansiering

Intern

Samarbeid

Gjennom prosjektet vil stipendiaten samarbeide med;

  • Designgruppa ved Institutt for Informatikk (IFI), Universitetet i Oslo
  • Avdeling for visualiseringsteknologi ved Institutt for Energiteknikk (IFE)
  • Sykehuset Østfold i Helse Sør-Øst (SØ)
  • Senter for simulering og innovasjon ved avdeling for helse og velferd (SSI).

Deltakere

Emneord: Virtuelle miljøer, spillbasert læring, digital trening, spill- og simuleringsteknologi.
Publisert 18. mai 2020 15:25 - Sist endret 21. des. 2022 10:07