Med utvidet og virtuell virkelighet (bedre kjent som AR og VR) kan brukere ved hjelp av HMD-utstyr (head-mounted display) oppleve og utforske virtuelle, 3D genererte scener og objekter. Med denne teknologien er det altså mulig å lage interaktive og immersive opplevelser, noe som blant annet gir økt engasjement og læringsmuligheter. Forskning og utviklingsprosjekter rundt om i verden viser at denne teknologien egner seg godt som læringmedie i skolen og som et verktøy for opplæring av ansatte i både private og offentlige virksomheter.
Under seminaret fikk vi blant annet se foredrag av Ekaterina Prasolova-Førland, leder for IMTEL, om bruken av VR som et alternativ til normal undervisning under den pågående pandemien, der studenter ved NTNU fikk følge undervisningen og utføre gruppearbeid gjennom virtuell virkelighet.
Under seminaret fikk vi også besøke IMTEL VRLab. Her fikk vi prøve applikasjoner og demoer til både Microsofts HoloLens 2 og The Virtuix Omni der vi kunne vandre rundt på Gløshaugen i Trondheim på en 360 graders tredemølle med HTC Vive VR-briller.