Åtte forskere og skapere fra 5 ulike institutt samlet seg for å dele sine erfaringer innen design, 3D-printing, digitalt broderi og programmering.
Kunst og Håndverkslærere har ofte følt seg oversett i diskusjonen om digitalisering, sa høgskolelektor Walthinsen Rabben. Han har nylig skrevet sin masteroppgave om å forstå hvilke muligheter Kunst og Håndverkslærere ser med digital fabrikasjon, samt hvilken støtte de trenger for å inkludere disse teknologiene i skolehverdagen.
Overingeniør Said, som til daglig jobber på MakerSpace, har vært vert for mange skoleelever de siste årene med fokus på skaperglede og teknologisk eksperimentering. Han fokuserer også på å gjøre terskelen lavere for å bruke digital fabrikasjon på tvers mellom fagfelt og forkunnskaper. På seminaret presenterte han en nettside med eksempler som lærere kan bruke i undervisningen sin. Høgskolelektor Bjertnes Jacobsen delte sine erfaringer med å gjennomføre designsprint med elever på videregående skole, et prosjekt han gjennomførte med Glemmen VGS nå i vinter. Han mener at digitale verktøy tillater elevene å utforske nye former og er både kreative og engasjerende.
Førsteamanuensis Blauhut er interessert å undersøke hvordan digital fabrikasjon kan påvirke hvordan vi forstår håndverk. Sammen med sine kollegaer har hun nettopp gjennomført en litteraturgjennomgang som viser behovet for mer forskning innen digital fabrikasjon i Kunst og Håndverksfaget.
Førstelektor Skjønneberg fra OsloMet har lang erfaring fra å utdanne Kunst og Håndverkslærere. Hun har brukt digitale verktøy i undervisningen sin i mange år. Hun fokuserer spesielt på tekstiltrykk og broderi. Sammen med kollega og universitetslektor Solhjell Ølander utforsker hun digitalt broderi, og planlegger en utstilling til neste vår. Lærerstudenten Thomas Olsen presenterte sine eksperiment med å 3d-printe på tekstil. Han jobber på HIØ læringsverksted og han utrykker et stort engasjement for å utforske flere digitale verktøy i utdanningen sin.
Førsteamanuensis Stigberg har jobbet mye med å introdusere programmering for lærere, og hun synes det er spennende å utforske hvordan samme kode kan brukes til å skape ting i ulike materialer. Kreativ koding kan tilføre noe nytt til Kunst og Håndverksutdanningen og kan bidra til å endre vår oppfatning av hva programmering er og hvem som kan være programmerere.
Seminaret var en verdifull mulighet for kunnskapsdeling og inspirasjon, og det viser det potensialet digital fabrikasjon har for Kunst og Håndverk i skolen. Samarbeidet mellom HiØ og OsloMet lover godt for fremtidige prosjekter og forskning innen dette feltet.