HCI 2022 er et tematisk område av den 24. International Conference on Human-Computer Interaction, om belyser utfordrende og innovative emner innen HCI teori, metodologi og praksis. Med mange interessante spor som Human-Technology Symbiosis, Human-Environment Interactions og Accessibility and Universal Access plasserte artikkelen "Towards a Metaphor-Based Tangible Toolkit for Learning Programming Concepts" seg i sporet "Learning and Collaboration technologies" under sesjonen "Designing and developing learning environments".
Artikkelen viste vår initielle utforskning av metaforer brukt i undervisning av programmeringskonsepter, og den første evalueringen av de mest brukte metaforene. Gjennom ekspertintervjuer og co-design workshops etablerte vi et sett metaforer for seks grunnleggende programmeringskonsepter, og gjorde en pilot-evaluering gjennom et interaktivt 3D-miljø.
Resultatene viser positive opplevelser av både interaksjonen som læringsmetode og metaforene som forsterket forståelse av programmeringskonsepter, men vil kreve ytterligere evaluering, spesielt i en reell undervisningssammenheng.
Arbeidet er tenkt å videreføres på vei mot en tangible (fysisk) verktøyskasse som kan benyttes som støtte i introduksjonsfag i programmering.