Artikkel presentert på HCII 2022

Den 27. juni presenterte Ann-Charlott Karlsen artikkelen "Towards a Metaphor-Based Tangible Toolkit for Learning Programming Concepts" på HCII 2022 i sesjonen "Designing and developing learning environments".

HCI 2022 er et tematisk område av den 24. International Conference on Human-Computer Interaction, om belyser utfordrende og innovative emner innen HCI teori, metodologi og praksis. Med mange interessante spor som Human-Technology Symbiosis, Human-Environment Interactions og Accessibility and Universal Access plasserte artikkelen "Towards a Metaphor-Based Tangible Toolkit for Learning Programming Concepts" seg i sporet "Learning and Collaboration technologies" under sesjonen "Designing and developing learning environments".

Artikkelen viste vår initielle utforskning av metaforer brukt i undervisning av programmeringskonsepter, og den første evalueringen av de mest brukte metaforene. Gjennom ekspertintervjuer og co-design workshops etablerte vi et sett metaforer for seks grunnleggende programmeringskonsepter, og gjorde en pilot-evaluering gjennom et interaktivt 3D-miljø.

Resultatene viser positive opplevelser av både interaksjonen som læringsmetode og metaforene som forsterket forståelse av programmeringskonsepter, men vil kreve ytterligere evaluering, spesielt i en reell undervisningssammenheng. 

Arbeidet er tenkt å videreføres på vei mot en tangible (fysisk) verktøyskasse som kan benyttes som støtte i introduksjonsfag i programmering.

Artikkelen hos Springer Link

Emneord: Human-Computer Interaction, konferanse Av Ann-Charlott B. A. Karlsen, Tore Marius Akerbæk
Publisert 9. sep. 2022 13:25 - Sist endret 9. sep. 2022 13:25