Denne uka har forskere fra HiØ besøkt Glemmen VGS for å presentere sitt forskningsprosjekt om digital fabrikasjon i kunst- og håndverksutdanningen og få til et samarbeid med lærerne som underviser i de relevante utdanningsprogrammene ved skolen. Skolebesøket var et neste ledd i DigiFabArt prosjektet (Digital Fabrication in Arts and Crafts) og skal lede til videre forskningsarbeid sammen med skoler, lærere og partnere fra andre forskningsinstitusjoner.
Aktuelt
– Det er funnet mange spor på Gjellestad etter bosetting og graver over lang tid og en sjelden skipsgrav, men bortsett fra skipskjølen er det meste som er funnet til nå veldig nedbrutt og derfor lite tilgjengelige for publikum, forteller forsker Joakim Karlsen ved Høgskolen i Østfold.
Forrige uken har forskere fra HiØ og OsloMet gjennomført et felles seminar med fokus på digital fabrikasjon i Kunst og Håndverk. Dette seminaret var et første ledd mot et spennende samarbeid mellom de to lærestedene, og det ble et vellykket møte.
Forskere fra Høgskolen i Østfold har sett på bruken av egenproduserte konkreter som kan brukes i matematikkundervisningen i skolen. Engasjementet fra lærerne som har deltatt i prosjektet har vært svært positiv.
Kortene, som er testet ut på lærerstudenter ved Høgskolen i Østfold, har vist seg å være morsomme og effektive.
Forskningsgruppen "Democratizing Design Practices in the Digital Society" deltok på ACHI 2023 - The Sixteenth International Conference on Advances in Computer-Human Interactions i Venezia. Konferansen samlet forskere og praktikere fra hele verden for å diskutere den nyeste forskingen innenfor feltet.
I samarbeid med Sunnaas sykehus, Nesodden kommune og Sykehuspartner, jobber forskere fra Høgskolen i Østfold med å utvikle digitale løsninger som skal bedre samarbeidet mellom helsepersonell og pasienter som trenger rehabilitering. Målet er å sikre pasientene større eierskap til egen rehabilitering.
Programmering er på full fart inn i offisielle lærerplaner helt ned på barneskolenivå. Utfordringen er at lærere har lite kunnskap om faget, noe som igjen gjør det vanskelig å lære bort. Dette ønsker forskere ved Høgskolen i Østfold å gjøre noe med.
Den 27. juni presenterte Ann-Charlott Karlsen artikkelen "Towards a Metaphor-Based Tangible Toolkit for Learning Programming Concepts" på HCII 2022 i sesjonen "Designing and developing learning environments".
En fersk studie gjennomført av forskere ved Høgskolen i Østfold viser at digital fabrikasjon kan støtte lærere å lage egne konkrete undervisningsmaterialer for å forbedre undervisningen sin.
Susanne Koch Stigberg har forsket på hvordan vi som forbrukere i større grad kan designe og sette opp mobile enheter så de dekker vårt daglige behov.
Hvordan kan elever og lærere få et større utbytte av tilbudet som eksterne aktører tilbyr i skolehverdagen? Prosjektet pARTiciPED, som er finansiert av Norges Forskningsråd, sikter nå mot helt ny kunnskap som skal styrke samarbeidet mellom skole og Den kulturelle skolesekken.
Klaudia Carcani has looked at patient empowerment in cognitive rehabilitation in her PhD-studies. Through her thesis she developed an operational patient empowerment model that highlights best practices that can be applied to further patient empowerment in rehabilitation and other medical domains.
PODCAST. Fahad Faisal Said har en rykende fersk mastergrad bak seg. I tillegg til å lage en «kake-oppskrift» på hvordan grunnskolelærere i kunst og håndverk kan ta i bruk teknologi, har han forsket på engasjement i digitale møter under covid-19 lockdown.
Forrige uke var Joakim og Tina med på IMTEL Innovation Day "Women in XR" arrangert av forskningsgruppen Innovative Immersive Technologies for Learning (IMTEL) ved Institutt for Pedagogikk og Livslang Læring på NTNU Dragvoll i Trondheim. Spennende foredrag og demoer om bruk av utvidet og virtuell virkelighet for læring i Norge, Finland og USA.
Stigberg presents an updated interface model recently published in Lecture Notes in Computer Sciences by Springer and presented at her digital talk at the 22nd International Conference on Human-Computer Interaction.
Høgskolen i Østfold er glad for å kunne presentere seks vitenskapelige publikasjoner av studentprosjekt ved Avdeling for informasjonsteknologi i Halden.
Klaudia Carcani har deltatt i det syvende Ph.D. kurset i Designing Human Technologies, DHT 7.0, som fant sted i Viirelaid Estland - 16.-18. januar 2019, organisert av Universitetet i Tallinn, i samarbeid med Roskilde Universitet og Universitetet i Trento.
Klaudia Çarçani og Harald Holones papir er blitt akseptert til det 42. Forskningssmeniaret for informasjonsystemer (IRIS) i Skandinavia. Seminaret finner sted i Nokia, Finland i august 2019.
Forskergruppen for interaksjonsdesign er en del av den årlige konferansen for association for teacher education in Europe (ATEE) i sommer i Bath, Storbritannia.