Tekst: av Gunhild M. Haugnes, UiO.
– Ja, det er store forskjeller. Det er langt mer trykk i nyhetsredaksjonene enn innen dokumentarfilm, sier Joakim Karlsen – som nylig tok doktorgraden ”Reinventing Journalism” ved Institutt for informatikk på UiO.
Mediebransjen var blant de første som for alvor merket digitaliseringsbølgen, som ble skapt i kjølvannet av at internett ble folkeliggjort på midten av 90-tallet.
Nettaviser, nye fortellerteknikker, nye metoder for gravejournalistikk, massive kutt i tradisjonelle medier og oppblomstring av nye medier er noen av resultatene.
Besøkte de største redaksjonene
Joakim Karlsen har sammen med Erik Stavelin besøkt de største nyhetsredaksjonene i landet: VG, NRK, Aftenposten, TV2, Dagbladet og Bergens Tidende. Målet var å se og høre hvordan de jobbet med datajournalistikk.
Han opplevde at dette var høyt prioritert i alle redaksjonene.
– Det ble satt av mye ressurser og tid til gravejournalistikk med analyse av store mengder åpne data, men også til å utforske nye digitale fortellerteknikker. Det handler blant annet om nettbasert langlesing med skrolling og multimedia. Multimediasuksessen Snow Fall, laget av New York Times, har i stor grad satt standarden for denne typen nyhetsformidling de siste årene.