Installere Zoom-klient
Første gang må du installere Zoom-app fra https://zoom.us/download.
Appen du skal laste ned og installere heter "Zoom client for Meetings".
Har du ikke mulighet til å installere Zoom-app på din datamaskin, må du bruke Zoom via nettleser på https://www.zoom.us
Stand
Logge inn med Zoom-klient
For å få tilgang til Zoom må du logge deg inn på korrekt måte:
- Start Zoom-app
- Logg inn med tilsendt brukerinformasjon
- Trykk på møtelenken du har fått tilsendt på e-post for å komme inn på din stand
Logge inn i nettleser uten Zoom-klient
For å få tilgang til Zoom må du logge deg inn på korrekt måte:
- Gå til nettsiden https://www.zoom.us
- Trykk "Sign in"
- Skriv inn brukerinformasjonen du har fått tilsendt på e-post
- Kopier møtelenken du har fått tilsendt på e-post, og lim denne inn i nettleseren for å komme inn på din stand.
Flere i bedriften som skal inn i samme stand-rom
- Pass på at du ikke er innlogget i Zoom-app eller Zoom i nettleser.
- Trykk på lenken du har fått tilsendt på e-post
- Velg å logge inn med guest
- Deretter må du endre navnet ditt:
Klikk på de tre prikkene i høyre hjørne av bildet ditt, og velg rename - Den som allerede er innlogget må evt. gi co-host rettigheter til gjesten
Bruk av breakout rooms
Dersom det er noen deltagere som ønsker å snakke med bedriften spesielt, finnes det mulighet for at en av de på stand kan ta med seg deltageren inn i et breakout room. Det må være noen igjen på stand for å betjene de andre deltagerne dersom en skal gå ut.
Dele skjerm med deltagere
Trykk på "Share screen", og velg hva du ønsker å dele.
Du kan dele hele skjermen din, en del av skjermen din, et program eller en presentasjon.
Trykk deretter på More, og velg "Share sound" for at deltagerne skal høre lyd om du deler for eksempel en video.
Forlate stand
Når du skal forlate stand, er det viktig at du velge "Leave", IKKE "End Meeting". Velger du "End Meeting" vil alle deltagere kastes ut, og det vil ikke være mulig å komme inn igjen.
Webinar
Logge inn på webinar
Studenter og ansatte logger på Zoom-app med sin FEIDE-bruker.
Bedrift som skal presentere under webinaret får tilsendt personlig lenke til hver panelist (paneldeltager) på e-post. Det er viktig å ikke dele den personlige lenken med andre.
Selv om du er logget på Zoom med en av de tildelte brukernavn og passord, vil du komme inn i webinaret med det navn og epostadresse som lenken er sendt til.
De som skal delta som gjester, trykker kun på tilsendt lenke i e-post, og velger å delta som gjest.
Legg inn navn og hvilket firma du kommer fra dersom du er pålogget som gjest eller bedrift: Klikk på de tre prikkene i høyre hjørne av bildet ditt, og velg rename
Når du har kommet inn i webinaret vil HiØs host tildele deg panelist-rolle slik at du kan presentere.
Vennligst gå inn i webinaret minst 5 minutter før du skal presentere.
Starte webinar (kun for host ved HiØ)
Det er kun host som kan starte et webinar. Den som er host er den som har opprettet webinaret. Et webinar kan kun ha en host.
For å starte webinar må den som er host logge inn i Zoom-appen, finne webinaret på forsiden i appen og trykke Start.
Tildele rollen co-host til de som skal kunne hjelpe til med å administrere deltagerne under webinaret. Co-host kan ikke starte og stoppe webinaret.
Tildele rollen panelist til de som skal kunne presentere video eller skjerm og svare på kommentarer under webinaret.
Trykk på "Share", og velg hva du ønsker å dele som det første deltagerne i webinaret ser. Trykk deretter på "Broadcast" når du er klar til å starte.
Dele skjerm under webinar
For å dele skjerm under webinaret trykker du først på "New Share", og velger så hva du vil dele.
Du kan dele hele skjermen din, en del av skjermen din, et program, en presentasjon eller bilde fra eksternt kamera.
Tildele co-host rolle
Trykk på "Participants" på menyen nederst på skjermen.
Dra musepekeren over deltageren du ønsker at skal bli co-host, og en meny blir synlig. Trykk på "More" på denne menyen, og deretter på "Make Co-Host".
Tildele panelist rolle
Trykk på "Participants" på menyen nederst på skjermen.
Dra musepekeren over deltageren du ønsker at skal bli panelist, og en meny blir synlig. Trykk på "More" på denne menyen, og deretter på "Promote to Panelist".
Håndtering av chat
For å få opp chat-vindu trykker du på chat-ikonet nederst på skjermen.
Finner du ikke noe chat-ikon nederst på skjermen, kan du finne det under Participants.