Nyere forskning argumenterer for at reelt samarbeid mellom akademia og arbeidslivet er nøkkelen til å bygge arbeidsrelevans hos studenter. Det er kanskje mindre praktiske råd om hvordan man kan få det til i praksis for mindre programmer, som man ser på ICERI-konferansen hvor dette er et gjentatt tema.
Høyskole-arbeidslivsamarbeid er fremvoksende og komplekse prosesser hvor det er stadige endringer i hvilke aktører som er med, hvilke mål som settes for aktiviteten, situasjonen virksomheten er i mens en konkret samarbeidsaktivitet pågår, de enkelte studentenes kunnskap og ferdigheter med mere. Dette gir en kompleksitet som må håndteres underveis.
I kalenderåret 2021 samarbeidet programmet Innovasjon og prosjektledelse med over 80 ulike bedrifter og virksomheter gjennom de tre årstrinnene. Forskning viser at studenter gjennom samarbeidsaktiviteter blant annet forbedrer sin dømmekraft, forbedrer konseptuell forståelse og kreativ tenkning, at de øker sin kompetanse og ferdigheter, og interessen for selve læringsprosessen.
I presentasjonen deler vi noen av lærdommene våre fra de siste ti årene med å bygge en rekke treningsarenaer for våre bachelorstudenter i samarbeid med regional og internasjonal industri og offentlig sektor.
Konferansepaperet utvikles av Frode Ramstad Johansen, Gunnar Andersson, Bjørn Gitle Hauge og Eivind Leister ved institutt for ingeniørfag.