Miljøterapeut

Katrine Jensen jobber som miljøterapeut på barnevernsenter.

Foto: Privat

Hvorfor valgte du å studere barnevern?

Jeg valgte å studere til å bli barnevernspedagog fordi jeg har en brennende interesse for å hjelpe andre mennesker. Jeg ønsker å bistå slik at utsatte barn og unge får en så god oppvekst som mulig, om det er i hjemmet eller om det er utenfor i ulike tjenester, eller for eksempel på en barnevernsinstitusjon. Jeg motiveres av at ingen dag er lik på jobb, og at jeg har et stort spenn i hva slags jobb jeg kan få. Når jeg får spørsmål om hvor en barnevernspedagog kan jobbe pleier jeg å svare ”alle steder det finnes mennesker”.

Hvordan fikk du din nåværende jobb?

Min jobb i Fredrikstad kommune fikk jeg gjennom mitt personlige nettverk. Min kontakt anbefalte at jeg skulle sende en e-post til lederen på avdelingen hun jobbet, noe jeg gjorde, og som førte til at jeg fikk jobb der. Jeg jobbet her under studietiden min også, så de kjente godt til meg. Jobben i Oslo kommune søkte jeg på gjennom NAV sine sider. Jeg ble innkalt til jobbintervju og fikk så en nattevaktstilling.

Hva tror du var de viktigste faktorene for at nettopp du fikk jobben?

Jeg tror de viktigste faktorene er utdannelsen min, og at jeg har erfaring som jeg har skaffet meg med ulike jobber gjennom studietiden. 

Hva er dine hovedarbeidsoppgaver? 

Mine arbeidsoppgaver varierer fra dag til dag. Alt fra morgenrutiner med stell og frokost, til å sitte på sengekanten og le så vi gråter av tullete ting på internett. Spennet i miljøterapeutiske oppgaver er enormt, og det finnes ingen grenser uten om de du setter selv. Jeg opplever at hvis man kommer med en god idé til en ungdom eller ansattgruppen med litt teoretisk påfyll er det enkelt å gjennomføre det meste. 

I min nattevaktstilling er primæroppgaven å skape og beholde roen i huset på natt. Være til stede og møte ungdommene i de problemene som kan oppstå. 

Jeg jobber for å skape gode relasjoner og kommunisere best mulig slik at vi kan forhindre at uønsket atferd eskalerer eller oppstår i det hele tatt.

På hvilken måte bruker du utdanningen din i jobben?

I begge mine jobber brukes miljøterapeutisk arbeid hele tiden. Det er alt fra vasking av klær og lage mat til å snakke med og og være der for ungdommene. Brukergruppene i mine jobber er veldig forskjellige, men grunnmuren er den samme. Jeg jobber for å skape gode relasjoner og kommunisere best mulig slik at vi kan forhindre at uønsket atferd eskalerer eller oppstår i det hele tatt. Dette kan gjøres ved å være trygg i seg selv som person og rollen som miljøterapeut. Det er viktig å vite hva som trigger en selv, og være åpen med kolleger om egne utfordringer. 

Hva er ditt beste tips til studenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet? 

Mitt beste tips er å prøve å skaffe seg en jobb man kan ha i studietiden. Dette viser at man ønsker å jobbe, men også at man klarer å ha flere baller i luften. Det trenger ikke være en fast stilling, å være tilkallingsvikar er mer enn nok, da kan man også ta på seg vakter når det passer med tanke på eksamener og innleveringer. Arbeidserfaring er alltid positivt å vise til på et jobbintervju, og dette kommer også godt med i studiene da det er lettere å forstå sammenhengene mellom teori og praksis. Et annet godt tips er å være engasjert og lærevillig under praksisperioder. Det kan hende du allerede her møter dine fremtidige kolleger.


Navn:
Katrine Jensen
Studieprogram:
Barnevernspedagog
Uteksaminert:
2018
Stillingstittel:
Miljøterapeut
Arbeidsgiver:
Oslo kommune, Grepperød barnevernssenter
Fredrikstad kommune, Avlastning for barn og unge.

Publisert 17. okt. 2019 15:28 - Sist endret 16. juni 2021 08:03