May Østby

English version of this page Institutt for velferd, ledelse og organisasjon
Bilde av May Østby
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4799746629
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
A-308

Faglige interesser

Vernepleieren, selvbestemmelse, brukermedvirkning, brukerinvolvering, deltakelse, etisk refleksjon/anvendt etikk, inkluderende forskning, medforskning, personer med utviklingshemming.

Undervisning

https://www.hiof.no/studier/programmer/ve3-bachelorstudium-i-vernepleie-heltid/index.html

 

Bakgrunn

Utdannet vernepleier ved Høgskolen i Sør-Trøndelag i 1982

Hovedfag i  helsefag/sykepleievitenskap i 2006. "Miljøarbeid som balansekunst : dagligdagse utfordringer i samhandling mellom miljøarbeidere og utviklingshemmede : en kvalitativ studie". Hovedfag fra Universitetet i Bergen

Førstelektor fra 2011.

Jeg har arbeidet med utdanning av vernepleiere siden 1992, tidligere ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og Høgskolen i Molde. Fra 2017 ved Høgskolen i Østfold.

En av tre forfattere til boka "Vernepleierens kjerneroller : en refleksjonsmodell", utgitt av Fagbokforlaget i 2016. (Brask, Østby og Ødegård)

Tok initiativ til etablering av nettverk for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming https://www.himolde.no/forskning/grupper/inkluderende-forskning/

Har en bistilling ved Høgskolen i Molde, der jeg bla deltar i forskningsgruppen Funksjonshemming og habilitering https://www.himolde.no/forskning/grupper/funksjonshemming-og-habilitering/index.html

 

Prosjekt (inkluderende forskning)

Mitt hjem - Min arbeidsplass - https://naku.no/node/5578

Slik vil jeg ha det - https://naku.no/node/7379

Jeg kan - https://naku.no/aktivitet/jeg-kan-forskning-prosjektet-er-i-gang

Verv

Medlem i skikkethetsutvalget
 

Samarbeid

Nord Universitet v. førstelektor Marit Haugenes

NTNU v. førstamanuesis Aud Elisabeth Witsø, professor Sylvia Søderstrøm og professor Karl Elling Ellingsen

HIM v. høgskolelektor Hege Bakken, høgskolelektor Guro Fiskergård Werner, professor Atle Ødegård, professor Stål Bjørkly og førstelektor Ole David Brask

VID v. stipendiat Anna Chalachanova

OsloMet v. førsteamanuesis Britt-Evy Westergård

University of Southampton v. professor Melanie Nind og Dr. Andrew Power

Open University v. Dr. Liz Tilley

Professor Jan Walmsley

Mitt-Universitetet v. professor Ove Hellzen

Publikasjoner

  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2023). The professional helper – a presentation of a reflection model developed in Norway. I Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Makuu, Mariana Josephat & Ødegård, Atle (Red.), Change agents : an interprofessional book about children with disabilities in Tanzania and Norway. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05790-3. s. 195–216. doi: 10.18261/9788215057903-23-11.
  • Østby, May & Bakken, Hege (2023). Involving service users with intellectual disabilities in research. I Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Makuu, Mariana Josephat & Ødegård, Atle (Red.), Change agents : an interprofessional book about children with disabilities in Tanzania and Norway. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-05790-3. s. 179–192. doi: 10.18261/9788215057903-23-10.
  • Søderstrøm, Sylvia; Bakken, Hege; Østby, May & Ellingsen, Karl Elling (2022). How implementation of cognitive assistive technology in home-based services for young adults with intellectual disabilities influences support staff`s professional practice. Journal of Intellectual Disabilities. ISSN 1744-6295. doi: 10.1177/17446295221083137. Fulltekst i vitenarkiv
  • Østby, May; Bakken, Hege; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2021). Jeg kan! Personer med utviklingshemming og deres erfaringer med velferdsteknologi – En studie med inkluderende design. Tidsskrift for omsorgsforskning. ISSN 2387-5976. 7(1), s. 1–23. doi: 10.18261/issn.2387-5984-2021-01-02. Fulltekst i vitenarkiv
  • Chalachanova, Anna; Nind, Melanie; Østby, May; Power, Andrew; Tilley, Liz & Walmsley, Jan [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2020). Building relationships in inclusive research in diverse contexts. Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN 1501-7419. 22(1), s. 147–157. doi: 10.16993/SJDR.681. Fulltekst i vitenarkiv
  • Østby, May (2019). Recruitment of research participants with intellectual disability in a Norwegian context - a response to Williams. European Journal of Special Needs Education. ISSN 0885-6257. 35(1), s. 21–22. doi: 10.1080/08856257.2019.1687559. Fulltekst i vitenarkiv
  • Søderstrøm, Sylvia; Østby, May; Bakken, Hege & Ellingsen, Karl Elling (2019). How using assistive technology for cognitive impairments improves the participation and self-determination of young adults with intellectual developmental disabilities. Journal of Intellectual Disabilities. ISSN 1744-6295. 25(2), s. 168–182. doi: 10.1177/1744629519882582. Fulltekst i vitenarkiv
  • Østby, May & Haugenes, Marit (2019). Arbeidsprosessen og prinsipper for inkluderende forskning. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 55–62.
  • Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Haugenes, Marit; Sten, Magnus; Asmyhr, Åse & Moe, Sissel [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Medforskning i "Mitt hjem - Min arbeidsplass". I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 38–54.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : erfaringer med forskningsprosessen og samarbeidet. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 108–118.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : formidling - å fortelle videre. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 100–107.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : hvordan diskutere funnene? I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 93–99.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : hvordan jobbe med analyse? I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 83–92.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : datainnsamling. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 78–82.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Oterhals, Ole Magnus [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : planlegging. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 68–77.
  • Bakken, Hege; Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2019). Inkluderende forskning i prosjektet "Jeg kan". I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 170–183.
  • Østby, May & Haugenes, Marit (2019). "Ingenting om oss uten oss". I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 22–32.
  • Hellzèn, Per Ove; Haugenes, Marit & Østby, May (2018). ‘It’s my home and your work’ : the views of a filmed vignette describing a challenging everyday situation from the perspective of people with intellectual disabilities. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being. ISSN 1748-2623. 13(1), s. 1–9. doi: 10.1080/17482631.2018.1468198. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Østby, May & Aasen-Stensvold, Maria Therese (2024). Trygg legemiddelhåndtering er viktig å kunne for oss vernepleiere. [Internett]. vernepleier.no.
  • Hopen, Camilla; Gerd Hilde, Lunde; Westergård, Britt-Evy; Østby, May & V. Hubertus, Anne-Marit (2023). RESEARCH METHOD in Research course for persons with intellectual disabilities in Norway .
  • Myren, Gunn Eva Solum; Larsen, Caroline; Østby, May & Gladsø, Tine (2023). Studenter, korona og fritid .
  • Østby, May; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Aarlie, Hege & Bromstad, Thrine Marie Nøst (2023). Hvorfor skal vernepleierstudenter søke utveksling? [Internett]. vernepleier.no.
  • Witsø, Aud Elisabeth; Aasen, Sylvia; Bjørkmo, Petter; Fuglesang, Sigrid & Østby, May (2023). How to present research, «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway - No. 7 .
  • Paluga, Peter; Østby, May; Fjermestad, Jeanette; Haaland, Hilde & Midtsundstad, Anders (2023). Why should people with intellectual disabilities participate in research? - «Research course for persons with intellectual disabilities» in Norway – No. 2.
  • Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May (2023). Personer med utviklingshemming må inkluderes i forskning, undervisning og tjenesteutvikling.
  • Østby, May; Sæbjørnsen, Siv Elin Nord; Aarlie, Hege ; Bromstad, Thrine Marie Nøst & Werner, Guro Fiskergård (2023). NOREC-prosjektet i Arusha, Tanzania. [Internett]. vernepleier.no.
  • Østby, May & Bakken, Hege (2023). Involving people with intellectual disabilities in research.
  • Myren, Gunn Eva Solum; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Gladsø, Tine; Larsen, Caroline & Østby, May (2023). How to discuss results in research? .
  • Østby, May; Bakken, Hege; Bjørkmo, Petter; Fløan, Lisa Malin Kleven; Fjermestad, Jeanette & Gladsø, Tine [Vis alle 24 forfattere av denne artikkelen] (2023). Co-creating a research course for persons with intellectual disabilities in Norway an inclusive research project. This poster is part of «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No. 1.
  • Megrund, Kari; Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik & Østby, May (2023). How to analyse data: This poster is part of the project «Research course for persons with intellectual disabilities” in Norway No.5.
  • Østby, May (2023). Sosialarbeiderpodden E13 Fjorårets vinner av Sosialarbeiderprisen. [Internett]. https://shows.acast.com/sosialarbeiderpodden/episodes/63f5f9.
  • Østby, May (2023). Brukermedvirkning og inkluderende forskning.
  • Østby, May (2023). Brukermedvirkning i tjenesteutvikling og forskning.
  • Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Hopen, Camilla; Kongsmo, Tom Remi & Hege, Bakken (2022). Deltakelse må være på ordentlig! Inkluderende forskning - hva, hvordan og hvorfor?
  • Grepperud, Even; Grepperud, Linda; Hansen, Mette Tindvik; Megrund, Kari & Østby, May (2022). Vi må analysere når vi forsker. SOR rapport. ISSN 1500-8657. s. 40–47.
  • Midtsundstad, Anders & Østby, May (2022). Leder til temanummer: Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming. SOR rapport. ISSN 1500-8657. s. 1–2.
  • Østby, May (2022). Hva er inkluderende forskning? SOR rapport. ISSN 1500-8657. s. 8–15.
  • Østby, May (2022). Hva er kjernen i en profesjonell hjelperrolle? Kjernerollemodellen.
  • Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Hopen, Camilla & Kongsmo, Tom Remi (2022). Deltakelse må være på ordentlig! Inkluderende forskning - hva, hvordan og hvorfor?
  • Østby, May (2022). Forskning sammen med personer med utviklingshemming.
  • Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May (2022). Personer med utviklingshemming kan bidra i samfunnet. Tidens Krav.
  • Bakken, Hege; Aasgård, Ingrid Krohn & Østby, May (2022). Personer med utviklingshemming kan bidra i samfunnet. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Østby, May (2022). Har du hørt om fisken og trappa? Ikke det? Vernepleier.no.
  • Bredvold, Ann Merethe; Bruun, Frank Jarle; Chalachanova, Anna; Kongsmo, Tom Remi; Megrund, Kari & Myren, Gunn Eva Solum [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). Digital utvikling, men begrenset mulighet for utviklingshemmede! SOR rapport. ISSN 1500-8657.
  • Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Bakken, Hege (2022). Personer med utviklingshemming og deres erfaringer med velferdsteknologi.
  • Westergård, Britt-Evy; Bruun, Frank Jarle; Witsø, Aud Elisabeth; Østby, May; Myren, Gunn Eva Solum & Bredvold, Ann Merethe [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2022). Digital utvikling – ikke for dem med utviklingshemning? Tønsbergs blad.
  • Østby, May; Oterhals, Ole Magnus; Werner, Guro Fiskergård & Bakken, Hege (2021). Det handler om å få inn andre holdninger : Ole Magnus Oterhals - 10 år som timelærer ved Høgskolen i Molde. [Internett]. vernepleier.no.
  • Østby, May (2021). Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming. Hva, hvorfor og hvordan? .
  • Østby, May (2021). Erfaringer fra 5 år med Nettverk for inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming .
  • Østby, May (2021). Prosjektdeltaker-/forskerkurs for personer med utviklingshemming. Et prosjekt hvor personer med utviklingshemming er medforskere.
  • Østby, May (2021). #54 May Østby – Kjerneroller, hjelperollen, medforskere og litt til….. [Internett]. Vernepleierpodden.
  • Østby, May (2021). Forskerforkost: Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming, hva, hvordan og hvorfor? 10 års opplevelser, erfaringer og utfordringer fra forskningsprosjekt hvor personer med utviklingshemming har vært medforskere.
  • Østby, May (2021). Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming, hva, hvordan og hvorfor?10 års opplevelser, erfaringer og utfordringer fra forskningsprosjekt hvor personer med utviklingshemming har vært medforskere.
  • Østby, May & Arnhøy, Britt (2021). Inkludert i forskningen. [Tidsskrift]. Handikappnytt.
  • Witsø, Aud Elisabeth; Aasen, Sylvia; Bjørkmo, Petter & Østby, May (2021). Erfaringer med å gjennomføre digitale forskerkurs for personer med utviklingshemming.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). Trues yrkesidentiteten for helse- og sosialarbeidere? Tidens Krav.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). En truet yrkesidentitet? Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160. s. 34–35.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2021). En truet yrkesidentitet? Moss Avis.
  • Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Førland, Oddvar & Pileberg, Silje (2021). Lettlest = best lest. [Fagblad]. Forskningsetikk.
  • Oterhals, Ole Magnus; Oterhals, Kirsti Moe; Oterhals, Oddmund; Østby, May & Hagen, Rigmor Sjaastad (2021). Det verste jeg vet er å bli behandlet som et barn. [Avis]. Romsdals Budstikke.
  • Oterhals, Ole Magnus; Østby, May & Jakobsen, Siw Ellen (2021). Ole Magnus Oterhals forsker og har utviklings­hemming : nå skal også flere få lære forskning. [Internett]. forskning.no.
  • Oterhals, Ole Magnus; Østby, May & Hystad, Joar (2021). Ole Magnus Oterhals både underviser og driver med vitenskapelig forskning. [Avis]. khrono.no.
  • Ødegård, Atle; Østby, May & Brask, Ole David (2020). Kjerneroller.
  • Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Chalachanova, Anna; Askheim, Ole Petter & Pileberg, Silje (2019). Kan han gjere forskinga rikare? [Fagblad]. Forskningsetikk.
  • Østby, May & Rajah, Jathushiga Bridget (2019). Forsker May Østbye: – Personer med utviklingshemming trengs som medforskere. [Internett]. Fontene.no.
  • Østby, May (2019). Kan HAN gjere forskninga rikare? . [Fagblad]. Forskningsetikk.
  • Østby, May (2019). "Ambassadør for inkludering". [Tidsskrift]. Fontene forskning.
  • Werner, Guro Fiskergård; Oterhals, Ole Magnus; Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Haugenes, Marit & Sten, Magnus [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Det er viktig å bestemme selv! En undersøkelse om hva som er viktig å bestemme selv. . SOR rapport. ISSN 1500-8657. 65(6), s. 12–21.
  • Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Haugenes, Marit; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus (2019). Hva vet vi om selvbestemmelse - funn fra prosjektet "Slik vil jeg ha det!".
  • Søderstrøm, Sylvia; Bakken, Hege & Østby, May (2019). Bruk av Memoplanner gir økt deltakelse og selvbestemmelse blant personer med uviklingshemming.
  • Bakken, Hege; Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2019). Brukernes erfaringer og vurderinger av velferdsteknologi.
  • Østby, May & Oterhals, Ole Magnus (2019). Prosjektet "Jeg kan!"- Velferdsteknologi: teknologiske hjelpemidler for personer med utviklingshemming. .
  • Østby, May; Bakken, Hege & Oterhals, Ole Magnus (2019). Medforskning - Slik jobbet vi sammen i prosjektet "Jeg kan!".
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus (2019). Mitt hjem - Min arbeidsplass.
  • Østby, May & Haugenes, Marit (2019). Forskerskolen.
  • Østby, May & Haugenes, Marit (2019). Sluttord: Hva nå? : implikasjon for videre arbeid. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 197–202.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Witsø, Aud Elisabeth; Sten, Magnus & Høgstøyl, Camilla [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). "Slik vil jeg ha det!" : slik gjorde vi det : innledning. I Østby, May & Haugenes, Marit (Red.), Inkluderende forskning sammen med personer med utviklingshemming : en metodebok. Universitetsforlaget. ISSN 9788215031293. s. 65–67.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Kjernerollemodellen – en reise i hjelperelasjoner : instruksjonsvideo [YouTube].
  • Bakken, Hege; Østby, May; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2018). Bruk av velferdsteknologi i "Jeg kan!-prosjektet". Hva synes brukerne selv om hjelpemidlene sine? Hva bruker de dem til?
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Werner, Guro Fiskergård; Oterhals, Ole Magnus & Sten, Magnus (2018). Slik vil jeg ha det! Selvhevdelse og selvbestemmelse for mennesker med utviklingshemming. .
  • Østby, May; Haugenes, Marit & Witsø, Aud Elisabeth (2018). Inclusive research together with persons with ID – in a rights perspective.
  • Østby, May; Bakken, Hege & Oterhals, Ole Magnus (2018). Bruk av hjelpemidler/velferdsteknologi i prosjektet "Jeg kan!"Hva synes personer med utviklingshemming om hjelpemidlene sine? Hva bruker de dem til?
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere er ved en skillevei. Fredrikstad Blad.
  • Østby, May (2018). Har vi glemt hvor vi kommer fra? En rettighetskamp for utviklingshemmede! [kronikk på Vernepleier.no]. Vernepleier.no.
  • Brask, Ole David; Østby, May & Ødegård, Atle (2018). Samfunnets hjelpere – ved en skillevei. Romsdals Budstikke.. ISSN 0806-5160.
  • Østby, May; Bakken, Hege; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2018). Bruk av velferdsteknologi i prosjektet «Jeg kan!» Personer med utviklingshemming sine erfaringer.
  • Østby, May; Bakken, Hege; Oterhals, Ole Magnus & Ellingsen, Karl Elling (2018). Metodologiske utfordringar ved intervju av personar med psykisk utviklingshemming og begrensa eller manglande talespråk.
  • Østby, May (2018). "Slik vil jeg ha det!" Fokus på økt selvbestemmelse og selvhevdelse.
  • Søderstrøm, Sylvia; Østby, May & Bakken, Hege (2018). Erfaringer med bruk av kognitive hjelpemidler i boligtjenester for utviklingshemmede.
  • Haugenes, Marit; Witsø, Aud Elisabeth & Østby, May (2018). Inkluderende forskning - fordi det er rett?
  • Ellingsen, Karl Elling; Bakken, Hege; Dahlen, Wenche Natland; Lungwitz, Dirk; Strand, Øivind & Søderstrøm, Sylvia [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Velferdsteknologi i velferdstjenester til personer med utviklingshemming. En rapport fra forskningsprosjektet Jeg Kan! Livslange tjenester til personer med utviklingshemming . Ålesund kommune.
  • Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Oterhals, Ole Magnus & Høgstøyl, Camilla Therese (2018). Lettlest versjon av rapport om tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming. Statens Helsetilsyn. ISSN 978-82-93595-08-3.
  • Østby, May; Witsø, Aud Elisabeth; Werner, Guro Fiskergård & Haugenes, Marit (2018). Sluttrapport for «Slik vil jeg ha det!» Selvhevdelse og selvbestemmelse hos mennesker med utviklingshemming. Et prosjekt hvor personer med utviklingshemming er medforskere. . Extra-stiftelsen.
  • Østby, May; Haugenes, Marit; Høgstøyl, Camilla; Oterhals, Ole Magnus; Sten, Magnus & Werner, Guro Fiskergård [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Filmer til prosjektet "Slik vil jeg ha det". Ligger på NAKU: https://naku.no/kunnskapsbanken/e-læring-slik-vil-jeg-ha-det. Nasjonalt kompetansemiljø om utviklingshemming (NAKU) - Slik vil jeg ha det.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:10 - Sist endret 14. juni 2021 16:43