-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2024).
Communicating complex causal relations, a simpler approach.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2024).
Against Determinism.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2024).
Tendens, retning og styrke Et forslag til en mer intuitiv modellering av komplekse årsaksforhold.
-
Løkke, Jon Arne & Andersen, Fredrik
(2024).
Veiledning som bevegelse og strømmer: Et prosessfilosofisk perspektiv på
veiledning og veiledningens metafysikk eller grunnantakelser og teknikker
.
Vis sammendrag
Det finnes en nærmest babelsk tilstand i veiledningslitteraturen med ulike perspektiver og
grunnantakelser som er mer eller mindre uttalte. Det finnes eksempelvis veiledning med tunge
røtter til psykodynamiske teori, veiledning som knytter seg til en atferdsteoretisk modell og nyere
«trender» som Motiverende intervjuing som kombinerer eksistensialisme og atferdsanalyse. Vårt
lokale eller avgrensede veiledningsteoretiske perspektiv er PALLET slik det er beskrevet av
6
Pettersen og Løkke (2006/2019). PALLET henter inspirasjon fra generell problemløsning, men har
teknikker som er relativt arbitrært beskrevet slik at ulike perspektiver og grunnantakelser kan sies å
ligge til grunn.
Grunnantakelser, eller metafysikk, dreier seg om hva som finnes og hvorfor noe henger sammen.
God veiledning kan sies å være preget av danseliknende bevegelser med skifter mellom veileder og
den veiledede, og det er snakk om prosesser, interaksjon, sammenvevde kontingenser og
funksjoner i strømmer. Vi kan tilnærme oss veiledning ved å analysere teknikkene, de spesifikke
teoriene, de mer generelle teoriene og metafysikken. Formålet med innlegget er å gjøre rede for
en prosessfilosofisk tilnærming til veiledning. Vi mener at prosessfilosofi har et potensiale til både
å belyse grunnlagsproblemer i veiledning og bidra til bedre fremgangsmåter. Vi er med andre ord
interessert i veiledningens ontologi og om det er noe å hente i en prosessorientert ontologi og
prosessfilosofi når det gjelder teoriutvikling og praksis. Begreper som endring, kreativitet, funksjon,
prosesser, kontekster og tilblivelse er sentralt i prosessfilosofi. I tillegg til at grunnantakelsene ofte
er uuttalte i veiledning, er det også uklart hvilke mulige grunnantakelser som kan prege veiledning.
Vi kontrasterer prosessfilosofi med substansiell filosofi som to mulige sett med grunnantakelser.
-
Løkke, Jon Arne; Tandberg, Håkon Naasen; Ødegård, Magnar & Sæheim, Aleksandra
(2023).
Bedre enn Nostradamus?
[Internett].
Khrono.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2023).
Prosesser og personer. Prosessfilosofi som et bakteppe for kontekstuelle terapiformer.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2023).
Den forrykte kjærligheten eller tenkning om den eneste rette: En atferdsanalyse.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2023).
Funksjonelle analyser og prokrastinering.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2023).
Strukturelle forklaringer, funksjonelle forklaringer, substanser, prosesser og kontekst.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2023).
Prosesser, tendenser og personer Hva er behaviorismens underliggende ontologi?
-
Løkke, Jon Arne & Vee, Tove Sandvoll
(2023).
PowerPoint er en litt treig 35-åring.
Forskerforum.no.
-
Haagensen, Gunn Elisabeth & Løkke, Jon Arne
(2022).
Presisjonsopplæring (PO) og flytende utførelse.
I Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari & Løkke, Jon Arne (Red.),
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215053165.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2022).
"Kjærlighet på spekteret". Sjarmerende, men også feilinformasjon om autisme.
Khrono.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2022).
"Hører du meg nå?" Hvordan forebygge Zoom-fatigue.
Khrono.
-
Finden, Eireen; Vee, Tove Sandvoll & Løkke, Jon Arne
(2022).
Betydning av mål i miljøterapeutisk arbeid.
-
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Haagensen, Gunn Elisabeth; Andersen, Fredrik & Strømgren, Børge
(2022).
Tiltak for å fremme psykologisk fleksibilitet hos personer med autismespekterdiagnoser: En litteraturgjennomgang.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2022).
Motiverende intervjuing og stimulering av egen motivasjon hos personer med kognitiv funksjonsnedsettelse.
I Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari & Løkke, Jon Arne (Red.),
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215053165.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2022).
Funksjonelle analyser: Et miljødiagnostisk supplement til utforming av tiltak.
I Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari & Løkke, Jon Arne (Red.),
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215053165.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2022).
Emosjonsregulering for personer med kognitive funksjonsnedsettelser: et forsømt område.
I Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari & Løkke, Jon Arne (Red.),
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215053165.
-
Myhre, Martin Øverlien; Tørmoen, Anita Johanna & Løkke, Jon Arne
(2022).
Dialektisk Atferdsterapi.
I Haugland, Silje; Berge, Ulf; Gjermestad, Anita; Høium, Kari & Løkke, Jon Arne (Red.),
Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215053165.
-
-
-
-
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2021).
En videreutvikling av Sjekklisten med verdiavklaring og verdivekting; innspill fra interessentteori.
Vernepleier.no.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2021).
Selvendring og psykologisk fleksibilitet - fra rigiditet til sosial mestring.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2021).
Miljøterapeutens tredje øye: egen psykologisk fleksibilitet.
-
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian; Myhre, Martin Øverlien & Dechsling, Anders
(2021).
Autisme og selvmord: En systematisk litteraturgjennomgang.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2021).
Aksept- og forpliktelsesterapi for personer med nevroutviklingsforstyrrelser.
-
Strømgren, Børge; Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2021).
Kamuflering, opplevelsesmessig unngåelse og negativ forsterkning.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2021).
Et optimistisk perspektiv på nevroutviklingsforstyrrelser.
-
Strømgren, Børge; Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2021).
Sosial validitet: Et blikk fremover og presentasjon av et måleverktøy.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2021).
Funksjonelle analyser som en kjerne i miljøterapi.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2021).
Kjerner i miljøterapeutisk arbeid og atferdsanalysens bidrag.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2021).
Psykopatologi faktor (P): En fellesfaktor på tvers av psykiske lidelser.
-
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2021).
Autismespekterdiagnoser: Se mulighetene.
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2021).
Videreutvikling av Sjekklisten og verdiprosesser i hexaflexen med verdiavklaring og verdivekting; innspill fra interessent teori.
-
-
Andersen, Fredrik & Løkke, Jon Arne
(2020).
Hører humor hjemme i akademia?
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2020).
Autisme, avvik, atferdsanalyse og ACT.
-
Løkke, Jon Arne & Vee, Tove Sandvoll
(2020).
Det er som om motstand mot endringer sitter i veggene.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian & Vee, Tove Sandvoll
(2020).
Fake news.
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2020).
Kan fagfellevurderingene bli litt mer dannet?
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Storø, Jan & Løkke, Jon Arne
(2020).
Død over den klassiske forelesningen, leve forelesningen!
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Storø, Jan & Løkke, Jon Arne
(2020).
Død over den klassiske forelesningen, leve forelesningen!
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Herikstad, Yngve; Tøfte, Håkon; Dechsling, Anders & Løkke, Jon Arne
(2020).
Her er tips til hvordan du kan snakke om selvmord.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2020).
Self-Management to Increase Social Skills in a Student With Autism.
Vis sammendrag
Deficits in social communication are characteristic of Autism Spectrum Disorders, and creates difficulties in the establishment of social relationships. Effective interventions to promote social skills in individuals with Autism Spectrum Disorders are warranted. In this study, an 18-year-old male with autism conducted a self-management project with the aim of increasing social initiatives and prosocial behavior. The independent variable consisted of a package of goal-setting, rule following and social skills training and tutoring. The dependent variable was prosocial behavior and social initiatives measured and analyzed with a single-subject design (N=1). Reliability and treatment integrity were measured. The results show that the self-management procedure increased social initiatives and prosocial behavior, and follow-up probs shows that the results were maintained four to six months after completion. Reliability and validity are challenges inherent in self-management interventions and is a challenge for researchers. In this study we used verbal reports and descriptions from the participant to the tutor and second author to established reliability and treatment integrity. The limited number of participants represents a challenge to generalization and clear-cut conclusions. The promise of self-management interventions in increasing social skills in people with autism should be investigated further through better designs.
-
Løkke, Jon Arne; Orm, Stian & Dechsling, Anders
(2020).
Misconceptions About Behavior Analysis Among Neurodiversity Proponents.
Vis sammendrag
Misconceptions about behavior analysis is prevalent among students and teachers, but to our knowledge, no earlier study has investigated misconceptions among potential receivers of applied behavior analysis. People with autism, engaged in the neurodiversity movement, are potential receivers of ABA, but misconceptions might be a barrier to seeking behavior analytic service delivery. The main purpose of this study was to identify possible misconceptions in the neurodiversity movement. We identified N=20 entities (e.g. book chapters, articles, blog and social media posts, websites etc.) and used thematic analysis to identify the misconceptions and conceptions about behavior analysis in these posts. The current study shows that neurodiversity proponents holds, and spreads, several misconceptions about behavior analysis. The themes emerging from the thematic analysis will be presented together with descriptive statistics showing the frequency of each misconception. Misconceptions about behavior analysis in the neurodiversity discourse could potentially hinder autistic people and their families from getting balanced information about intervention alternatives.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2020).
Third Generation Cognitive Behavioral Therapy for Individuals with Autism: A Systematic Review.
Vis sammendrag
Third generation cognitive behavioral therapy, such as acceptance and commitment therapy (ACT), functional analytic psychotherapy (FAP) and dialectical behavior therapy (DBT) have shown great promise in treatment of psychological distress and increasing psychological flexibility in typical and clinical populations. Individuals with Autism Spectrum Disorders (ASD) have impaired psychological flexibility and repetitive and restrictive behavior, and are at increased risk for psychological distress. In this review we conducted a systematic literature search on acceptance and commitment therapy, functional psychotherapy and dialectical behavior therapy for individuals with Autism Spectrum Disorders. The data shows that there is limited research on these types of third generation cognitive behavioral therapy for individuals with ASD. However, the studies that do exists shows promise in reducing stress and psychological distress, as well as increasing psychological flexibility. It is important that treatments that works, as ACT, are an option also for people with ASD. Areas for further research will be discussed.
-
Løkke, Jon Arne & Orm, Stian
(2020).
Mest lest i 2019.
[Internett].
https://blogg.hiof.no/rektorat/.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2020).
Ny rekord for Khrono 2019. Her er de mest leste sakene.
[Avis].
Khrono.no.
-
Orm, Stian; Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen & Løkke, Jon Arne
(2020).
Pathological Demand Avoidance (PDA) hos personer med nevroutviklingsforstyrrelser .
Spesialpedagogikk.
ISSN 0332-8457.
84(1),
s. 24–35.
Vis sammendrag
Pathological Demand Avoidance (PDA) er ifølge artikkelforfatterne en atferdsprofil hos barn, unge og voksne med nevroutviklingsforstyrrelser som blant annet innebærer ekstrem kravunngåelse med bruk av sosial manipulasjon for å unngå krav. PDA representerer en utfordring i skole- og undervisningssammenheng. I denne artikkelen gis det en oversikt over forskning på PDA og spesialpedagogiske implikasjoner.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Stian og Jon - sammen: Fra samhandlingsfrykt til samhandlingskompetanse.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Lie, Tove
(2019).
Stian (23) og Jon (57) er fagfeller:
På vei fra utagerende autisme til doktorgrad.
[Avis].
Khrono.no.
Vis sammendrag
Fagfeller «on track». Stian Orm (11) var sterkt utagerende med diagnosen barneautisme. Jon A. Løkke (45) var læreren og terapeuten hans. Nå publiserer Stian (23) og Jon (57) vitenskapelige artikler sammen. Det kan til og med bli en doktorgrad eller to av det.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Dechsling, Anders
(2019).
Stian Orm og Jon Arne Løkke for NAFO Østfold 2018.
[Internett].
Vimeo.com.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Fra sosial eksklusjon til inklusjon: Autisme og selvendring.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Ellingsen, Cato Brunvand
(2019).
Stian & Jon – sammen.
[Internett].
vernepleieren.com.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Stian Oms livsreise fra barneautisme til psykologistudier.
[Avis].
Panorama.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Behandling/tiltak for voksne med autisme.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Autisme og psykisk helse i skolen - angstbehandling og trening i emosjonelle ferdigheter.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Ekstrem Kravunngåelse og Flukt (EKUF): Kunnskapsstatus og perspektiver på veien videre.
-
-
Vold, Jørn Arve; Løkke, Jon Arne & Thøgersen, Malin
(2019).
Preferred Priming Activities to increase Soscial Interaction Among Patients in a Nursing Home.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen
(2019).
Pathological
Demand Avoidance:
en transaksjonell atferdsanalytisk forklaringsmodell uten patologi*.
Autisme i dag.
ISSN 0803-530X.
BD46(3),
s. 16–30.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Self-management: from social exclusion to inclusion
in an educational setting.
12th Autism-Europe International Congress ABSTRACTBOOK.
s. 599–599.
Vis sammendrag
Self-management interventions has been described as highly effective for individuals with autism in enhancing both social and academic skills. In this study the first author conducted a self-management project in high-school. The challenges were to establish relations to classmates and to participate in the social settings at school and outside of school. The research question was whether a self-management procedure could increase social initiatives and prosocial behaviour targeted to classmates.
Methods
The participant was an 18-year-old male with classical autism and the intervention were carried out in a high school setting. The independent variable consisted of a package of social skills training and tutoring. The dependent variable was prosocial behaviour and social and other initiatives measured and analysed with a single subject design (N=1). Reliability and treatment integrity were controlled by the tutor.
Results
The self-management procedure increased social initiatives and prosocial behaviour targeted at co-students, in accordance with predicted outcomes. The participant reported qualitatively the experience of increased social belongingness to the social community of the class and classmates. Follow-up probes four to six months after the completion of the intervention shows that results were maintained.
Discussion
In accordance with existing literature, this study suggests that self-management interventions are effective in increasing social skills in students with autism. Reliability and validity are challenges inherent in self-management interventions and is a challenge for researchers and practitioners to overcome. In this study we used verbal reports and descriptions from the participant to the tutor and second author to established reliability and treatment integrity of the measured results. The limited number of participants in this study represents a challenge to generalization and clear-cut conclusions, but seen in connection with existing literature there seems to be good grounds to think that self-management interventions are effective for people with autism spectrum disorders. The promise of self- management interventions in increasing social skills in people with autism should be investigated further. Self-management interventions represent a promising way to deliver interventions that is characterized by a high degree of client involvement and autonomy, and thus promote empowerment in service delivery.
Keywords: Learning, Self determination, Social
-
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Self-management: from social exclusion to inclusion in an educational setting.
Vis sammendrag
Self-management interventions has been described as highly effective for individuals with autism in enhancing both social and academic skills. In this study the first author conducted a self-management project in high-school. The challenges were to establish relations to classmates and to participate in the social settings at school and outside of school. The research question was whether a self-management procedure could increase social initiatives and prosocial behaviour targeted to classmates.The participant was an 18-year-old male with classical autism and the intervention were carried out in a high school setting. The independent variable consisted of a package of social skills training and tutoring. The dependent variable was prosocial behaviour and social and other initiatives measured and analysed with a single subject design (N=1). Reliability and treatment integrity were controlled by the tutor. The self-management procedure increased social initiatives and prosocial behaviour targeted at co-students, in accordance with predicted outcomes. The participant reported qualitatively the experience of increased social belongingness to the social community of the class and classmates. Follow-up probes four to six months after the completion of the intervention shows that results were maintained.In accordance with existing literature, this study suggests that self-management interventions are effective in increasing social skills in students with autism. Reliability and validity are challenges inherent in self-management interventions and is a challenge for researchers and practitioners to overcome. In this study we used verbal reports and descriptions from the participant to the tutor and second author to established reliability and treatment integrity of the measured results. The limited number of participants in this study represents a challenge to generalization and clear-cut conclusions, but seen in connection with existing literature there seems to be good grounds to think that self-management interventions are effective for people with autism spectrum disorders. The promise of self-management interventions in increasing social skills in people with autism should be investigated further. Self-management interventions represent a promising way to deliver interventions that is characterized by a high degree of client involvement and autonomy, and thus promote empowerment in service delivery.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Autisme og selvendring: Et forsømt område
Fra samhandlingsfrykt til samhandlingskompetanse
.
Autisme i dag.
ISSN 0803-530X.
s. 28–33.
Vis sammendrag
Sammendrag: Studier har vist at selvendringsintervensjoner er effektive for å øke sosiale og akademiske ferdigheter hos personer med autisme. I denne studien gjennomførte en videregående elev med autisme et selvendringsprosjekt for å øke egne sosiale ferdigheter. Effekten ble målt som antall prososiale handlinger, sosiale initiativ og andre initiativ ovenfor jevnaldrende. Intervensjonen besto av en pakke med sosiale ferdighetstrening og veiledning med fokus på selvsnakking, selvinstruksjon og selvmonitorering. Resultatene viser en stor økning i prososiale handling og sosiale initiativ, og oppfølgingsmålinger 4 til 6 måneder etter viser at resultatene vedvarte etter avsluttet intervensjon.
Nøkkelord: Selvendring, autisme, sosial kompetanse
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Autisme, atferdsanalyse og selvendring.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Erfaringer: Fra samhandlingsfrykt til samhandlingskompetanse.
-
Orm, Stian & Løkke, Jon Arne
(2019).
Fra samhandlingsfrykt til samhandlingskompetanse.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne; Sletbakk, Elisabeth; Orm, Cathrine & Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen
(2019).
Psykoedukasjon for personer med nevroutviklingsforstyrrelser: en systematisk litteraturgjennomgang (systematic review). .
Vis sammendrag
Psykoedukasjon for barn, unge og voksne med nevroutviklingsforstyrrelser som autismespekterforstyrrelse (ASF), ADHD og Tourettes syndrom er de senere årene blitt sett på som en vesentlig komponent i et helhetlig opplærings- og behandlingstilbud. Anvendt atferdsanalyse har tradisjonelt stått sterkt som opplærings- og behandlingsteknikk for personer med nevroutviklingsforstyrrelser,. For atferdsanalytikere er det relevant med en oversikt over forskningslitteratur om psykoedukasjon for personer med nevroutviklingsforstyrrelser. Vi har gjort et systematisk litteratursøk i vitenskapelige databaser på søkeord knyttet til psykoedukasjon for personer med ASF, ADHD og Tourettes syndrom. Data viser at det er lite forskningslitteratur om psykoedukasjon for denne gruppen, og i kunnskapsbasert praksis bør behandlere være tilbakeholden med å anbefale eller inkludere psykoedukasjon for personer med nevroutviklingsforstyrrelser inntil det er kommet mer forskning på feltet.
*Stian Orm og Jon Arne Løkke har bidratt likt til denne studien.
-
Orm, Stian; Løkke, Jon Arne & Løkke, Gunn Elisabeth Haagensen
(2019).
Pathological demand avoidance (PDA) og autisme; en systematisk litteraturgjennomgang (systematic review).
Vis sammendrag
Pathological Demand Avoidance (PDA) er en atferdsprofil som får stadig større oppmerksomhet innenfor autismefeltet. Den første studien om PDA ble publisert i 2003. Innenfor anvendt atferdsanalyse har man viet mye oppmerksomhet til autisme, men det er lite litteratur å finne om PDA. Vi har gjennomført et systematisk litteratursøk i internasjonale databaser, blant annet med hensikt på å identifisere hvilke intervensjoner som kan være effektivt for personer med PDA. Vi konkluderer gjennomgangen med forslag til atferdsanalytikere om videre teoretisk og empirisk arbeid for å hjelpe personer med PDA.
* Stian Orm og Jon Arne Løkke har bidratt likt til denne studien.