-
Foss, Espen Marius; Lepp, Margret; Svalastog, Anna Lydia & Dahl, Ulf Peter
(2023).
The use of drama for exploring research questions in master thesis´s in psychosocial work, in Norway.
-
Sørhaug, Christian & Foss, Espen Marius
(2023).
Staging a digital society.
-
Foss, Espen Marius
(2023).
Innslag i NRK nyheter, NRK Viken og Østfold. Med bakgrunn i nylig sak om elevers bruk av vold mot lærere i skolen.
-
Foss, Espen Marius
(2022).
Ikkevoldskommunikasjon i teori og praksis.
-
Foss, Espen Marius; Fredheim, Nina Skajaa & Johansen, Ann Kristin
(2021).
Konfliktforskerens favorittverktøy: en konfronterende, men kreativ samtale.
-
Foss, Espen Marius
(2021).
"Konfrontasjon med empati". Kommentar til Dagsavisen/Demokraten etter ungdomsopptøyer og konfrontasjon med politi i Fredrikstad sentrum 17. mai.
https://www.dagsavisen.no/demokraten/navn-i-nyhetene/2021/05/31/konfrontasjon-med-empati/ .
[Avis].
Dagsavisen/Demokraten.
-
Foss, Espen Marius
(2020).
Dagsworkshop/foredag: Konfliktarbeid i praksis – med gjenopprettende tilnærming. Med fokus på sirkelmetodikk, lek, øvelse og rollespill. .
-
Foss, Espen Marius
(2020).
Chairperson for a panel discussion on the theatre play and film, A Conversation.
-
Foss, Espen Marius & Holte, Kjersti E. Lien
(2019).
“Let’s end the depressing classrooms!": exploring scenography for wellbeing in high school.
-
Foss, Espen Marius
(2019).
Mestring og mening på Fredrik II VGS: konfliktarbeid med elever.
-
Foss, Espen Marius
(2019).
Hvordan få til en bærekraftig forankring av Trygg læring som helsefremmende tiltak på videregående skole? Erfaringer fra et pågående aksjonsforskningsprosjekt.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2019).
Open space workshop.
-
Foss, Espen Marius
(2018).
"Wellbeing @ school in digital society". Del av panel med tittelen "Psychosocial work in digital society".
-
Foss, Espen Marius
(2018).
Restorative practices as means of promoting wellbeing – a whole school approach within an action research project in Norway.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Gjenopprettende prosesser .
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Anerkjennende kommunikasjon .
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Gjenopprettende tilnærming til konflikt og digital mobbing.
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2018).
Mestring og mening på Frederik II videregående skole - brevundersøkelsen.
-
Foss, Espen Marius; Biffi, Emanuela & Riera, Marc Ceron i
(2017).
‘A Conversation:’ from theatre to film.
European Forum for Restorative Justice: Newsletter.
June.
-
Foss, Espen Marius
(2017).
Ledelse av paneldebatt om gjenopprettende prosesser (restorative justice).
-
Holte, Kjersti E. Lien & Foss, Espen Marius
(2017).
How can schools develop as arenas to promote good mental health and wellbeing?
-
Hydle, Ida & Foss, Espen Marius
(2015).
ALTERNATIVE security developments in Norway.
-
Lønneberg, Magnus Gjerde & Foss, Espen Marius
(2012).
Norwegian Red Cross Street Mediation.
-
Lønneberg, Magnus Gjerde & Foss, Espen Marius
(2011).
Norwegian Red Cross Street Mediation - Empowering young people as conflict mediators.
-
Foss, Espen Marius & Hasund, Ingrid Kristine
(2008).
Kokosboller i Konfliktrådet Film av teaterforestilling i Konfliktrådet i Agder.
Vis sammendrag
Forskningsformidling for og med barn om restorative justice og konfliktråd
-
Foss, Espen Marius
(2008).
Gatemegling - studietur til København Etnografisk Film, samprodusert med informantene i prosjektet.
Vis sammendrag
Innblikk i ungdoms egne refleksjoner og erfaringer med konfliktverksted og ikke-voldelig kommunikasjon
-
Foss, Espen Marius & Hasund, Ingrid Kristine
(2008).
Kokosboller i Konfliktrådet Film av teaterforestilling i Konfliktrådet i Agder.
Vis sammendrag
Forskningsformidling for og med barn om restorative justice og konfliktråd
-
Foss, Espen Marius & Hasund, Ingrid Kristine
(2007).
Mibi og mobo Musikkvideo.
Vis sammendrag
Forskningsformidling om konflikthåndtering for barn i form av musikkfilm med animasjon
-
Foss, Espen Marius & Hasund, Ingrid Kristine
(2007).
Mibi og mobo Musikkvideo.
Vis sammendrag
Forskningsformidling om konflikthåndtering for barn i form av musikkfilm med animasjon
-
Hydle, Ida & Foss, Espen Marius
(2007).
Skilled Visions in restorative practice; youth, violence and the problem of language,
10th International Institute for Restorative Practices World Conference Proceedings.
-
Foss, Espen Marius
(2006).
Konfliktråd i fengsel Video om erfaringer med utprøving av konfliktråd for innsatte.
Vis sammendrag
Video om erfaringer med utprøving av konfliktråd for innsatte
-
Foss, Espen Marius
(2002).
"Snakk til meg!" - Om annerledeshet og arbeidslivet.
Curriculum Vitae. Tidsskrift for folkeopplysning og voksnes læring - i lys av kultur, politikk og pedagogikk.
Vis sammendrag
Populærvitenskapelig formidling av innhold i hovedfagsoppgaven "Design nedenfra - Om politikk og motstand ved rehabilitering av talehemmede"
-
Foss, Espen Marius
(2002).
Independent Connecting People.
Vis sammendrag
Eksamensfilm til hovedfaget i visuell antropologi: Om kommunikasjon og talehemmedes tilegnelse av teknologiske hjelpemidler
-
Foss, Espen Marius
(2001).
Marginalisering - en kritisk kommentar.
Curriculum Vitae. Tidsskrift for folkeopplysning og voksnes læring - i lys av kultur, politikk og pedagogikk.
Vis sammendrag
Populærvitenskapelig formidling av innhold i hovedfagsoppgaven "Design nedenfra - Om politikk og motstand ved rehabilitering av talehemmede"
-
Eriksen, Trond; Foss, Espen Marius & Bjerke, Trond Nergaard
(2022).
Interpersonal competence in challenging encounters: Towards a paradigm shift in human services - Creating conditions for professional development through action research and trauma-informed restorative practice.
UiT Norges arktiske universitet.
Vis sammendrag
Health and social workers, in private and public work and welfare services, have daily contact with people who have trauma experiences and complex needs. Communication can be emotionally challenging, and many professionals experience too high job demands, insecurity and stress in their work. Insecurity and stress increase conflict levels and have a negative effect on the well-being of professionals, attitudes towards clients and the quality of service offered. This research project highlights that too little time is spent developing interpersonal competence and preparing employees for and reflecting on emotionally challenging human encounters, in education and practice. Strengthening interpersonal competence and actively working to understand the way we ourselves and others communicate can make us safer in the face of people, which we otherwise tend to describe as difficult. During this critical action research project, nine nursing students and 20 social workers participated in a six-day trauma-informed restorative circle process. We spent time building a safe environment, understanding conflict transformation and mediation, while challenging our own communication, practice, and the systems within which the practice takes place. As well as exploring hindrances and contributors for interpersonal learning and practice. What emerges in the research project is that when we are emotionally safe, we work better in every way, we are calm, listen more, are enabled to understand and be more compassionate with ourselves and others and thereby better equipped to face stress and trauma reactions. The findings suggested that interpersonal competence for the challenging encounters can be developed through a safe communicative space, thereby facilitating self-awareness, increased tolerance to stress, trauma-informed practice, and personal development. Furthermore, this study contributes to a dialogue between theory and practice related to promoting knowledge about how interpersonal competence and collective care can be strengthened in practice and education. This may help to reduce burnout and increase the quality of the service, for both the practitioner and clients.
-
Foss, Espen Marius
(2016).
Dialogens paradoks. Framveksten av gjenopprettende prosesser i Norge.
Universitetet i Oslo.
Vis sammendrag
Siden 1970-tallet har gjenopprettende prosesser (Restorative Justice) vokst fram som et internasjonalt praksis- og forskningsfelt ut fra en kritikk av strafferettens manglende evne til å inkludere gjerningspersoner og ofre i rettsprosesser. I Norge har dette tiltaket for å styrke sivilsamfunnet, basert på dialog mellom konfliktparter, i særlig grad kommet fra statlig hold i form av et landsdekkende konfliktråd. Konfliktrådet har vært i stor vekst, fra megling i ”småsaker” med unge førstegangslovbrytere, til å omfatte stadig flere konflikttyper, også alvorligere straffesaker. Videre har tankegods og metoder fra konfliktrådet spredd seg til konflikthåndtering utenfor det juridiske felt, slik som i skolen, frivillige organisasjoner og arbeidsliv.
Avhandlingen viser hvordan konfliktråd og gjenopprettende prosesser formidler et alternativt menneskesyn til strafferetten, der det i stor grad handler om å formidle og bygge relasjonskompetanse. Dette kan samtidig forstås som en ny måte å styre borgerne på ved lovbrudd og konflikt, der de kan sies å bli sine egne ”justisministre”. Denne formen for indirekte styring kan imidlertid sies å være et tveegget sverd:
På den ene side viser det seg at de fleste deltagerne i konfliktråd og andre gjenopprettende prosesser er fornøyde med prosessen og utfallet. Partene opplever i mange tilfeller at prosessen gir dem økt innflytelse over egen situasjon, og at de bedre får dekket sine behov og lindret de lidelser som følger av konflikten eller krenkelsen, sammenliknet med tradisjonelle rettsprosesser. På den andre side kan parter i konfliktrådsmegling og andre gjenopprettende prosesser forstås som å være underlagt utførlig statskontroll. I megling kan statsmakten forstås som riset bak speilet, som er vanskelig å få øye på nettopp fordi det er en selv man ser i speilet. På den måten reguleres lovbrudd og samfunnskonflikt effektivt, men ifølge en desentralisert dynamikk, tilsløres makten som utøves i disse prosessene.
Avhandlingen belyser pågående endringer mht. regulering av konflikt i den norske velferdsstaten, under den nyliberale styringsmodellen, der både individ og velferd er under press.
-
Seeberg, Marie Louise; Hydle, Ida; Foss, Espen Marius; Hassan, Sahra Cecilie & Uhrig, Bettina
(2012).
On conflicts in intercultural settings.
ALTERNATIVE: Developing alternative understandings of security and justice through restorative justice approaches in intercultural settings within democratic societies. 7th Framework programme..
-
-
Foss, Espen Marius
(1998).
Det offentlige Norge på Internett. Organisering av arbeid med elektronisk informasjon.
Forvaltningsinformatisk notatserie. Nr. 1.