Erna Haug

English version of this page Institutt for velferd, ledelse og organisasjon
English version of this page Stilling
Førstelektor
Kontakt
+4795215694
+4795215694
Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
-

Faglige interesser

Telefon: 95215694

Kontor: A 334

Jeg er førstelektor som bygger på et hovedfag i Sosialt arbeid ved NTNU. Jeg er nå tilknyttet fagmiljøet ved master i samordning av helse- og velferdstjenester og HIØ Videre, der jeg er fagansvarlig for Videreutdanning i Arbeidsinkludering og Supported Employment, 15 stp. Videreutdhttps://www.hiof.no/studier/programmer/s423k-arbeidsinkludering-og-supported-employment/index. og del av fagmiljøet i Videreutdanning i helserett og saksbehandling, 15 stp. https://www.hiof.no/studier/programmer/s403k-helserett-og-saksbehandling-videreutdanning-fleksibel-modell/index.html

I årene 2017-2021 var jeg deltaker i forskningsprosjektet ROPIT Integrated Services for Patients with Dual Diagnosis. Resultatet presenteres i boken: Bjørkquist, Catharina & Fineide, Mona Jerndahl (2019). Organisasjonsperspektiv på samordning av helse- og velferdstjenester Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-63183-3. 217 s. Dette var et institusjonsforankret strategisk prosjekt (HELSEVEL) som ble finansiert av Norges Forskningsråd.

I årene 2013 – 2016 var jeg deltager i Arbeids- og velferdsdirketoratets satsing på Kunnskaps- og kompetanseutvikling i NAV-kontor gjennom den nasjonale satsing: Praksis og kunnskapsutvikling. Jeg var prosjektleder i delprosjektet KLAR: Kunnskap – Læring og Arbeidsinkludering, der det blant annet ble utviklet et Læringssystem for kunnskap og kompetanseutvikling i NAV kontor. I prosjektet ble Supported Employment (SE)prøvd ut som metode for arbeidsinkludering i NAV og det ble utviklet ulike veiledere for hvordan ta i bruk SE i NAV.

https://www.statsforvalteren.no/contentassets/1845c9b59c0449a9808b1ed080cd163c/se-veileder--januar-2017.pdf

I undervisning er jeg opptatt av studentaktive læringsmetoder og har jobbet spesielt med utvikling av Simulering som pedagogisk metode for å øve på kommunikasjons- og relasjonsferdigheter, både gjennom fysisk tilstedeværelse og via digital trening.

 

Her kan du skrive om faglige interesser.

Undervisning

<Lenke til studieprogram/emne> 
<Lenke til studieprogram/emne> 
...

Bakgrunn

Kort om tidligere arbeidserfaring og utdanning

 

Samarbeid

 

Emneord: Samarbeid, Saamorsning, Offentlig forvaltning, Arbeidsinkludering, Supported Employment, Simulering

Publikasjoner

  • Gerdts-Andresen, Tina; Glømmen, Anne Margrethe; Hjelmeland, Inger; Haug, Erna & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Adaptation and Psychometric Properties of an Instrument to Assess Self-Efficacy in Client-Centeredness (SECCQ). Journal of Social Work Education. ISSN 1043-7797. doi: 10.1080/10437797.2021.2019632.
  • Fineide, Mona Jerndahl; Løken, Therese Dwyer & Haug, Erna (2021). Samordning av lokalbaserte tjenester: Når svake formelle samordningsstrukturer kompenseres av uformelle samordningsgrep . I Bjørkquist, Catharina & Ramsdal, Helge Normann (Red.), Statlig politikk og lokale utfordringer: Organisering av tjenester innen rus og psykisk helse. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 978-82-02-73453-4. s. 175–194. doi: 10.23865/noasp.140.ch9.
  • Fineide, Mona Jerndahl; Haug, Erna & Bjørkquist, Catharina (2021). Organisational and Professional Integration Between Specialist and Primary Healthcare Services: A Municipal Perspective. . International Journal of Integrated Care (IJIC). ISSN 1568-4156. 21(2). doi: 10.5334/ijic.5606.
  • Lugo, Ricardo Gregorio; Hjelmeland, Inger; Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Sütterlin, Stefan & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Impact of initial emotional states and self-efficacy changes on nursing students’ practical skills performance in simulation-based education. Nursing Reports. ISSN 2039-439X. 11(2), s. 267–278. doi: 10.3390/nursrep11020026. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Gunnar Vold; Bjørkquist, Catharina; Fineide, Mona Jerndahl; Haug, Erna & Ramsdal, Helge Normann (2019). NAV: Virksomhetsbaserte team – redusert sykefravær? Søkelys på arbeidslivet. ISSN 1504-8004. 36(3), s. 104–119. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2019-03-01. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Marit Meum (2015). En god idè?: Bruk av fagring som metode for utvikling av kunnskapsbasert praksis i hjemmetjenesten til mennesker med utviklinghemming. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 8(2), s. 49–62.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haug, Erna & Paulsen, Kirsti Meum (2007). Mellom fag, forvaltning og politikk i helse- og sosialtjenesten : en problembasert introduksjon for studenter. Universitetsforlaget. ISBN 9788215009193. 159 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haug, Erna & Tangnæs, Elin (2021). Simulering som metode for gruppeveiledning i NAV: Simulering av samtale mellom arbeidsgiver og veileder.
  • Haug, Erna (2021). Simulering i NAV: Inkludering, Kommunikasjon, samarbeid.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Fineide, Mona Jerndahl & Haug, Erna (2020). Achieving horizontal and vertical integration in local services - creating sustainable mechanisms?
  • Haug, Erna (2019). Program for the second meeting of the Nordic Research Network on Supported Employment.
  • Haug, Erna & Tangnæs, Elin (2019). Videreutdanning i Arbeidsinkludering og Supported Employment.
  • Haug, Erna & Nilsen, Berit Eivi (2019). Læringssystem i NAV-kontor: Et virkemiddel for mer kunnskapsbasert praksis i NAV-kontor.
  • Haug, Erna & Tangnæs, Elin (2019). Samarbeid – en forutsetning for å lykkes med arbeidsinkludering? .
  • Fineide, Mona Jerndahl & Haug, Erna (2019). Competing Institutional Logics; Professionals and management experiences during care transitions between hospital and local services.
  • Fineide, Mona Jerndahl; Hansen, Gunnar Vold & Haug, Erna (2019). How does a new working method in the Norwegian Labour and Welfare Organization(NAV) succeed in reducing sick leave rates? . International Journal of Integrated Care (IJIC). ISSN 1568-4156. 19(4), s. 169–170. doi: 10.5334/ijic.s3169.
  • Fineide, Mona Jerndahl; Hansen, Gunnar Vold & Haug, Erna (2019). How does a new working method in the Norwegian Labour and Welfare Organization(NAV) succeed in reducing sick leave rates?
  • Fineide, Mona Jerndahl & Haug, Erna (2019). Sirkulære prosesser - utfordringer når ulike institusjonelle logikker møtes i behandling av mennesker med dobbeltdiagnoser. .
  • Haug, Erna (2018). Kompetanse for å være jobbspesialist og Gode grep for kunnskapsutvikling .
  • Haug, Erna (2018). Ledelse og fagutvikling innenfor Supported Employment.
  • Haug, Erna (2018). Supported Employment.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2018). Arbeidsinkludering i NAV: Hvordan få til et likeverdig samarbeid mellom Høgskolen og NAV i utvikling av simulering?
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som pedagogisk metode i konfliktdempende kommunikasjon – samarbeid mellom Sykehus i Østfold HF og Høgskolen i Østfold .
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som undervisningsmetode i konfliktdempende kommunikasjon.
  • Nilsen, Berit Eivi & Haug, Erna (2017). Kunnskap og kompetanseutvikling i NAV - Nye muligheter.
  • Haug, Erna & Nilsen, Berit Eivi (2017). Læring og kompetanseutvikling i morgendagens NAV.
  • Haug, Erna & Nilsen, Berit Eivi (2017). Læringssystem for NAV-kontor. Et virkemiddel for en mer kunnskapsbasert praksis?
  • Haug, Erna & Nilsen, Berit Eivi (2017). Evaluering av utprøving av læringssystemet i fire NAV-kontor.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Tangnæs, Elin (2017). Supported Employment i NAV-kontor - arbeidstaker og arbeidsgivererfaringer Læringssystem som verktøy for kunnskaps- og kompetanseutvikling i NAV-kontor - erfaringer fra 4 NAV-kontor.
  • Haug, Erna; Tangnæs, Elin & Nilsen, Berit Eivi (2017). Erfaringer med Supported Employment som metode for arbeidsinkludering i NAV-kontor; sett fra et Arbeidstaker- og et Jobbveilederperspektiv.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Tangnæs, Elin (2017). Presentasjon av forskningsresultater fra KLAR-prosjektet: Supported Employment og Læringssystem i NAV-kontor.
  • Nilsen, Berit Eivi & Haug, Erna (2016). Ta kunnskap i Bruk.
  • Haug, Erna (2016). Skriftlig bidrag til Østfold Prosjektkatalog 2016 Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor.
  • Haug, Erna (2016). Supported Employment i NAV-kontor. Presentasjon av resultater fra intervjuer med jobbveiledere og arbeidssøkere.
  • Haug, Erna (2016). Supported Employment og Læringssystem i NAV-kontor. Presentasjon av foreløpige forskningsresultater.
  • Haug, Erna (2016). Prosjektseminar Østfold 2016 SE i NAV-kontor Erfaringer og resultater.
  • Haug, Erna (2016). Utprøving av nye metoder for arbeidsinkludering i NAV-kontor.
  • Haug, Erna; Ebeltoft, Christian & Tangnæs, Elin (2016). Er det mulig å jobbe Supported Employment i NAV?
  • Haug, Erna & Ebeltoft, Christian (2015). Kunnskapsbasert praksis i NAV-kontor; Læringssystem og Supported Employment.
  • Haug, Erna & Ebeltoft, Christian (2015). Kunnskapsbasert praksis i NAV-kontor: Læringssystem og Supported Employment.
  • Haug, Erna (2014). Kunnskapsbasert praksis i NAV-kontor: Et læringssystem.
  • Haug, Erna (2014). Kunnskapsbasert praksis i NAV-kontor.
  • Haug, Erna (2014). Presentasjon av Fylkesprosjektene i Buskerud og Østfold.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Ebeltoft, Christian (2014). NAV - En innovasjonsorientert virksomhet som utfordrer profesjonelles egen kunnskap.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Ebeltoft, Christian (2012). A study of how professional social workers discuss and evaluate the need for knowledge and compentence in their own field of work.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Ebeltoft, Christian (2012). Profesjonsutdanningene i spenningsfeltet mellom akademisk kunnskap og yrkesrettet handlingskompetanse. Samarbeid om profesjonell praksis (SOPP).
  • Haug, Erna; Ebeltoft, Christian & Nilsen, Berit Eivi (2011). SOPP - Samarbeid om profesjonell praksis.
  • Haug, Erna; Ebeltoft, Christian & Nilsen, Berit Eivi (2011). SOPP - Samarbeid om profesjonell praksis.
  • Haug, Erna & Paulsen, Kirsti Meum (2011). Kunnskapsbasert praaksis.
  • Haug, Erna & Ebeltoft, Christian (2011). Prosjket SOPP - Samarbeid om profesjonell praksis.
  • Haug, Erna; Ebeltoft, Christian & Nilsen, Berit Eivi (2011). SOPP - Samarbeid om profesjonell praksis FOU-samarbeid mellom tre ansatte på ABSV-utdanningene.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsformer Vernepleie deltid "å vi må jo være der jo".
  • Haug, Erna & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Studentaktive undervisningsformer.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksisgjennom etablering av fagringer.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksis ved bruk av to-spann modellen.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2009). Erfaringer med kunnskapsbasert praksis gjennom etablering av fagringer og to-spann modell i kommunal boveiledertjeneste/hjemmetjeneste for mennesker med utviklingshemming.
  • Haug, Erna (2003). Gjesteforelesning: Evaluering av Daghøgskolen.
  • Haug, Erna (2003). Gjesteforelesning: Fra begrensninger til muligheter.
  • Haug, Erna (2003). Gjesteforelesning: Fra begrensinger til muligheter.
  • Haug, Erna (2003). Grensesetting i hjemmebaserte tjenester.
  • Haug, Erna (2003). Brukererfaringer fra en Daghøgskole.
  • Ramsdal, Helge Normann; Bjørkquist, Catharina; Fineide, Mona Jerndahl; Haug, Erna & Hansen, Gunnar Vold (2018). Tidlig ute og tett på. Evaluering av virksomhetsorganiserte team som ledd i NAV-Østfolds deltakelse i prosjektet "Ned med sykefraværet - IA ledelse 2.0". Høgskolen i Østfold. ISSN 1503-8939.
  • Nilsen, Berit Eivi & Haug, Erna (2017). Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor Læringssystem for kompetanseutvikling i NAV-kontor - En veileder. Arbeids- og velferdsdirektoratet.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi; Tangnæs, Elin; Paulsen, Kirsti Marit Meum & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2017). Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor Rapport om brukernes stemme. Arbeids- og velferdsdirektoratet.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi; Tangnæs, Elin & Paulsen, Kirsti Marit Meum (2017). Vedlegg 1 til sluttrapporten fra Praksis og kunnskapsutvikling i NAV kontor Supported Employment, Veileder for NAV-kontor . Arbeids- og velferdsdirektoratet.
  • Haug, Erna; Nilsen, Berit Eivi & Grøndahl, Vigdis Abrahamsen (2017). Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor Evaluering av utprøving av Læringssystem i fire NAV-kontor . Arbeids- og velferdsdirektoratet.
  • Haug, Erna; Tangnæs, Elin; Nilsen, Berit Eivi & Paulsen, Kirsti Marit Meum (2017). Praksis og kunnskapsutvikling i NAV-kontor Sluttrapport fra KLAR-prosjektet 2013 - 2016. Arbeids- og velferdsdirektoratet.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjketrapport prosjketperiode 2006 - 2008. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253014.
  • Haug, Erna & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Evaluering av studentaktive undervisningsformer i vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278252994.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Etablering av fagringer i to norske kommuner : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiode2008-2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253090.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiodejanuar-april 2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253113.
  • Haug, Erna & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Evaluering av studentaktive undervisningsformer i vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278252994.
  • Haug, Erna (2003). Brukererfaringer fra en Daghøgskole.
  • Haug, Erna (2003). Fra begrensninger til muligheter : en kvalitativ studie av langtidsbrukere av sosialtjenesten og deres muligheter etter gjennomføringen av et tilrettelagt tilbud som Daghøgskolen. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 12. juni 2018 16:08 - Sist endret 7. des. 2022 12:51