Dag Yngve Dahle

English version of this page Institutt for velferd, ledelse og organisasjon
Bilde av Dag Yngve Dahle
English version of this page Stilling
Førsteamanuensis
Kontakt Studiested
Fredrikstad
Kontornr.
A-206

Faglige interesser

  • Min forskningsmessige hovedinteresse befinner seg i skjæringspunktet mellom HRM, omdømmefokus, merkevarebygging og ansattes ytringsrom (voice).
  • Jeg forsker på hvordan faktorer som omdømmefokus og branding påvirker organisasjoners HRM-tilnærming og andre relevante sider ved det å være ansatt, herunder voice og turnover intention.
  • Jeg studerer både det systemiske aspektet (HRM) og det relasjonelle aspektet (ledelse) av forholdet mellom ansatte og arbeidsgiver. Her er jeg spesielt opptatt av HR-tilnærmingen, leader-member exchange (LMX) og psykologisk trygghet
  • Jeg er opptatt av hvordan disse forholdene blir påvirket av makromessige forhold, for eksempel overordnet politikk, organiseringen av offentlige delsektorer som skole og helse samt import av organisasjonsideer fra andre deler av verden.
  • Jeg er medlem av forskergruppa Velferdsstatens profesjoner, digitalisering og arbeid.

Undervisning og veiledning

Bakgrunn

  • Jeg har doktorgrad (PhD) i organisasjon og ledelse fra NMBU, Handelshøyskolen. I min doktoravhandling undersøkte jeg HRM og ansattes ytringsrom gjennom organisasjoners merkevarebygging, med et spesielt fokus på offentlige virksomheter som sykehus og videregående skoler.
  • Ellers har jeg mastergrad i sosiologi fra Universitetet i Oslo, med en kvantitativt orientert masteroppgave om faktorer som påvirker lønnsutvikling - belyst av teori fra Bourdieu og Passeron, Brown og Heskett samt Goldthorpe.
  • Tidligere jobbet jeg 15 år som journalist, og har også vært innom kommunikasjonsbransjen.
  • Jeg er forfatter av boka 'Orden og oppførsel', som handler om hvordan karaktersetting / rating av ansatte praktiseres i norsk arbeidsliv.
  • Jeg har også skrevet boka 'Moderne munnkurv' (sammen med Maria Amelie). Den handler om ytringsrommet ansatte i norsk arbeidsliv har.

Samarbeid

Universitetet i Agder, Oslomet.

Nøkkelord

Arbeidssosiologi, økonomisk sosiologi, organisasjonsstudier, critical management theory, klasse og ulikhet. HRM, ledelse, LMX, employee voice, omdømmefokus, branding.

Publikasjoner

  • Dahle, Dag Yngve (2023). Beat the rich? Employee voice inhibitors at the crossroads of market and privilege. International Studies of Management and Organization. ISSN 0020-8825. 53(3), s. 167–190. doi: 10.1080/00208825.2023.2244827. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dahle, Dag Yngve & Wæraas, Arild (2023). Ticket to rate: antecedents to turnover intention among teachers. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. doi: 10.1080/13603124.2023.2218107. Fulltekst i vitenarkiv
  • Dahle, Dag Yngve (2023). Trust and Shout: The Reputation/Voice Tension in Schools and Hospitals. Corporate Reputation Review. ISSN 1363-3589. doi: 10.1057/s41299-023-00161-3.
  • Dahle, Dag Yngve & Urstad, Sivert Skålvoll (2023). Judge and fury: instrumentality, feedback formats and turnover intention in schools. Evidence-based HRM: a Global Forum for Empirical Scholarship. ISSN 2049-3983. doi: 10.1108/EBHRM-01-2022-0026.
  • Dahle, Dag Yngve (2021). Magic muzzles? The silencing of teachers through HRM, performance appraisal and reputation concern. International Journal of Public Sector Management. ISSN 0951-3558. doi: 10.1108/IJPSM-02-2021-0048.
  • Dahle, Dag Yngve (2021). Brand on the run? Marketization, market position, and branding in upper secondary schools. I Zavattaro, Staci (Red.), Public Branding and Marketing. A Global Viewpoint. Springer Nature. ISSN 978-3030705046. s. 175–196.
  • Dahle, Dag Yngve & Urstad, Sivert Skålvoll (2021). Mind anchors and heart grips: the role of HRM and LMX in internal branding. International Journal of Human Resource Management. ISSN 0958-5192. doi: 10.1080/09585192.2021.1931407.
  • Dahle, Dag Yngve & Wæraas, Arild (2020). Silence from the brands: message control, brand ambassadorship, and the public interest. International Journal of Organization Theory and Behavior. ISSN 1093-4537. 23(3), s. 259–280. doi: 10.1108/IJOTB-05-2019-0060.
  • Wæraas, Arild & Dahle, Dag Yngve (2019). When reputation management is people management: Implications for employee voice. European Management Journal. ISSN 0263-2373. doi: 10.1016/j.emj.2019.08.010. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Dahle, Dag Yngve & Amelie, Maria (2016). Moderne munnkurv: Ansattes ytringsfrihet i norsk arbeidsliv. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-48076-6. 250 s.
  • Dahle, Dag Yngve (2014). Orden og oppførsel: Karakterer på jobben? Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-46114-7. 232 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Dahle, Dag Yngve (2023). Trust for life: Lessons from the Norwegian trust reform.
  • Dahle, Dag Yngve (2022). Magic muzzles: The silencing of teachers through HRM, performance appraisal, and reputation concern .
  • Dahle, Dag Yngve (2019). Upper secondary schools as market institutions: The case of Oslo.
  • Dahle, Dag Yngve (2018). Reputation management as people management: Implications for employee voice.
  • Dahle, Dag Yngve (2021). Approaches to branding and behaviour: Studies of HRM and employee voice through organizational branding. NMBU. ISSN 978-82-575-1790-8.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 20. nov. 2019 12:56 - Sist endret 23. mai 2024 13:18