Fire dyktige formidlere ved Høgskolen i Østfold er nominerte til pris.
Aktuelle saker
Hundrevis av studenter ved HiØ har i løpet av juni fullført studiene sine her hos oss. Vi ønsker dere alle lykke til på veien videre og takker for at dere valgte å studere her hos oss. Og selvsagt: God sommer!
In April this year the book "Research Design. Why thinking about design matters" authored by Professor Julianne Cheek at Østfold University College and Dr. Elise Øby at Kristiania University College was released by SAGE Publications, US.
Dårlig humør kan være smittsomt og er derfor upassende når vi skal samarbeide med andre. Det å være i for godt humør kan også være uheldig, dersom det påvirker hvor godt man evner å være analytisk i alvorlige situasjoner. Som for eksempel når man etterforsker et cyberangrep.
I fremtiden kan man forestille seg at roboter kan overta en del av oppgavene som skal løses i helsetjenesten. Men nåværende forskning viser at langt fra alle oppgaver kan uten videre erstattes av en robot.
DOKTORGRAD. Det å være pårørende til en alvorlig syk pasient kan utløse både stress og stor bekymring. Tidligere studier viser at pårørende savner mer emosjonell støtte og involvering i behandlingsforløpet. Ifølge en fersk doktorgradsstudie kan håndteringen bli vesentlig bedre med noen enkle grep.
I boka «Samarbeidsprosesser på byggeplassen» drøfter forfatter Sol Skinnarland hvordan struktur og systematikk på den ene siden og relasjonsbygging og interaksjon på den andre siden utgjør elementer som sammen kan skape godt og produktivt samarbeidet.
Korte nettsikkerhetskampanjer har liten eller ingen effekt ifølge forskning. Og IT-personell er dårligere enn andre til å gjenkjenne nettangrep under slike kampanjer.
Andelen studenter som velger å utsette nødvendig akademisk arbeid selv om de vet at det straffer seg, bekymrer forskere. Nå lanserer de noen sentrale perspektiver som skal sette studentene i stand til å ta smartere valg og dermed prestere bedre.
At vaksiner inneholder en mikrochip eller gift, at korrupte samfunn med onde hensikter står bak og at vaksinen i seg selv kan føre til en rekke sykdommer, er noe av det som blir spredt av feilinformasjon om Covid-19 vaksinen i sosiale medier og som bidrar til mange ikke vil ta vaksine.
Hjerneslag er en tidskritisk tilstand, men fremdeles ankommer under halvparten av pasientene sykehus innen fire timer fra symptomdebut. En mulig forklaring på forsinkelsen kan være at første kontakt med helsevesenet er hos legevakten eller fastlegen.
En fersk undersøkelse gjenomført av forskere ved Høgskolen i Østfold og Sykehuset Østfold viser at kreftpasienter i hovedsak opplevde fjernoppfølging i hjemmet under pandemien som en byrde.
May Østby ved Høgskolen i Østfold er nominert til hedersprisen «Årets tidsskriftartikkel» for artikkel i kategorien Tidsskrift for omsorgsforskning.
Dersom to jordmødre i stedet for en bistår i siste fase av fødsel så vil dette føre til at færre kvinner får alvorlige skader på bekkenbunnen.
En omfattende internasjonal studie har vist at samarbeidet mellom sykepleiere og leger og mellom sykepleiere og farmasøyter innen sikker farmasøytisk omsorg er for dårlig. Nå er det utviklet et felles rammeverk som kan styrke samarbeidet. Rammeverket kan bidra til å redde liv.
Beathe Kiland Granrud merket lite til at samfunnet gikk inn i en ny COVID-dvale på tampen av 2021. HiØ-forskeren og et helt team jobbet på høygir for å analysere prøver av gjestene på «omikron-julebordet» på Aker brygge.
Ledere i offentlige virksomheter bør beherske en rekke ferdigheter fordi sektoren har et spesielt ansvar overfor andre mennesker. I en fersk bok gir forskere deg tips om hva som er viktig for å lykkes i lederrollen.
Studenter fra Bachelor i bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold står nå klare for å teste medstudenter som har behov for å gjennomføre ferdighetstrening, intern praksis og laboratoriearbeid for å opprettholde normal studieprogresjon.
For masterstudent i samordning, Heidi Veland står koronapandemien helt sentralt både på jobb og i studiehverdagen.
– Boken «International Law on the Aims of Education» er ment som en nøktern og håndgripelig analyse av de folkerettslige målene med skolen, skriver forfatter og førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold Hadi Lile om boken.