Gjenopprettende praksis som faktor for trygghet i skolehverdagen.

Av Agnete Bruun

Sammendrag

Med utgangspunkt i opplæringsloven kapittel 9 A har formålet med denne oppgaven vært å undersøke hvordan gjenopprettende praksis kan bidra til å oppfylle elevenes rett til et trygt og godt psykososialt skolemiljø.

Med en kvalitativ tilnærming og intervju som metode har jeg undersøkt hvorvidt og i så fall hvordan mine ni informanter opplever at gjenopprettende praksis kan bidra til å trygge læringsmiljøet for elevene. Jeg har også undersøkt hvilke utfordringer og dilemmaer som kan oppstå ved bruk og implementering av gjenopprettende praksis ved skolene.

Undersøkelsen konkluderer med at gjenopprettende praksis kan bidra til å oppfylle kravene i
opplæringsloven kapittel 9 A på mange områder, men at det også er flere utfordringer knyttet til praksisen. De positive funnene er i hovedsak knyttet til praksisen med elevmegling, hvordan gjenopprettende praksis bidrar til inkludering og fellesskap for elevene, og hvordan konflikter blir håndtert etter gjenopprettende verdier. Utfordringene er blant annet knyttet til elevmeglerrollen, og til implementeringen av gjenopprettende praksis ved skolene.

Publisert 9. aug. 2019 12:47 - Sist endret 9. aug. 2019 12:47