Endringsorientert familiesamarbeid : hvordan beskriver foreldre i kontakt med barnevernet sine opplevelser med Marte Meo-veiledning?

Av Lene Vestby

Sammendrag

Tittel:

Endringsorientert familiesamarbeid. Hvordan beskriver foreldre i kontakt med barnevernet sine opplevelser med Marte Meo-veiledning?

Bakgrunn: 

Dette er en masteroppgave i psykososialt arbeid. Lang erfaring med foreldreveiledning som hjelpetiltak i barnevernet ga inspirasjon til dette prosjektet. Marte Meo, en videobasert samspills-veilednings-modell, er et av tiltakene som barnevernet tilbyr familier. Målet er bedre omsorgs- og samspillskompetanse hos foreldrene, samt å sikre barns tilknytning til foreldrene. Problemstillingen er som følger: Hvordan beskriver foreldre i kontakt med barnevernet sine opplevelser med Marte Meo-veiledning?

Teoretisk rammeverk:

Postmoderne perspektiv på endringsorientert systemisk familiearbeid, psykososialt arbeid i helse og sosialfaglig praksis, tilknytningsteori, salutogenese, Marte Meo og relevant forskning på foreldreveiledning via barnevernet.

Metode og analyse:

Kvalitativ design med hermeneutisk fenomenologisk tilnærming. Det kvalitative forsknings-intervjuet ble benyttet som datainnsamlingsmetode. Intervjupersonene, et strategisk tilgjengelighetsutvalg på 5 foreldre fra ulike steder på østlandet, ble rekruttert via snøballmetoden. En temabasert intervjuguide ble benyttet under intervjuene. Intervjuene ble tatt opp med diktafon, og ble deretter transkribert, organisert, fortolket, kategorisert og sammenfattet. Giorgis 4-trinns fenomenologiske analyse (systematisk tekstkondensering) ble anvendt. Funnene presenteres organisert etter forskningsspørsmålene i oppgaven. Intervjupersonene er anonymisert og omskrevet. Prosjektet er godkjent av NSD.

Resultater:

Funnene viser at de fleste foreldrene gikk fra negativ forventing til barnevernet, til positiv erfaring med Marte Meo. De fleste sa at de ved hjelp av film så både seg selv og barna med nye øyne. Relasjonen til Marte Meo-terapeuten, og terapeutens fleksibilitet er viktig. De oppgir at de fikk mange positive tilbakemeldinger. Foreldrene har opplevd positiv endring hos barna sine i ulik grad, alt fra stor endring til ingen synlig endring. Det fremgår at Marte Meo-veiledningen har hatt stor betydning for opplevelsen av å mestre foreldrerollen, og å bli trygg på egne foreldreferdigheter.

Drøfting:

Følgende 4 sentrale funn drøftes i lys av teorier og aktuell forskning:

  • Relasjonen til Marte Meo-terapeuten har avgjørende betydning
  • Ressursfokus ga mestringsfølelse, ny selvtillit og endret selvoppfattelse
  • Film som hjelpemiddel i veiledningen var virkningsfullt
  • Varierende endring i samspillet

Konklusjon:

Alle foreldrene som deltok i Marte Meo-veiledning fikk en god relasjon til terapeuten. De angir at de opplevde mestring, og ny selvtillit i foreldrerollen. Marte Meo-veiledningen hadde bidratt til varierende endring i barnas situasjon. Flere av funnene samsvarer med annen aktuell forskning. Funnene er overførbare til andre former for foreldreveiledning, og gir også grunnlag for nye studier.

Nøkkelord:

Marte Meo, foreldres erfaring, barnevern, samspill foreldre og barn, mestring.

Publisert 1. apr. 2019 14:33 - Sist endret 1. juni 2019 15:22