Prosjektet "Kickstart på sykehjem" får 10 millioner

HiØ har sammen med fler fått tilslag fra Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning (DIKU) for å gjennomføre et pilotprosjekt som skal styrke og videreutvikle sykehjem som læringsarena for første-års sykepleierstudenter.

Fotoillustrasjon: Colourbox.com.

Prosjektet går over 3 år og er utviklet i samarbeid med VID vitenskapelige høgskole, og Universitetet i Sør-øst Norge, kommunene Færder, Fredrikstad, Bergen, Oslo og Bærum samt 10 sykehjem. Prosjektleder er professor Bodil Tveit ved fakultet for helsefag, VID.

Fra Høgskolen i Østfold er følgende med i DIKU prosjektet: Eli Anne Skaug, Kari Aarøen og Ann Karin Helgesen (lokal prosjektleder), alle ved Avdeling for helse og velferd. 

Mål: styrke og videreutvikle sykehjem som læringsarena

Prosjektet Kickstart på sykehjem har som mål å styrke og videreutvikle sykehjem som læringsarena for første-års sykepleierstudenter. Sentralt i prosjektet er å prøve ut en praksismodell for aktiv læring i klinisk praksis der studenter strukturerer læringen ved hjelp av et nytt lærings- og vurderingsverktøy, RESPONS, og får veiledning og støtte av praksisveiledere og praksislærer. Prosjektet vil ta i bruk kombinerte stillinger der ansatte fra høgskole/universitet og sykehjem jobber sammen i et team for å støtte opp under veiledning av studenter og tilrettelegging av gode og relevante læringsmuligheter. Et viktig fokus for de kombinerte stillingene vil være kompetanseutveksling mellom utdanningsinstitusjon og praksisfelt, i tillegg til at de følger opp og støtter praksisveiledere i veiledningen av studentene og i bruk av vurderings- og læringsverktøyet RESPONS.

Aktivt samarbeid med studenter for testing og videreutvikling av læringsverktøyet RESPONS

Prosjektet skal også teste ut og videreutvikle bruk av RESPONS digitalt i sykehjem og utvikle en digital smartveileder til bruk for opplæring i praksismodellen. Prosjektet vil inkludere studenter aktivt i samarbeid og utvikling. Studenter vil blant annet delta i lokale prosjektgrupper, i prosjektets referansegruppe og drive en læringsblogg.

– Vår mål er å skape en god sammenheng mellom ulike komponenter i studentenes læringsmiljø, begrunnet i pedagogisk tenkning og med god forankring i praksisfeltet. Gjennom dette ønsker vi å bidra til utvikling av studentenes kapasitet for læring i sykehjemspraksis og senere i praksisstudier. Slik legges et godt grunnlag for livslang læring i yrkeslivet, sier Bodil Tveit.

Saken er skrevet  Charlotte Krog ved VID vitenskapelige høgskole.

Publisert 11. jan. 2021 18:16 - Sist endret 20. des. 2022 13:42