Studentenes praksis skal være likeverdig med undervisningen de får på campus

Det å være barnehagelærerstudent ute i praksis kan føles skummelt. Derfor er jobben som praksisveileder vesentlig for å gi studenten best mulig utbytte av tiden ute. Og jobben veilederen gjør skal være av like god kvalitet som undervisningen de får på studieplassen.  

Beate Lund (t.v.) og Merete Lunde jobber begge med å styrke praksislærerens rolle i tilknytning til barnehagelærerutdanningen. Foto: Nina Fredheim/HiØ.

Høgskolelektor Beate Lund er prosjektleder for prosjektet «Lærerutdanningsbarnehager -veiledning i partnerskap» der målet er praksisnær barnehagelærerutdanning og forskningsnære barnehager.

Hun driver prosjektet sammen med høgskolelektor Merete Lunde.  

Ifølge regjeringens Strategiplan for Lærerutdanning 2025, er det et mål å bedre samarbeidet mellom skoler og lærerutdanninger, barnehager og barnehagelærerutdanninger.

– Det vil igjen bidra til at praksislæringen blir like god som læringen den de får på studieplassen, forteller Lund.

Ifølge kollega og samarbeidspartner Lunde er det svært viktig at campusarenaen og praksisarenaen er likeverdige læringsarenaer.

Hun var selv praksislærer før hun begynte å jobbe på høgskolen i 2010, og opplevde allerede da at det var et genuint ønske om likeverdighet. Det ble avholdt praksisseminarer og praksisforum.

Til tross for dette, var rammene for praksis bestemt av høgskolen og oppgavene studentene skulle utføre i praksis var utarbeidet av lærerne på høgskolen.

– Med andre ord, det var høgskolen som la premissene uten praksis stedet sitt innblanding, forteller hun.

Og legger til:

– Dette ble det en endring på gjennom Lærerutdanningsbarnehage-prosjektet.

Med dette prosjektet kom praksislærerne mer på banen og fikk være med å påvirke praksis, oppgaver som skal gjennomføres.

  • Hør podkastintervju med Merete Lunde og Beate Lund i ForskningsPrek:
     

En ny mentorordning ble etablert

– Høgskolen kan virke stor og vanskelig å tilnærme seg og finne frem i for utenforstående.

Det var behov for å minske avstanden fra praksis til høgskolen, sier prosjektlederen.

Hun forteller at mange praksislærere i barnehagelærerutdanningen har gitt tilbakemelding om at de ønsker mer støtte og veiledning mens de har studenter i praksis, særlig de nyutdannede veilederne.

Det ble derfor initiert et forsknings- og utviklingsarbeid som en pilot fra 2022 til 2024, som blant annet inkluderte en ressursgruppe og mentorordning for nye praksislærere.

Piloten gir støtte for nye praksislærere, og er et supplement til allerede etablerte samarbeidsfora mellom praksisbarnehager og barnehagelærerutdanningen.

– Målet er å belyse hvordan samtaler om veiledning mellom nye praksislærere, mentorer og faglærere ved barnehagelærerutdanning, potensielt kan ha betydning for nye veiledningspraksiser og påvirke studenters utdanning, både i praksisperioder og i undervisning på campus, forteller Lund.

– Vi ser at mentorordningen og veiledningsordningen styrker praksislærerne og dermed styrker praksisopplevelsen for studentene, sier hun.

Unik veilederutdanning

Studenter i praksis på barnehagelærerstudiet, møter ikke sine lærere fra høgskolen ute i praksisfeltet, slik det fungerer i enkelte andre studier. Det er en ansatt i barnehagen, en utdannet praksislærer, som er både veileder og lærer i den tiden studenten er i praksis.

– Det å vurdere en student under en veldig kort periode, kan være en vanskelig oppgave. Noen studenter har kanskje bare praksis i 14 dager. Da skal praksislæreren klare å både være gode veiledere og å lære bort det nødvendige, og samtidig vurdere studentens innsats, forteller Lund.

Da kommer veilederutdanningen godt med.

– Alle høgskolens praksislærere som skal veilede våre barnehagelærerstudenter, har en egen veilederutdanning som gir 30 studiepoeng, forklarer Lund.

Dette er en obligatorisk utdanning for å få status som praksislærer.

– Den obligatoriske veilederutdanningen som er etablert ved HiØ er helt unik i norsk sammenheng og trekker folk fra hele Østfold-regionen og fra Oslo og omegn, forteller Lund.

"Veiledning" et stor fagfelt med egen konferansen

Den 8. og 9. februar arrangerer Høgskolen i Østfold den årlige, nasjonale Veiledningskonferansen.

Konferansen er knyttet til veiledning i utdanning og profesjon og har fokus mot veiledning som kunnskaps- og vitenskapsfelt i stadige bevegelser og på tvers av profesjoner, faginnretninger og tradisjoner.

Konferansen henvender seg i hovedsak mot studenter, profesjonsutøvere og vitenskapelig ansatte innen helse-, velferd- og lærerprofesjoner som arbeider med veiledning i utdanning, forskning og/eller i arbeidsliv.

Les mer om den nasjonale Veiledningskonferansen som finner sted i Fredrikstad 8. og 9. februar regi av Høgskolen i Østfold

Lytt til podkasten Forskningsprek med intervju av Beate Lund og Merete Lunde om prosjektet Lærerutdanningsbarnehager -veiledning i partnerskap og om Veiledningskonferansen:

 


Beate Lund

Høgskolelektor

Fakultet for lærerutdanning og språk

Se faglig profil

Merete Lunde

Høgskolelektor

Fakultet for lærerutdanning og språk

Se faglig profil

Aktuelle lenker:

Lærerutdanningsbarnehager 2025

Veilederutdanning for praksislærere i barnehagen

Av Nina Skajaa Fredheim/ Ann Kristin Johansen
Publisert 7. feb. 2024 10:44 - Sist endret 7. feb. 2024 10:44