Undervisning og læring i samarbeid og kommunikasjon

Kommunikasjon og samhandling er sentrale føringer i nasjonale retningslinjer for alle bachelorutdanningene og flere av videreutdanningene ved fakultet for Helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold.  Dette innebærer for eksempel kommunikasjon og samhandling med barn, unge, voksne og eldre med ulike livsutfordringer. I tillegg også samarbeidspartnere. For at studentene skal nå læringsutbyttene i kommunikasjons- og samhandlingsferdigheter, gjennomføres  simulering som en av flere studentaktive undervisningsmetoder.

Prosjekt: Digital Simulering i arbeidsinkludering.    

NAV har de siste årene ansatt jobbspesialister i NAV-kontorene som skal bistå arbeidssøkere, arbeidstakere og arbeidsgivere på veien mot varig lønnsarbeid. I regi av Arbeids- og Velferdsdirektoratet (AV-dir.) har høgskolen i Østfold etablert en videreutdanning i Arbeidsinkludering og Supported Employment (SE). I dette prosjektet undersøker vi hvordan studentene vurderer digital fullskalasimulering i kommunikasjon og samhandling som et pedagogisk virkemiddel for å øke egne ferdigheter i anvendelse av 5-trinnsprosessen i SE og evne til kritisk refleksjon over egen praksis.

Prosjekt: Løsningsskapende kommunikasjon, bachelorstudenter sosialt arbeid (Under utvikling).

Sosionomer kan arbeide med enkeltpersoner, familier eller grupper blant annet med det formål å forebygge, redusere og mestre sosiale- og helsemessige problemer. Som sosionom kommuniserer man med mennesker i alle aldre og gjennom relasjoner skaper sosionomen grunnlag for dialog, brukermedvirkning og samarbeid. Sosionomer skal ha bred kunnskap om kommunikasjon, relasjon, samhandling og veiledning og skal kunne anvende denne kunnskapen, blant annet ved å kunne veilede brukere som er i mestrings- og endringsprosesser. Ferdighetstrening og simulering benyttes derfor som pedagogiske metoder når det skal legges til rette for studentenes læring i studiet.

Prosjekt: Terapeutisk Konflikthandtering.

Mange arbeidstakere innen profesjonsutdanningen utsettes for vold og trusler i eget arbeid. Det settes klare krav til arbeidsgivere om å sette vold og trusler på dagsorden og arbeide aktivt med forebygging (https://www.arbeidstilsynet.no/tema/vold-og-trusler/). For å unngå unødvendig og ulovlig bruk av tvang og kontroll mot pasienter og brukere av i helse og velferdstjenester er det i tråd med Forskrifter om nasjonale retningslinjers for profesjonsfagene satt frem krav om utvikling av kommunikasjons- og relasjonsferdigheter for helse og velferdsstudenter. Samtlige studieretninger ved HV har i sine læringsutbyttebeskrivelser fokus på ulike sider ved kommunikasjon og konfliktløsning. Ferdighetstrening og simulering er vel anvendte pedagogiske metoder når det skal legges til rette for slik læring.

Dette prosjektet har som mål å utdanne studenter som er kompetente i stress mestring og konfliktdempende kommunikasjon, for slik å forebygge vold og aggresjon samt redusere bruk av makt og tvang.

 

Relevant litteratur til tematikken

DeJong, P & I.K. Berg (2005). Løsningsskapende samtaler, Oslo: Gyldendal Akademisk

Publisert 11. juni 2021 23:57 - Sist endret 28. feb. 2024 09:53