UNDERVISNING OG LÆRING AV BIOVITENSKAP I HELSEUTDANNINGEN

Biovitenskap (f.eks. Cellebiologi, anatomi, fysiologi, biokjemi, mikrobiologi og farmakologi) regnes som en av hjørnesteinene i helseutdanningene (ved HiØ sykepleie, vernepleie og bioingeniør). Kunnskapen om biovitenskap er nødvendig som grunnlag for kliniske biomedisinske fag, som klinisk patologi, klinisk mikrobiologi og farmakologi, så vel som i teori om grunnleggende fysiologiske behov. Som profesjonsutøver trenger man å måle og tolke pasientdata, og uten forståelse av biovitenskaplige prosesser vil en mangle innsikt i betydningen av endringer en pasient gjennomgår.

bilde viser at en student studerer kroppen på en IPAD

Prosjekt: Integrasjon av biovitenskap i sykepleiepraksis gjennom simulerings-basert utdanning 

 

For å fremme profesjonslæring benyttes simulering som undervisningsmetode for å integrere teoretisk kunnskap i praktiske situasjoner. I dette prosjektet belyses studenters emosjoner, utførelse og erfart læringsutbytte i simulering. Formålet er å sammenligne ulike intervensjoner i simulering for å støtte integreringen av biovitenskap i yrkesutøvelsen.  

Prosjektleder Prosjektdeltagere
Heidi Grønlien Erna Haug
  Marian Bringa
  Astrid Wevling

 

Delprosjekt 1: Ekspert i Debrief

Forskningsprosjektets formål er å utforske ulike debrief-settinger for integrasjon av biovitenskap i sykepleiepraksis.

 

DelProsjekt 2: peer-learning i scenario-play

Forskningsprosjektets formål er å utforske potensialet som ligger i bruk av peer learning innen simulering for å fremme en helhetlig integrasjon av biovitenskap i sykepleiepraksis. Simulering som undervisningsmetode gir en realistisk og trygg arena hvor studenter kan utforske komplekse scenarier som etterligner virkelige situasjoner i helsevesenet. Gjennom peer learning oppmuntres studentene til aktiv deltakelse, kunnskapsutveksling og gjensidig støtte. Samarbeidet mellom jevnaldrende muliggjør en dynamisk læringsprosess der hver student bringer med seg unike perspektiver og erfaringer. Dette prosjektet tar sikte på å kaste lys over hvordan samhandling i simulerte miljøer kan berike forståelsen og anvendelsen av biovitenskapelige prinsipper i konkrete sykepleiescenarioer.

Prosjektleder Prosjektdeltager
Heidi Grønlien Inger Hjelmeland
  Erna Haug
  Gro Høyum-Johansen
  Astrid Wevling
  Marie Dung Cao
  Bente Marie Jacobsen

Prosjekt: Mestringstillit i blodprøvetakning. 

En tredjedel av bioingeniørutdanningen er basert på praktiske ferdigheter. Det er forventning om at studentene skal tilegne seg kunnskap og erfaring om en del praktiske arbeidsoppgaver gjennom studiet. Formålet med dette forskningsprosjektet er å styrke undervisningen og underveisvurderingen for å undersøke mestringstillit og selvregulering hos bioingeniørstudenter før og etter praktisk gjennomføring av blodprøvetaking.

Prosjektleder Prosjektdeltager  
Maria Dung Cao Bente Marie Jacobsen  
  Runa Berg Øsby  
  Anette Christensen Lie-Jensen  
  Heidi Grønlien  

Prosjekt: «God undervisning» i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB

Hva mener studentene er god undervisning i AFB og hvilke faktorer kan være avgjørende for studentenes meninger. Dette er del av et stort nasjonalt prosjekt om digitalisert underveisvurdering og studentaktiv dybdelæring i sykepleierutdanningen(SKALUP). 

Prosjektleder  Prosjektdeltager
Heidi Grønlien  

 

Prosjekt: Kartlegging av studievaner, motivasjon og læringsutbytte i emner med fysiologi.  

Ved bachelorstudium i bioingeniørfag, sykepleie og vernepleie har alle førsteårsstudenter emner med fysiologi. Det planlegges for en undersøkelse som har til hensikt å bedre forstå hvilke faktorer som kan være avgjørende for læring i fysiologi. Denne kunnskapen vil kunne styrke arbeidet med utvikling av læringsfremmende fysiologiundervisning på tvers av studieprogrammene.  

Prosjektleder Prosjektdeltagere Eksterne deltagere
Heidi Grønlien Bente Marie Jacobsen Kristoffer Cumming (HIØ)
    Beate Gjesdal (NLA)

Relevant litteratur til tematikken

Finbråten, H. S., Grønlien, H. K., Pettersen, K. S., Foss, C. & Guttersrud, Ø. (2022).   Nursing students’ experiences with concept cartoons as an active learning strategy for   developing conceptual understanding in anatomy and physiology: a mixed-method   study. Nurse Education in Practice, 103493.

 Grønlien, Heidi Kristine; Tandberg, Cato & Tsigaridas, Kristin Glørstad (2022). Bi 2,     Biologi 2. Gyldendal. ISBN/EAN: 978820554305. 468 s.

 Grønlien, Heidi Kristine; Tandberg, Cato & Tsigaridas, Kristin Glørstad (2021). Bi 1,       Biologi 1. Gyldendal. ISBN 978-82-05-54304-1. 488 s.

Grønlien, H. K., Christoffersen, T. E., Ringstad, Ø., Andreassen, M., & Lugo, R. G. (2021). A blended learning teaching strategy strengthens the nursing students’ performance and self-reported learning outcome achievement in an anatomy, physiology and biochemistry course – A quasi-experimental study. Nurse Education in Practice, 52, 103046. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103046

Jensen, K. T., Knutstad, U., & Fawcett, T. N. (2018). The challenge of the biosciences in nurse education: A literature review. Journal of Clinical Nursing, 27(9-10), 1793-1802.

Montayre, J., Ramjan, L. M., Maneze, D., Ho, M. H., Maceri, A., & Salamonson, Y. (2021). "Connecting the dots" - The transfer of bioscience knowledge by new graduate nurses to the clinical setting: A qualitative study. Nurse Educ Today, 97, 104729.

Perkins, C. (2019). Enhanced bioscience content is urgently needed in UK pre-registration nursing curricula. Nurse Education in Practice, 34, 7-11.

Todorovic, M., Johnston, A. N., Fenwick, C., Williams-Pritchard, G., & Barton, M. J. (2017). Enriching remote access to the biosciences in undergraduate nursing programs: establishing and evaluating online video resources. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education (formerly CAL-laborate International), 24(4).

Johnston, A. N., Barton, M. J., Williams-Pritchard, G. A., & Todorovic, M. (2018). Youtube for millennial nursing students; using internet technology to support student engagement with bioscience. Nurse Education in Practice, 31, 151-155.

Bingen, H. M., Steindal, S. A., Krumsvik, R. J., & Tveit, B. (2020). Studying physiology within a flipped classroom: The importance of on-campus activities for nursing students' experiences of mastery. J Clin Nurs, 29(15-16), 2907-2917. https://doi.org/10.1111/jocn.15308

McVicar, A., Andrew, S., & Kemble, R. (2015). The ‘bioscience problem’ for nursing students: An integrative review of published evaluations of Year 1 bioscience, and proposed directions for curriculum development. Nurse Education Today, 35(3), 500-509.

Prowse, M., & Lyne, P. (2000). Revealing the contribution of bioscience*-based nursing knowledge to clinically effective patient care. Clinical Effectiveness in Nursing, 4(2), 67-74.

Smales, K. (2010). Learning and applying biosciences to clinical practice in nursing. Nurs Stand, 24(33), 35-39.

Pellegrino, J. W., & Hilton, M. L. (2012). Education for Life and Work: Developing Transferrable Knowledge and Skill in the 21st Century. Washington, D.C.: The National Academies Press.

Skavern, H., Høye, S., & Ødbehr, L. S. (2019). Hvordan lærer sykepleierstudenter med lave opptakskarakterer anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB)? Uniped, 43(01), 33-44.

Publisert 31. mai 2021 09:16 - Sist endret 8. mars 2024 13:47