PODCAST. - Det har nok vært en kanskje for stor tro på at teknologien i seg selv skal løse en del av de utfordringene som helse- og omsorgssektoren står overfor, sier stipendiat Camilla Gjellebæk. Sånn er det nemlig ikke.
Aktuelle saker - Side 4
PODCAST. Ingjerd Skafle sin interesse for autisme startet gjennom jobben som lektor i videregående skole. Der har hun over flere år jobbet med elever med autismediagnose. Hun ville lære seg mer om diagnosen og har siden fordypet seg i dette både gjennom en mastergrad og nå gjennom en doktorgrad. Målet hennes er å bidra til å avdekke feilinformasjon og stereotypiske holdninger som florerer om diagnosen, spesielt innenfor sosiale medier.
Valgstyret har arbeidet for å få fram forslag på kandidater og har i tillegg arbeidet for å motivere ansatte til å foreslå kandidater.
PODCAST. Høgskolens ferske prorektor for forskning og formidling er utdannet molekylær cellebiolog og har drevet med forskning i en eller annen form hele sin yrkesaktive karriere. Hun mener det gir ekstra motivasjon å jobbe med noe som gir mening.
Mandag 16. august var første skoledag for de første studentene som tar det nye masterstudiet i avansert klinisk sykepleie ved Høgskolen i Østfold. Når de er ferdig med utdannelsen om to år vil de være enda bedre til å ivareta en utvikling der pasienter stadig har mer komplekse sykdomsbilder.
Forbedring av pasientsikkerhetskultur er en forutsetning for å øke pasientsikkerheten. I en ny vitenskapelig artikkel kommer forsker Ann-Chatrin Leonardsen ved Høgskolen i Østfold med noen metodologiske anbefalinger med tanke på videre kartlegging av pasientsikkerhetskultur.
Sykepleierstudentene fikk i forrige uke æren av å være de første til å ta i bruk Høgskolen i Østfolds nye ferdighetssenter. Der vil mange lære god helsehjelp og akutt livredning. Store og fine lokaler, med nytt medisinsk utstyr, står klare for flere til studiestart.
Høgskolen i Østfold har arvet en ambulanse. – Den blir utstyrt, kjørbar og klar til høstens undervisning, sier Lin Eik Ulvøy fra høgskolens baceholorstudium i paramedisin.
En fersk forskningsrapport fra Høgskolen i Østfold viser at statsforvalterne, tidligere fylkesmennene, har hatt en viktig rolle i å samordne kommunikasjon mellom kommunene og sentrale myndigheter under håndteringen av Covid-19 pandemien.
Studenter fra Bachelor i bioingeniørfag ved Høgskolen i Østfold står nå klare for å teste medstudenter som har behov for å gjennomføre ferdighetstrening, intern praksis og laboratoriearbeid for å opprettholde normal studieprogresjon.
Alt lar seg ikke stoppe av en pandemi. Som kurset som skal kvalifisere personer med utviklingshemming til forskningsarbeid.
Kvinnelige forskere ved Høgskolen i Østfold skal gjennom et toårig samarbeidsprosjekt bidra til et nasjonalt løft for kjønnsbalansen i akademia.
For masterstudent i samordning, Heidi Veland står koronapandemien helt sentralt både på jobb og i studiehverdagen.
– Boken «International Law on the Aims of Education» er ment som en nøktern og håndgripelig analyse av de folkerettslige målene med skolen, skriver forfatter og førsteamanuensis ved Høgskolen i Østfold Hadi Lile om boken.
Erasmus+ prosjektet «Capacity Building in Nursing Eudcation in Indonesia (CABNEI)» har fått 9 millioner kroner fra EU.
E-helse kan løse noen av utfordringene som helsetjenestene står overfor. Men uten ledere som skaper rom for involvering og opplæring av de ansatte, vil gevinsten utebli.
– Kompetansebroen gir viktig, nyttig og kvalitetssikret informasjon, og er lett tilgjengelig. Det er en sikker kilde til informasjon og vil bidra til økt kompetanse både i utdanning og i tjenestene, sier dekan Terje Grøndahl ved HiØ om den nyopprettede digitale plattformen som er et samarbeid som omfatter 13 kommuner, ett sykehus, en høgskole og fagskole.
HiØ har sammen med fler fått tilslag fra Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning (DIKU) for å gjennomføre et pilotprosjekt som skal styrke og videreutvikle sykehjem som læringsarena for første-års sykepleierstudenter.
Det er faktisk noe personer som skal jobb med å forsvare og sikre organisasjoner mot nettangrep må prøve å forstå. Det trengs med andre ord mer enn kompetanse på programmering for å avsløre såkalte hackere. Høgskolen i Østfold med fler har nå fått gjennomslag for et stort EØS prosjekt som skal sikre denne kompetansen hos nettsikkerhetspersonell.
Måten barns rett til kontakt med biologiske foreldre etter omsorgsovertakelse blir regulert, kan være i strid med menneskerettighetene, advarer HIØ-forsker.