HiØ-forskere har vært med på å styrke sykepleierutdanningen i Indonesia

Både sykepleiere og sykepleielærere er mangelvare på verdensbasis. Nå har forskere og undervisere ved Høgskolen bidratt til å løfte kompetansen til lærerne som underviser ved sykepleierutdanningene i Indonesia. 

Delegasjonen fra høgskolen avbildet sammen foran koneransestedet

Har satt sykepleiekompetanse på dagsordenen i Indonesia og globalt: Denne delegasjonen fra Høgskolen i Østfold deltok på den store konferansen Quality improvement of Nursing Education i Indonesia, en internasjonal arena med fokus på videreutvikling av fagdidaktikk og pedagogikk for undervisere i høyere utdanning. Fra venstre Liv Berit Olsen,, Vigdis Abrahamsen Grøndahl, Astrid Wevling, Ann Karin Helgesen og Kirsti Lauvli Andersen. 

«Quality improvement of nursing education in Indonesia» er navnet på det treårige Erasmus-prosjektet som er et samarbeid mellom Høgskolen i Østfold, Høgskolen Innlandet, Karlstads universitet i Sverige, University College Syd i Danmark og fire universiteter og høgskoler i Indonesia.

Prosjektets hensikt har vært todelt:

  • å styrke lærernes kompetanse ved sykepleierutdanninger i Indonesia
  • formidle innovative pedagogiske metoder internasjonalt

De fire universitetene og høgskolene i Indonesia som har vært samarbeidspartnere i selve prosjektet er Politeknik Kesehatan Kemenkes Aceh (POLTEKKES), Universitas Syiah Kuala (USK), Universitas Muhammadiyah Aceh (UNMUHA) og Akademi Keperawatan Ibnu Sina (AKIS).

Avsluttet løftet med kjempekonferanse

Nylig ble slutten på prosjektet markert med en stor, internasjonal konferanse, Quality improvement of Nursing Education i Banda Aceh i Indonesia. 

Her deltok over 330 deltakere, hovedsakelig sykepleielærere, sykepleierstudenter og helsepersonell fra Indonesia, Malaysia, Danmark, Sverige og Norge.
 

"Allerede i 2016 sa WHO at internasjonale målsettinger som FNs bærekraftsmål, er på plass og forventningene til nyutdannede sykepleiere utvikler seg raskt på grunn av stadig mer komplekse helsetjenester."

Vigdis Abrahamsen Grøndahl, HiØ-professor og leder for den vitenskapelige komiteen til Quality improvement of Nursing Education

 

- Selve konferansen har stor betydning for videreutvikling av fagdidaktikk og pedagogikk for undervisere i høyere utdanning. Den gir blant annet innblikk i ulike undervisningsformer internasjonalt, og gir mulighet for både kulturutveksling og nettverksbygging.

Det sier professor Vigdis Abrahamsen Grøndahl som sammen med professor og HiØ-kollega Ann Karin Helgesen har vært med fra prosjektets spede oppstart helt tilbake til 2016. De to var med å skrive prosjektsøknaden til EU som fikk gjennomslag. Også prodekan utdanning ved HiØ, førstelektor Kirsti Lauvli Andersen har vært involvert i prosjektet.

- Vi har hatt ansvar for en stor arbeidspakke underveis i prosjektet, i tillegg til å være med å planlegge, samt gjennomføre konferansen i Banda Aceh, forteller Grøndahl.

Økt behov for “sykepleieren” på verdensbasis

De fire hovedtemaene på CABENEI-konferansen var:

  • Nurse educators core competence
  • Curriculum development for nursing programs
  • Pedagogy and didactics in nursing programs
  • Sustainable programs related to population health issues

I tillegg til å ha en aktiv rolle inn i selve i prosjektet var HiØ også en sentral partner i selve konferansen. Mens Kirsti Lauvli Andersen satt i styringskomiteen, ledet Grøndahl den vitenskapelige komiteen.

Også faglig var HiØ sterkt representert. Helgesen og Grøndahl sto for keynoteforedraget “A competent nursing force in the future, is dependent om a competent nurse educator today. Implementing WHOs nurse educators core competencies in practice – facts and challenges.”

- Med foredraget fokuserer vi på utfordringene vi står overfor med et synkende antall sykepleielærere med pedagogisk kompetanse, samtidig som behovet for flere sykepleiere av høy kvalitet øker på verdensbasis, forteller Grøndahl.

Millionunderskudd på helsepersonell

Ifølge Grøndahl har WHO estimert et underskudd på verdensbasis på 18 millioner helsepersonell i 2030, hvorav 50% av disse er sykepleiere. I 2018, før COVID-19, anslo The Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) et underskudd på 2,5 millioner sykepleiere i OECD-landene innen 2030.

- Allerede i 2016 sa WHO at internasjonale målsettinger som FNs bærekraftsmål, er på plass og forventningene til nyutdannede sykepleiere utvikler seg raskt på grunn av stadig mer komplekse helsetjenester. Og at mangelen på høyt kvalifiserte sykepleielærere er en trussel i møte med den globale mangelen på sykepleiere, forklarer HiØ-professoren. 

Andre forskere fra HiØ presenterte også forskningstemaene Advanced students’ suitability assessment in Norway (førstelektor Liv Berit Olsen), Instructional video as a pedagogical tool to improve students’ clinical skill development (førstelektor Astrid Wevling) og A step-by-step model to improve clinical practice for nursing student (høgskolelektor Anne Grethe Gregersen).

- Hensikten med konferansen har vært å diskutere og bevisstgjøre sykepleielæreres kompetanse og deres mulighet til å legge til rette for læring som vil styrke kvaliteten på sykepleieutdanningene, samt forbedre sykepleiernes kompetanse til å ta opp ulike helsespørsmål i befolkningen, forklarer Grøndahl. 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 16. juni 2023 11:51 - Sist endret 16. juni 2023 11:51