Trosset pandemien: lanserte banebrytende kurs på Zoom

Alt lar seg ikke stoppe av en pandemi. Som kurset som skal kvalifisere personer med utviklingshemming til forskningsarbeid.

Bildet er en skjermdump av zoom-møtet.

ETTERLENGTET OPPSTART: Prosjekt og forskerkurset for personer med utviklingshemming kunne endelig starte opp denne uken. Grunnet pandemien foregikk alt digitalt. 

Prosjekt og forskerkurset for personer med utviklingshemming er et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Østfold (HiØ), Nord universitet, NTNU, Høgskolen i Molde, VID Sandnes og OsloMet. Målet er å utvikle, teste ut og evaluere et prosjektdeltaker- og medforskerkurs, som kan kvalifisere personer med utviklingshemning til deltakelse i forsknings- og utviklingsarbeid

Målgruppen er personer med utviklingshemming over 18 år som ønsker å kvalifisere seg for å delta i forsknings- og utviklingsarbeid. I 2019 ble det klart at ExtraStiftelsen ga 2.8 millioner i støtte til prosjektet.

Mye har skjedd siden da, blant annet har koronapandemien sørger for å forsinke fremdriften. Men denne uken kunne endelig fem kursdeltakere fra Moss og Fredrikstad startet kurset som foregår digitalt på Zoom. Kurset ved NTNU og OsloMet har også startet kurset digitalt.  

Rulles ut flere steder i landet

Denne uke var det prodekan Kirsti Lauvli Andersen som kunne ønske de første deltakerne velkommen på Zoom.

- Det er en glede å ønske dere alle velkommen til kurs i prosjektarbeid og forskning for personer med utviklingshemming. Jeg vil ønske hver og en av dere et varmt velkommen til Høgskolen i Østfold, sa hun.

Kurset er del av et større prosjekt og det skal gjennomføres pilotkurs flere steder i landet. Det skal gi en grunnleggende forståelse og kunnskap om faser i et forskningsprosjekt, for å gi kompetanse til å delta aktivt i forskning og andre prosjekt.  

Den digitale kursdagen ble ledet av «Team Fredrikstad» som består av medforskerne Linda Grepperud og Even Grepperud, samt tre ansatte ved Høgskolen i Østfold: Kari Megrund, Mette Tindvik Hansen og May Østby. 

Flinke undervisere, spennende og veldig lærerikt var blant det deltakerne oppsummerte  første kursdag med. 

- Arbeidet fra prosjektstart og fram til vi nå kan starte opp kurset har vært preget av at alle institusjoner har samarbeidet med å lage kursmateriell. Som prosjektleder har jeg hatt kontakt med en kontaktperson for hvert av teamene ved de andre institusjonene og vi har gjennomført månedlige møter for å samarbeide. Det er stort engasjement for å få en god gjennomføring av pilotkurset, forteller May Østby. 

Utvikler egen veileder til forskere

Kursmaterialet som består av kunnskapsark og Powerpointpresentasjoner, samt øvelser er utarbeidet i samarbeid mellom samtlige institusjoner i prosjektet. Prosjektlederen forteller at de etter pilotkurset skal redigere materialet og lage en opplæringspakke som fritt kan brukes. Det skal også utvikles en veileder til forskere og andre som skal samarbeide med personer med utviklingshemming i forsknings- og utviklingsarbeid. 

- Både opplæringspakken og veilederen vil bli tilgjengelig for de som vil gjennomføre en slikt kurs, men vi forventer selvsagt at de involverte institusjonene kjenner et ansvar for å videreføre kurset ved sin institusjon, sier Østby.

Det skal avslutningsvis også etableres et nettverk for personer med utviklingshemming som har deltatt på̊ kurset og som kan være aktuelle ressurspersoner for deltakelse i senere prosjekter. 

- Nå ser vi fram til flere kursdager på zoom, men gleder oss veldig til å kunne møtes på Høgskolen», oppsummerte vi i team Fredrikstad. Også flere av kursdeltakerne gleder seg til vi kan treffes på Høgskolen. Det har stor verdi i seg selv å være del av et høgskolemiljø, og få knytte nye kontakter, mener prosjektlederen.

Kurset går over elleve samlinger hver på fire timer og det er lagt opp til hjemmearbeid mellom hver samling. Kurset avsluttes tidlig i september. 

Her kan du lese mer om prosjektet  

 

Av Ann-Kristin Johansen
Publisert 16. apr. 2021 10:06 - Sist endret 20. des. 2022 13:35