Inger Hjelmeland

Norwegian version of this page Faculty of Health, Welfare and Organisation
Norwegian version of this page Position
Associate Professor
Contact
+4769303130
+4799521182
Study place
Fredrikstad
Office nr.
-

Academic interests

Write a few words here about your academic interests.

Courses taught

  • <Link to programme of study/course>
  • <Link to programme of study/course>
  • ...

Background

Brief presentation of previous work experience and education

Awards

  • <Name and link to prize 1, if any>
  • <Name and link to prize 1, if any>
  • ...

Appointments

  • <Title and (if applicable) link 1>
  • <Title and (if applicable) link 2>
  • ...

Positions held

  • <Name and link to position 1, if any>
  • <Name and link to position 2, if any>
  • ...

Partners

 

Publications

  • Gerdts-Andresen, Tina; Glømmen, Anne Margrethe; Hjelmeland, Inger; Haug, Erna & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Adaptation and Psychometric Properties of an Instrument to Assess Self-Efficacy in Client-Centeredness (SECCQ). Journal of Social Work Education. ISSN 1043-7797. doi: 10.1080/10437797.2021.2019632.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Bruk av video i klinisk ferdighetstrening. En kvantitativ studie. UNIPED. ISSN 1500-4538. 44(01), p. 4–16. doi: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-02.
  • Lugo, Ricardo Gregorio; Hjelmeland, Inger; Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Sütterlin, Stefan & Grønlien, Heidi Kristine (2021). Impact of initial emotional states and self-efficacy changes on nursing students’ practical skills performance in simulation-based education. Nursing Reports. ISSN 2039-439X. 11(2), p. 267–278. doi: 10.3390/nursrep11020026. Full text in Research Archive
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Blågestad, Ina Kristin; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Olsen, Richard M.; Gunheim-Hatland, Lars & Gregersen, Anne-Grethe [Show all 13 contributors for this article] (2020). Nurses' perspectives on technical skill requirements in primary and tertiary healthcare services. Nursing Open. ISSN 2054-1058. 7(5), p. 1424–1430. doi: 10.1002/nop2.513. Full text in Research Archive
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Marit Meum (2015). En god idè?: Bruk av fagring som metode for utvikling av kunnskapsbasert praksis i hjemmetjenesten til mennesker med utviklinghemming. Fontene forskning. ISSN 1890-9868. 8(2), p. 49–62.

View all works in Cristin

  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av scenario "digital tilsyn".
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2023). Digiview - utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn.
  • Lund, Beate; Hjelmeland, Inger & Larsen, Tommy (2023). Lærerutdanningsbarnehagene utforsker simulering som pedagogisk metode i barnehagekontekst. .
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2023). Instructional video as a pedagogical tool to improve studens`clinical skill development.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Pilot prosjekt Digiview.
  • Hjelmeland, Inger; Bjørnebekk, Line J.; Gjellebæk, Camilla; Evensen, Ulf Harry & Koefoed-Jespersen, Ruth Tulle (2022). Introduksjon til prosjekt Digiview-​ utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Gjellebæk, Camilla; Hjelmeland, Inger & Bjørnebekk, Line J. (2022). Prosjekt Digiview-​ ​Utvikling av modell for læring i bruk av digitalt tilsyn​ .
  • Grønlien, Heidi Kristine & Hjelmeland, Inger (2022). Undervisningsmodell for metakognitiv utvikling i profesjonstrening.
  • Wevling, Astrid Birgitte; Hjelmeland, Inger & Grønlien, Heidi Kristine (2022). Video of clinical procedures can increase students self efficacy in clinical skill development.
  • Grønlien, Heidi Kristine; Haug, Erna; Hjelmeland, Inger; Gerdts-Andresen, Tina; Hansen, Mette Tindvik & Fagerli, Liv Berit [Show all 10 contributors for this article] (2021). Measuring students’ self-efficacy and emotional states in simulation based education as a pedagogical design in health and welfare studies .
  • Leonardsen, Ann-Chatrin Linqvist; Brynhildsen, Siri Ellen Adelaide; Gregersen, Anne-Grethe; Grøndahl, Vigdis Abrahamsen; Hansen, Mette Tindvik & Hjelmeland, Inger [Show all 13 contributors for this article] (2019). Sykepleier- og vernepleierstudenters sluttkomeptanse etter endt bachelorutdanning.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2018). Arbeidsinkludering i NAV: Hvordan få til et likeverdig samarbeid mellom Høgskolen og NAV i utvikling av simulering?
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som pedagogisk metode i konfliktdempende kommunikasjon – samarbeid mellom Sykehus i Østfold HF og Høgskolen i Østfold .
  • Hansen, Mette Tindvik; Haug, Erna; Weise, Stephan M.; Rostad, Line Marie Sahlin; Lugo, Ricardo & Hjelmeland, Inger (2018). Simulering som undervisningsmetode i konfliktdempende kommunikasjon.
  • Hjelmeland, Inger (2017). Simulerings-/ferdighets-arenaen på Høgskolen.
  • Hjelmeland, Inger & Mette, Tindvik Hansen (2017). Simulering som undervisningsmetode for førsteårsstudenter i Helse- og velferdsfaglige utdanninger -erfaringer fra Høgskolen i Østfold avdeling for Helse- og velferd.
  • Hjelmeland, Inger & Fagerli, Liv Berit (2017). Modeller for simulering som pedagogisk metode ved Høgskolen i Østfold.
  • Hjelmeland, Inger (2017). Ferdighetssenteret ved Høgskolen i Østfold - en ressurs i regionen.
  • Hjelmeland, Inger & Wiese, Simone (2017). Simulering; Terapeutisk konflikthåndtering.
  • Fagerli, Liv Berit; Hjelmeland, Inger; Paulsen, Kirsti Meum & Hagen, Laila Garberg (2015). Simulering: Å lære bort via pasientdukker. Fontene. ISSN 0805-5432. p. 50–55.
  • Paulsen, Kirsti Meum & Hjelmeland, Inger (2013). Studenters erfaringer med avansert simulering som undervisningsmetode.
  • Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2013). Studenters erfaringer med simulering som undervisningsmetode.
  • Hjelmeland, Inger (2010). Kartlegging av individuelle tros-og livssynsønsker.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsformer Vernepleie deltid "å vi må jo være der jo".
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksisgjennom etablering av fagringer.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). Utvikling av kunnskapsbasert praksis ved bruk av to-spann modellen.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2009). Erfaringer med kunnskapsbasert praksis gjennom etablering av fagringer og to-spann modell i kommunal boveiledertjeneste/hjemmetjeneste for mennesker med utviklingshemming.
  • Hjelmeland, Inger (2007). Miljøarbeid i fengsel Hvordan kan det bli profesjonelt?
  • Hjelmeland, Inger (2007). Sosialtjenestelovens kap. 4A Rettsikkerhet ved bruk av tvang og makt overfor enkelte personer med psykisk utviklingshemming.
  • Hjelmeland, Inger & Bjørnebekk, Line J. (2024). Statusrapport/sluttrapport Digiview-prosjektet. Høgskolen i Østfold.
  • Løkke, Gunn E. H.; Hjelmeland, Inger; Glømmen, Anne Margrethe & Ørmen, Nita (2015). Kommunikasjon, samhandling og veiledning på tvers. Rapport fra Samhandling, Arbeidsdeling og Konsentrasjonsprosjekt . Universitets- og høgskolerådet.
  • Haug, Erna & Hjelmeland, Inger (2010). Studentaktive undervisningsmetoder og veiledning i undervisning av deltidsstudenter på vernepleierutdanningen: prosjketrapport prosjketperiode 2006 - 2008. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253014.
  • Haug, Erna; Hjelmeland, Inger & Paulsen, Kirsti Meum (2010). Etablering av fagringer i to norske kommuner : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiode2008-2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253090.
  • Paulsen, Kirsti Meum; Hjelmeland, Inger & Haug, Erna (2010). To-spann i hjemmetjenesten til mennesker med utviklingshemming : prosjektrapport kunnskapsbasert praksis : prosjektperiodejanuar-april 2009. Høgskolen i Østfold. ISSN 9788278253113.
  • Hjelmeland, Inger (2007). Miljøterapi i forvaringsanstalter : en kvalitattiv empirisk analyse av miljøterapeuters erfaringer med miljøterapi i forvaringsanstalter. OsloMet - storbyuniversitetet. ISSN 9788257945794.

View all works in Cristin

Published June 12, 2018 4:09 PM - Last modified June 12, 2018 4:09 PM