Språkfagseminar 8. juni 2023

Digital undervisning og IKT i språkfagene - innlegg

Eva Thue Vold (UiO) 

Språklæring i en digital tid: Hva sier Det felles europeiske rammeverket for språk?

Det felles europeiske rammeverket for språk: læring, undervisning, vurdering har helt siden det ble utgitt første gang i 2001 fått stor innflytelse på læreplaner i språkfag over hele Europa. Et viktig prinsipp i Rammeverket er at undervisningen skal ligge så nær «verden utenfor klasserommet» som mulig, slik at elevene blir forberedt til de oppgavene de kan møte i autentiske kommunikasjonssituasjoner mellom mennesker med ulike språk- og kulturbakgrunner.

Parallelt med Rammeverkets innflytelse har det foregått en teknologisk revolusjon som vi foreløpig ikke kjenner konsekvensene av når det gjelder undervisning, læring og vurdering i språkfag. Digital kommunikasjon og teknologibruk har stor plass i språkbrukeres dagligliv, og bør, ifølge prinsippene i Rammeverket, gjenspeiles i språkundervisningen. I dette innlegget vil jeg se på hvilken plass digital kommunikasjon og digitale hjelpemidler har fått i nyeste utgave av Rammeverket (2020). Kan Rammeverket gi inspirasjon til hvordan elevenes digitale hverdag kan gjenspeiles i språkklasserommet?

Jessica Pedersen Belisle Hansen (HiØ) og Audun Skau Hansen (UiO)

Hva betyr ChatGPT for undervisning og vurdering i høyere utdanning?

ChatGPT har opptatt mye spalteplass det siste halve året, og med dette har det fulgt samtaler om kunnskap, vurderingsformer i skole og utdanning, etiske utfordringer og konsekvenser på kortere og på lengre sikt. Mens det er liten tvil om at ChatGPT utfordrer noe ved menneskelige praksiser innen flere arenaer, er ikke alle kjent med hva dette egentlig er for noe.

I denne samtalen møtes Audun Skau Hansen, RnD-ingeniør ved Imerso, og Jessica P B Hansen, Høgskolen i Østfold, til samtale om hva Chat GPT egentlig er – hva gjør den – og hvordan dette henger sammen med arbeidet vårt i høyere utdanning.

Litt om Audun Skau Hansen:

Da ChatGPT gjorde sitt høylytte inntog i akademia oppsto det et stort behov for kunnskap og informasjon på svært kort tid. Hansen fikk i oppdrag å koordinere pedagogisk beredskap mellom de ulike virksomhetene ved Det matematisk-vitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, deriblant KURT, LINK og IFI. Audun er beregningsfysiker med doktorgrad i teoretisk kjemi, har undervist studenter på flere nivåer og har brukt maskinlæring i eget arbeid, noe som ga gode forutsetninger for å sette seg inn i dette arbeidet. Nå jobber Hansen som RnD-ingeniør ved Imerso.com og jobber med maskinlæring (kunstig intelligens) fra et annet perspektiv.

 

Publisert 24. apr. 2023 11:38 - Sist endret 5. mai 2023 13:30