Språkdagkonferanse 2023

Mandag 25. september

Informasjon om foredragsholdere og foredragene

Tilbake til programmet

Lisbeth M. Brevik og Gerard Doetjes  

Lisbeth M. Brevik er professor i engelskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo (UiO). Sine forskningsinteresser handler om engelskdidaktikk, skoleforskning og høyere utdanning. Som språk- og leseforsker er hun interessert i hvordan engelsk og andre språk brukes i klasserommet, og hvordan ungdommer utvikler leseforståelse i engelsk gjennom online gaming. Hun er forskningsleder (PI) for to eksternfinansierte prosjekter og Academic Chair i den europeiske universitetsalliansen Circle U

Gerard Doetjes er senterleder ved Nasjonalt senter for engelsk og fremmedspråk i opplæringen. Han har en master- og doktorgrad i språkvitenskap og er ansatt som førsteamanuensis i fremmedspråkdidaktikk ved Universitetet i Oslo (UiO) i 20%.  

EDUCATE: klasseromsforskernes blikk på livsmestring i engelsk- og fremmedspråkundervisningen  

I dette bidraget undersøker vi hvordan engelsk- og fremmedspråklærere på 8. trinn jobber med livsmestring. Vi gjør dette med utgangspunkt i data samlet av EDUCATE-prosjektet. EDUCATE er et forsknings- og evalueringsprosjekt som ser på innføringen av Fagfornyelsen i ulike fag knyttet til livsmestring, utforskende kompetanse og digital kompetanse. Prosjektet gjennomføres av Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (UiO) på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet i perioden 2021-2025. Prosjektet har som mål å utvikle forståelse for hvordan lærere trekker inn livsmestring, utforskende og digital kompetanse i fagene engelsk, fremmedspråk, KRLE/religion og etikk, matematikk, naturfag, norsk og samfunnsfag/-kunnskap. 
 
EDUCATE gjennomfører systematiske videoobservasjoner i klasserommet av undervisning i de samme klassene over tid ved skoler i ulike deler av landet. Dette kombineres med (a) logger og intervjuer blant lærere og skoleledere, (b) spørreskjema og arbeider fra elevene og (c) resultater fra nasjonale spørreundersøkelser og tester blant elever. 

Richard Rossner

Richard Rossner has many years of experience in mainly English language teaching.

He has had different roles in international contexts including various ECML initiatives. Recent publications include Language Education in a Changing World and Language-sensitive Teaching and Learning, both with Rod Bolitho.

Richard is an editor, with Frank Heyworth, of Rethinking language education after the experience of Covid.  

Rethinking language education - how can teachers of languages contribute to developing learners’ wellbeing and life skills 

The curricula for English and foreign languages give teachers space and freedom to address a wide range of topics alongside the forms and uses of the languages themselves. Focusing on issues related to life skills, to wellbeing and to health issues may be easier and more natural in English and foreign language classes than in other subject areas.  

The presentation is based on a European-wide survey of the experiences of language teachers and learners during the Covid epidemic. It highlighted learners’ concerns about how to learn effectively, their appreciation of the social aspects of learning in schools, their need for individualisation and, sometimes, issues related to mental health. 

He will explore some of the transversal skills which can contribute to helping learners to meet these challenges, together with practical examples of classroom activities designed to promote discussion of, for example, learners’ health and wellbeing.  In conclusion he will present some guidelines for rethinking language education in the light of this broader definition of the language teachers’ responsibilities. 

Elaine Gowie-Fleischer

Elaine Gowie-Fleischer is an educator with over 30 years teaching experience, ranging from teaching in kindergarten to university student teachers. Her Masters in Multicultural and International Education has grounded her in what is important in today’s diverse classrooms. She is passionate about supporting English teachers who teach newly arrived students with little or no experience of English. 

Communication and Decision-making skills 

Elaine’s Communication and Decision-Making Skills workshop is about empowering students.   

By taking a closer look at ways we as teachers can facilitate our students, her objective is to share a variety of  hands-on templates to help students take control, thus making our job as teachers easier!  She will also give concrete tips on how to motivate students with her tried and tested methods. An important part of this workshop is also to shine a light on successful ways of meeting students that are new to Norway.

   

 Nayr Correia Ibrahim

Nayr Correia Ibrahim is Associate Professor at Nord University in Bodø.  She teaches on the new 5-year Masters in Primary and Secondary Education at the 1-7 and 5-10 levels and works on the Kompetanse for Kvalitet (KfK) courses. Dr. Ibrahim is a member of the Nord Research Group For Children’s Literature in ELT (CLELT) and the Social Justice and Diversity in Education group.  

Picturebooks as a resource for exploring language and identity

Picturebooks provide teachers with a treasure trove of possibilities for creating motivating and meaningful English lessons for Grades 1-7. Besides the benefits of teaching the English language through authentic multimodal texts, picturebooks also engage children in learning about different cultures, developing intercultural citizenship, engaging with global issues and interdisciplinary themes. In this workshop we will use picturebooks as a resource for exploring diverse voices, identity and representation of minorities through a translingual and transcultural lens. Based on picturebooks from the ICEPELL project and a few examples of dual-language picturebooks, the hands-on activities will give teachers concrete ideas for selecting appropriate picturebooks, critically analyze the interaction between the text and the image and experience activities to develop children’s sense of self and relationships with others in an inclusive and diverse environment.

Jo Helge Ansnes Schei

Jo Helge jobber som lektor ved Valle Hovin videregående skole i Oslo og ved Universitet i Bergen. I tillegg er han lærebokforfatter for Cappelen Damm og frikjøpt lærer for FIKS ved Universitetet i Oslo.

Bruk av sanger for å jobbe med identitet i fremmedspråkundervisningen

I læreplanen for fremmedspråk er det slått fast at kommunikasjon er hovedkjernen i faget. Hva skal til for å oppnå det kanskje helt uoppnåelige målet i et klasserom i Norge? I dette seminaret skal vi se på hvordan sanger på målspråket kan bidra til å skape kommunikasjon om identitet og følelser, samt til å ønske å formidle en mening om noe. Vi skal også diskutere kommunikasjonsbegrepet i læreplanen, og om hva som skal til for å forsøke å nærme oss målet om autentisk kommunikasjon på fremmedspråket.

Ingrid Laukeland Djupegot og Øystein Lerum

Ingrid Laukeland Djupegot har utdanningsbakgrunn innen ernæring og folkehelsevitenskap, og har en doktorgrad i matrelatert forbrukeratferd.
Hennes interessefelt er kosthaldsvalg og matrelatert forbrukeratferd på befolkningsnivå. Hun er også opptatt av å undersøke hvordan miljøet påvirker matvalgene våre. 
Ved Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet arbeider hun med skolefaget mat og helse, og mat og måltid i skolen.

Øystein Lerum underviser hovudsakleg i ulike emner i kroppsøving i grunnskulelærarutdanninga. Hans interessefelt er fysisk aktivitet i skulen.

Hvordan arbeide helsefremmende i fremmedspråkundervisningen?

Måltidet og fysisk aktivitet kan vere del av arbeidet med det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmestring. Måltidet er en arena som kan brukes til å utvikle forståelse for helsefremmende valg. Måltidet gir en ramme for deltagelse, samvær og gode samtaler som kan bety mye for elevens trivsel både på skolen, i hjemmet og senere i voksenlivet. Fysisk aktivitet kan brukes for å legge til rette for estetiske uttrykksformer både i fag og på tvers av fag. I denne workshopen vil vi se nærmere på hvordan måltidet og fysisk aktivitet kan brukes som innfallsvinkler til å arbeide med det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i fremmedspråkundervisningen.

Sonja Nygaard-Joki 

Sonja Nygaard-Joki er høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold hvor hun underviser informasjons- og kommunikasjonsteknologi ved Institutt for pedagogikk, IKT og læring. Hennes interessefelt er digital kompetanse.

Start samtaler om livsmestring med «Snakk!» 

I denne workshopen tar vi utgangspunkt i et gratis forskningsbasert digitalt spill: Snakk!  

Spillet inneholder samtalestartere om ulike personlige, faglige relevante og samfunnsaktuelle tema, som alle kan være viktige faktorer for mestring av eget liv. Bli med på en idémyldring om hvordan gode samtalestartere kan brukes i klasserommet til å fremme språklæring og kommunikasjon.

Har du anledning: ta gjerne med en laptop for å delta i og dele innspill

Mer om prosjektet Talk! (Snakk!) 

Sudha Menon Eng and Gini Lockhart-Pedersen  

Sudha Menon Eng er ansatt deltid som høgskolelektor ved Fremmedspråksenteret og underviser engelsk på 7. trinn. Hun har erfaring med undervisning av barn med flerspråklige bakgrunn. Sudha bruker drama som metode i språkundervisningen og observerer effekten drama har på innlæring av språket og hvordan det bygger opp selvtilliten hos barna.

Virigina (Gini Lockhart-Pedersen) er høgskolelektor ved Fremmedspråksenteret. Hennes interessefelt er engelskdidaktikk og lærerutdanning. Hun er opptatt av å legge til rette for en inkluderende pedagogikk med en performativ og multisensorisk tilnærming i undervisning bl.a. ved å bruke storyline metode og drama i språkopplæringen.

Drama and language – exploring identity through physical movement (all age levels)

In this workshop, we will briefly present a theoretical framework to connect language learning, drama, and identity.  The participants will then explore several drama techniques that can be used to develop identity and create general well-being in the language classroom.  The workshop will conclude with participants reflecting on the drama techniques and connecting them with LK20.  The methods and techniques presented can be adapted for different language levels.  Although the workshop will be presented in English, the methods and techniques are suitable for all languages and all age levels. 

Elizabeth Grassi (Visiting US Fulbright Roving Scholar)

Elizabeth Grassi is an International Certified Mindfulness Teacher (IMTA), a KORU Certified Mindfulness Teacher and conducts semester-long mindfulness meditation classes at Regis University in Denver, Colorado.

Her scholarship focuses on three areas: the impact of domestic community-based learning on pre-service teachers’ achievement; mindfulness practices for college-students’ academic achievement; and equity issues around culturally and linguistically diverse students.

Mindfulness and Stress: Strategies to reduce anxiety and increase academic achievement

This interactive workshop will walk participants through a number of mindfulness and meditation exercises that can be incorporated into any classroom to lower stress and increase language acquisition and academic achievement.  This workshop will present the science behind the benefits of mindfulness for the brain, and will present a number of strategies to increase mindfulness and decrease anxiety. Participants will have time to practice the different exercises presented. This workshop will include discussion of ways to incorporate mindfulness exercises into different content areas.

Natali Seguí Schimpke

Natali Seguí Schimpke er høgskolelektor, leder for fremmedspråkseksjonen ved Fremmedspråksenteret og underviser spansk og tysk i videregående skole. 
Hennes interessefelt er fremmedspråkdidaktikk og implementering av norsk læreplan i klasserommet, med vekt på motivasjon og samarbeidslæring.

Economía y juventud en la clase de ELE

El tema interdisciplinario “salud pública y gestión de vida” debe contribuir a que los alumnos aprendan, entre otras cosas, a gestionar aspectos personales de su vida.
En la asignatura de ELE, este tema se puede trabajar desde un enfoque más personal y cotidiano. Una manera puede ser abordar aspectos como el consumo y ahorro y enseñar a los alumnos a poner palabras a diferentes emociones y sentimientos. 
En este taller utilizaremos como punto de partida un video, en el que la gestión económica sirve como telón de fondo para reflejar la vita cotidiana de una adolescente, sus esperanzas, sus sueños, esfuerzos y frustraciones.
El taller estará dividido en actividades de pre-visualización, visualización y post-visualización y se presentará en español.

Solena Pradayrol

Solena Pradayrol er høgskolelektor ved Høgskolen i Østfold og er ansvarlig for fransk på Fremmedspråksenteret. Hennes interessefelt er fremmedspråkdidaktikk med vekt på studentaktiv undervisning og bruk av digitale verktøy. Hun underviser også fransk på Ås ungdomsskole. Solena sitter i styret til Fransklærerforeningen og er medlem av AMOPA.

Les jeunes et leurs finances personnelles en classe de FLE : budget et objectifs  

Le thème interdisciplinaire « santé publique et gestion de la vie quotidienne » devrait aider les élèves à apprendre, entre autres, à gérer les aspects personnels de leur vie. 
L'orientation du programme d’éducation des Langues Vivantes 2 sur des sujets familiers, d'intérêt personnel, issus de la vie quotidienne permet de nombreuses approches pertinentes à cet égard, telles que le travail sur la consommation et les finances personnelles. 
Dans cet atelier, nous utiliserons une vidéo comme point de départ, dans laquelle la gestion de l’argent sert de toile de fond pour refléter le quotidien d'une adolescente, son style de vie, ses rêves, ses efforts et ses frustrations. 
Nous essaierons différentes activités avant, pendant et après la visualisation de la vidéo, qui permettront de sensibiliser les élèves sur ce thème concret, tout en faisant le lien de façon plus générale sur comment faire face à la vie. 
L’intervention se fera en français. 

Elena Kristian

Elena Kristian er høgskolelektor ved Fremmedspråksenteret, lærer i russisk på ungdomsskole-, videregående - og høgskolenivå.  
Arbeidsområde: eksamen og vurdering i engelsk og fremmedspråk.

Темa Личная экономика/ личное потребление и умение управлять жизнью (livsmestring)

В общем описании междисциплинарной темы Folkehelse og livsmestring есть несколько общих пунктов в преподавании французского, испанского, русского и немецкого языков. Среди прочего в описании этой темы есть пункты потребление и личная экономика (forbruk og personlig økonomi). 

Уитывая, что учебный план LK20 ориентирован на личную сферу и ежедневные дела, у нас открывается возможность использовать различные подходы. Взяв за основу видео о ежедневных привычках, каждодневной экономике, мечтах и усилиях, мы хотим на этом семинаре предложить вашему вниманию различные задания для урока, которые помогут освоить некоторые языковые конструкции и вокабуляр, а также поговорить и задуматься над конкретным вопросом. И в заключении сделать выводы и вывести разговор на следующий уровень - livsmestring. 

Berit Hope Blå

Berit Hope Blå er høgskolelektor og ansvarlig for tysk ved Fremmedspråksenteret. Hennes arbeidsområder er tysk, grunnleggende ferdigheter, læreplanforståelse, fagdidaktikk.

Persönliche Finanzen und Lebensbewältigung im DaF-Unterricht

In der allgemeinen Beschreibung des Themas „Lebensbewältigung“ finden sich mehrere Anknüpfungspunkte für den Deutschunterricht. Die Liste der relevanten Bereiche innerhalb des Themas enthält unter anderem Stichworte wie Konsum und persönliche Finanzen. Die Ausrichtung des Lehrplans auf das Persönliche und den Alltag ermöglicht diesbezüglich viele relevante Ansätze. Ausgehend von einem Video, werden wir in diesem Workshop verschiedene spannende Lernaktivitäten ausprobieren, die zum Sprachenlernen und zur sensibilisierenden Reflexion konkreter Inhalte beitragen können – immer mit Bezug auf das Übergreifende: mit dem Leben zurechtkommen. 

Tilbake til programmet

Publisert 15. juni 2023 12:54 - Sist endret 18. jan. 2024 13:54