Gazebo Life

Fotografi fra BA Charlottenlund vgs, godkjent av alle involverte parter for bruk.

Kort beskrivelse

Opplegget Gazebo Life har et todelt fokus:

  1. Opplegget skal gi elevene et språklig fundament for å kunne beskrive enkle byggeprosesser og å kunne bruke dette i en digital presentasjon (muntlig kompetanse).
  2. Opplegget skal inspirere til kreativ skriving gjennom å lese og lytte til en spenningsnovelle (The Tell-Tale Heart by E.A. Poe), og så skrive sin egen spenningshistorie med setting basert på bygget de har laget (gazebo/summer house).

Opplegget oppfordrer til samskriving (skriftlig kompetanse/ samarbeidslæring).

Oppgaven ble initiert av programfaglærere på BA Vg1, faglærer i matematikk har laget tilknyttede matematikkoppgaver, og engelsklærer har laget opplegget for engelsk. Opplegget kan brukes på andre mindre byggoppgaver.

Opplegget kan knyttes til LK06 og Prinsipper for opplæringen: Elevene skal møte kunst og kulturformer som uttrykker både menneskers individualitet og fellesskap, og som stimulerer deres kreativitet og nyskapende evner. De skal også få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer. Dette kan gi grunnlag for refleksjon, følelser og spontanitet. (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del)

Kompetansemål 

Engelsk:

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • bruke egne notater for å skrive tekster med tilknytning til eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Kultur, samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg1 Bygg-og anleggsteknikk:

Produksjon

  • følge gjeldende rutiner for arbeidsoppgaver
  • beskrive egenskapene og bruksområdene til materialene som brukes i en arbeidsoppgave og beskrive alternative materialvalg

Tegning og bransjelære

  • lese og anvende beskrivelser som er relevante for utføring av eget arbeid

Læringsmål 

Læringsmålene her er knyttet til arbeidet i engelskfaget.

Elevene skal kunne:

  • engelsk vokabular knyttet til byggfagsemnet
  • lage en digital presentasjon av byggeprosessen av lysthuset (evt. andre mindre byggverk)
  • lese/høre og drøfte en engelsk novelle: The Tell-Tale Heart av Edgar Allen Poe
  • skrive en kreativ tekst

Refleksjon og vurdering

A. Muntlig evaluering - med eller uten karakter - av den d: ale presentasjonen i engelsk. Programfaglærer er med på å vurdere det byggfaglige innholdet. 

Med noen tilpasninger kan man bruke denne ressursen fra NDLA: Vurderingsskjema sammensatte tekster 

B. Skriftlig evaluering av egenprodusert spenninghistorie (e.g. «Murder in the Gazebo»).

Skjema for egenvurdering og skjema med forslag til vurderingskriterier for skriftlig arbeid kan benyttes (se Ressurser)

Step 6 under Plan for opplegget skisserer en idé til medelevvurdering/konkurranse.

Ressurser

Vedlegg:

Lenker:

Program for produksjon av video/bildefortelling

Forberedelser 

Elevene må ta bilder underveis i byggeprosessen. Disse bildene skal brukes i en digital presentasjon/fortelling.

Plan/Læringsaktiviteter 

A: Building a Gazebo

Føraktivitet: Se Youtube-videoen «How to build a gazebo» (se Ressurser). Discuss in pairs what you learned from this video. Write down keywords and share with a group sitting next to you.

Step 1:

Byggeprosessen.

Dokumenter arbeidet ved å ta bilder underveis i byggfagtimene.

Step 2:

Lærer produserer gloselister (se Ressurser) basert på videoen over.

Elevene øver gloser og gjennomfører evt. gloseprøve. Som forberedelse og øving kan elevene bruke gloselistene til å lage sine egne quizlet og øve/konkurrere sammen i par eller smågrupper.

Step 3:

Elevene skal nå lage en digital presentasjon av byggeprosessen i PhotoStory 3 for Windows, Movie Maker eller annet digitalt verktøy.

Skriftlig og muntlig tekst skal legges til. Denne kan presenteres muntlig og i samarbeid med programfaglærer (se Refleksjon og vurdering)

B. Working with literature

Step 4:

Elevene leser/lytter til Edgar Allen Poes novelle The Tell-Tale Heart. Teksten finnes som lydfil med tekst og forslag till arbeidsoppgaver hos NDLA.

Step 5:

Elevene skriver sin egen spenningshistorie med setting lysthus i britisk overklassehjem «Murder in the Gazebo» (ev. andre mindre byggverk som utgangspunkt). Dette kan gjøres individuelt eller som samskrivingsoppgave for 2 elever (Google Docs e.l.). De kan lage et tankekart for å synliggjøre ideene sine. 

Step 6:

Historiene kan deles i klassen, både muntlig og i delt mappe i læringsplattformen, og klassen kan ev. ha avstemming om beste historie som ekstra motivasjon.

C: Assessment:

Step 7: 

For vurdering kan skjemaene Creative writing, self-assessment og Creative writing, assessment criteria benyttes.

Oppfølging

Mulig oppfølgingstema: Britiske sosiale klasser før og nå.

Lenker som kan knyttes til dette temaet:
Bilder av gazebos/ summer houses eller follies på overklassegods.
Victorian Britain - an Introduction (BBC)
The great British class calculator: What class are you? (BBC)

En annen idé til oppfølging kan være at lærer og elever i fellesskap plukker ut en av spenningshistoriene til elevene og dramatiserer denne.

Kommentarer

Oppgaver i kreativ skriving har blitt gitt ved flere vg1ST/ vg2YF-eksamener de siste årene. Opplegget har dermed relevans også som eksamensforbereding.

- Undervisningsopplegget Making Up a Story – fra bilde til tekst gir idéer til å jobbe med differensiert og kreativ skriving tilpasset flere YF-programområder.

Kilder

Utarbeidelse av opplegg

Astrid Myskja, Charlottenlund vgs., Trondheim

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med byggfaglærere og matematikklærere ved Charlottenlund vgs. og Fremmedspråksenteret. 

Creative Commons: Attribution-NonCommercial-ShareAlike CC BY-NC-SA

 

Publisert 5. feb. 2020 09:17 - Sist endret 8. juni 2021 13:06