Kort beskrivelse
I dette opplegget får elevene se eksempler på useriøse aktører i bransjen med eksempler fra nettannonser og klipp fra britisk og norsk TV. Hvilke konsekvenser fører useriøse aktører til for kunden og hva kan dette bety for bransjens omdømme?
Elevene skal bruke eksemplene som grunnlag for å reflektere over problemstillingen og bli bevisst sin egen holdning til hvordan en jobb skal gjennomføres. Prosessen dokumenteres muntlig og gjennom korte svar på flere skriveoppgaver.
Oppgaven knyttes til punkt 4 og 5 i Læringsplakaten (om elevmedvirkning, tilpasset opplæring og varierte arbeidsoppgaver) og til formålet i programfaget, der det står at praktisk arbeid og helhetlige tverrfaglige arbeidsoppgaver skal vektlegges. Opplæringen må ses både i individ-, bransje- og samfunnsmessig sammenheng, nasjonalt og internasjonalt.
Kompetansemål
Engelsk:
Muntlig kommunikasjon
forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
lytte til og forstå sosiale og geografiske varianter av engelsk fra autentiske situasjoner
Skriftlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
Kultur, samfunn og litteratur
-fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette
Vg2 Byggteknikk:
Produksjon
utføre arbeid i henhold til gjeldende regelverk og preaksepterte løsninger
planlegge, utføre, dokumentere og vurdere eget arbeid
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- dokumentere økt forståelse for etikk og troverdighet i bransjen
- bruke eksempler fra virkeligheten til refleksjon rundt egen yrkesutøvelse
- anvende ord og uttrykk om etikk og seriøsitet i yrkesutøvelsen
- anvende ny kunnskap om tekstbygging og sjanger i egenprodusert skriftlig tekst
Refleksjon og vurdering
Egenvurdering:
- Etter individuelt og pararbeid med oppgaver på Worksheet 1 (se Ressurser)
Underveisvurdering:
- Innlevering med underveisvurdering fra lærer - Worksheet 2
- Refleksjon om egen yrkesutøvelse i samtale om oppgavene også i programfagtimer.
- Byggfaglærer tar opp tema i bransjelære/produksjon, se kompetansemål og formålet i programfaget
Sluttvurdering
- Individuell oppgave i Worksheet 3 (sammensatt tekst, annonse) vurderes summativt.
Ressurser
Vedlegg:
- Worksheet 1: Work ethics - Understanding (pdf)
- Worksheet 2: Reflections - Ethical Questions (pdf)
- Worksheet 3: Working with texts and language (pdf)
Lenker:
- Cowboy Builders 2009 Season 9 Episode 8 (Video. 39 min. YouTube)
- Dårlig håndtverker - store konsekvenser (Video.Tv2 hjelper deg, Sumo. Sesong 31, sendt 17.10.2013)
- The free service that could kill off cowboy builders (Artikkel. The Telegraph, 21 May 2015)
- Avoiding Cowboy Builders (Artikkel. DIYDoctor. Nov. 2016)
- Friendly, reliable, local handyman - no job too big or too small (Annonse. Gumtree. Nov. 2016)
- Man for hire - English, 44, charming, intelligent, own 4x4 & trailer [...] (Annonse. Gumtree. Nov. 2016)
- Ta grep! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk (Fremmedspråksenteret)
Forberedelser
- Lærer må finne/velge annonser, videoklipp eller eventuelt klipp fra Tv2-hjelper deg
- Gjøre klar Worksheet 1, 2 and 3 (se Ressurser).
Plan/Læringsaktiviteter
Part one. 90 minutes
1. Tuning in: videoer
a) Tv2 hjelper deg
b) Cowboy builders
2. Elevene arbeider med Worksheet 1: Work ethics- understanding
(se Ressurser).Arbeidsarket inneholder en tabell for utfylling av viktige ord. De arbeider deretter med spørsmål til TV2-videoen etter strukturen Think-pair-share:først individuelt arbeid,deretter i par, for til sist å finne et annet par i klassen å dele sin informasjon med (Ta grep! Del 2, se Ressurser). De følger samme prosedyre for videoen Cowboy Builders.
Self-evaluation: Elevene reflekterer over det de har abeidet med ved å fylle inn tabellen Self-evaluation i Worksheet 1.
3.Elevene arbeider indivuelt medWorksheet 2: Reflection - ethical questions
(se Ressurses) med temaer som egen forståelse, vurdering av egen handling,useriøse aktører, konsekvenser for kunder og bransjens omdømme.
Spørsmålene skal besvares skriftlig i form av en kort tekst. Elevene kan presentere tekstene sine for hverandre i grupper eller levere de inn for vurdering av lærer.
Part two. 90 minutes
4. Elevene arbeider med Worksheet 3: Working with texts and language
Arbeidsarket inneholder oppgaver som egner seg godt for differensiering og samarbeid for deling av kunnskap.
Hovedpunkter som tas opp:
- Hvordan kan vi identifisere cowboy builders (paragraphs/sentences jumbled up)
- To jobbannonser (pupils study and discussion of purpose/functional language)
- Utdrag fra avisartikkel (pupils indentify text type, purpose, means of argumentation, genre, etc.)
- Individuell tekstoppgave (pupils compose an advertisement for their own company. Why should people believe you are a reliable and skilled worker?)
Oppfølging
- Videre arbeid med siste tekst Worksheet 3:
- Text level – sentence level – word level (genre pedagogy)
- Tverrfaglig arbeid med temaet:
- Refleksjon om tema i byggfagene.
- Tema i norsk og/eller samfunnsfag
Kilder
- Cowboy builders jailed for charging pensioner £100,000 and cleaning him out of life savings for unnecessary renovations on his home (Article. Daily MailOnline. Okt. 2016)
- Susan Nieland: Genre Pedagogy in the English Classroom (ikke tilgjengelig pr. nå)
Utarbeidelse av opplegg
InnholdOle Martin Haugaasen og Inger Margrethe Elden, Olav Duun vgs., Namsos
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.