Hospitering - ut å sanke kunnskap og nye idéer

Engelsklærer hospiterer i grisefjøset  


Engelsklærer på Mære Landbruksskole, Tove Markussen Wade, hospiterer ei uke i grisefjøset. Fremmedspråksenteret og Skrivesenteret har laget en video fra hospiteringen.
På spørsmål om hvorfor hun gjør dette, svarer Wade at hun hadde lyst til å erfare selv hva det vil si å ha praksis på en produksjonsarena, og da ble det grisefjøset denne gangen.                                                         

- Jeg ønsker å få innsikt i hva elevene mine lærer og sitter med av kunnskap.  Målet mitt med dette er å gjøre undervisninga mi på programområdet Naturbruk mer relevant. Yrkesrettinga vil bli mer troverdig enn om jeg skulle lære om elevenes programfag fra å lese i ei bok.  

- Hva mener du er det engelskfaglige utbyttet av dette?

Wade forteller at noen landbruksmaskiner har engelske manualer, men at det ellers er relativt lite engelske dokumenter og manualer i Naturbruk. Derimot er det viktig for engelskundervisningen å utvikle et fagspråk, i dette tilfellet om grisestell. Da kan hun for eksempel lage ei fagordliste om dette sammen med elevene, og elevene kan øve på å beskrive på engelsk hva som skjer i grisefjøset. Språklæring handler ikke bare om ordinnlæring, men om kommunikasjon. Mære Landbruksskole jobber med internasjonalisering.  Når de har besøk fra utlandet, må elevene kunne være omvisere og være i stand til å beskrive hva som foregår på de forskjellige produksjonsarenaene.

- Jeg vil be elevene om å lage informasjonsplakater på engelsk om HMS og hygieneregler, noe vi ikke har på skolen nå. I det hele tatt vil vi ta utgangspunkt i kommunikasjonssituasjoner som elevene opplever som relevante for dem.

- Kan en slik hospitering bidra til et tettere samarbeid mellom fellesfaglærere og programfaglærere?

- Det er lettere for meg å ta direkte kontakt med de forskjellige produksjonsavdelingene, nå som jeg har mer erfaring derfra, og for programfaglærerne å henvende seg til meg fordi vi har en felles forståelse av faget å ta utgangspunkt i.  Vi bør satse på å få i gang planlegging med årshjul for å systematisere og styrke samarbeidet mellom programfagene og fellesfagene.
Wade mener at den reviderte læreplanen i engelsk i større grad enn før åpner for å ta utgangspunkt i konkrete programfaglige emner. Det er fullt mulig i neste omgang å utvide perspektivet, for eksempel ved å sammenligne vårt landbruk med landbruk andre steder i verden.

- Hva har reaksjonene vært fra kollegaer og elever på at du vil hospitere i grisefjøset?

Wade svarer at hun har fått udelt positiv tilbakemelding fra kollegaene sine. Særlig elevene har satt pris på at en fellesfaglærer skulle delta på en praksisarena. Vg3-elev Iselin Pettersen sier det er kjempefint at fellesfaglærerne tar del i det elevene møter i store deler av hverdagen sin. Det er viktig at lærerne har kunnskap om praksisen til elevene slik at undervisningen i fellesfagene kan vinkles mot det landbruksfaglige.

Rektor på Mære landbruksskole, Rolf Wensbakk, forteller at Nord-Trøndelag fylkeskommune gir økonomisk støtte til forskjellige hospiteringsordninger slik at lærere kan hospitere i en bedrift - eller slik som i dette tilfellet - her på Mære landbruksskole. Fellesfaglærerne kan på denne måten gjøre seg kjent med de forskjellige praksisarenaene på skolen og lære om de programfagene skolen har.

- Elevene på skolen vår er interessert i grønne fag, dyr og dyrevelferd, maskiner og landbruksredskaper. Når fellesfaglærerne lærer mer om hva som skjer i praksisavdelingene og tar det med i undervisningen, så er jeg helt sikker på at undervisningen blir mer interessant for både lærere og elever.

Se også heftet utarbeidet i forbindelse med FYR-skolering: 

Publisert 13. des. 2018 13:06 - Sist endret 8. juni 2021 13:06