How to Use an Angle Grinder in a Safe Way

I dette opplegget skriver elevene manus til og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal forklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene foregår både i engelsk, norsk, og programfagtimene.

Bilde kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

I dette opplegget skriver elevene manus til og lager en instruksjonsvideo på engelsk der de skal forklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. Opplegget tar utgangspunkt i en video om bruk av vinkelsliper, og læringsaktivitetene foregår både i engelsk, norsk, og programfagtimene. Elevene lærer strategier for ordinnlæring og øver skriftlige, muntlige og digitale ferdigheter. Et elevprodukt er inkludert i opplegget.

Opplegget bør gjennomføres etter at elevene har lært om verktøy og maskiner og sikkerhet på verkstedet.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at elevene skal få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer. 

Opplegget kan og knyttes til formålet med programfaget der det står at opplæringen skal bidra til å forebygge ulykker og skader ved å sette fokus på helse, miljø og sikkerhet.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Norsk

Skriftlig kommunikasjon

  • tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv

Vg1 Teknikk og industriell produksjon

Produksjon

  • velge og montere riktig verktøy og utstyr på en maskin i henhold til arbeidsoppgaver
  • utføre arbeid etter regler for helse, miljø og sikkerhet og foreta risikovurderinger
  • stille inn, bruke og overvåke maskiner og enkle anlegg

Tekniske tjenester

  • bruke verktøy og utstyr i henhold til lover og forskrifter
  • foreta risikovurderinger i forhold til helse, miljø og sikkerhet

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  • bruke engelsk fagterminologi og lage og presentere en instruksjonsvideo om et faglig emne på TIP.
  • dokumentere kunnskap om verktøy og maskiner på verksted
  • velge ut hva som er viktig å informere om
  • forstå hva som er kravene til en instruksjon

Refleksjon og vurdering

  • Det er viktig at de involverte lærerne og elevene blir enige om hvordan og i hvilke fag det skal gis veiledning, underveisvurdering og kriteriene for sluttvurdering. Prosjektet Digitale verktøy i skriftlig og muntlig vurderingsarbeid i Hordaland kan gi idéer til alternative måter å gi elevene tilbakemelding på (se Ressurser). 
  • Lærer gir tilbakemelding umiddelbart etter presentasjonen og gjerne i samtale med elevene. Arbeidet vurderes med karakter basert på grad av måloppnåelse med utgangspunkt i læringsmålene.
  • Et slikt sluttprodukt egner seg for medelevvurdering, jfr. f.eks. denne videoen fra NDLA: Vurdering av muntlig presentasjon (se Ressurser).
  • Se ett av elevproduktene (med tillatelse fra elevene): Safe use of the angle grinder 

Ressurser

 Vedlegg: 

  • TA GREP! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk (Fremmedspråksenteret)

Lenker:

Forberedelser

  • Lærer klargjør utstyr som skal brukes og gjør seg kjent med foreslåtte ressurser.

Plan/læringsaktiviteter

I engelsktimene:

  1. Tuning in:

    Task: What hazardous situations may occur in the workshop when you are working with an angle grinder? Use the concept circle and fill in the four sections. Share with a fellow pupil. (TA GREP! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk, del 2 viser en begrepssirkel).

    Et alternativ for faglig sterke elever er å lese artikkelen Top Safety Concerns In the Manufacturing Industry (se Ressurser) og drøfte med en medelev en rangering av disse «Top Safety Concerns».

  2. Elevene ser videoen Ultimatehandyman: Angle Grinder Safety (YouTube) om sikker bruk av vinkelsliper 
  3. Elevene jobber med ordinnlæring og velger selv en ordlæringsstrategi fra heftet – se Ressurser (evt. kan lærer velge en strategi som alle skal lære å bruke).
  4. Elevene finner fram og skriver ned ord og uttrykk de vil få bruk for, f.eks.: attach, assemble, avoid, join, change, safety guidelines, grinding disc, cutting disc, work area, work piece, unplug the electrical cord, safety guidelines, dust mask, eye protection, etc.
  5. Elevene skal nå lage en instruksjonsvideo på engelsk der de skal forklare sikker bruk av vinkelsliper på verksted. De skal skrive manus til denne og produsere videoen. Arbeidet kan foregå i grupper på tre. 
  6. Klassen samtaler om hvordan en slik video skal være, hvem som er målgruppa, hva som faglig kreves i en instruksjon, og om hvordan man best kan ordlegge seg. Her kan man bruke ordbøker, internettsider, utdrag fra lærebøker etc.
  7. Elevene lager først en disposisjon for manuset sitt. Denne kan eventuelt settes opp som et script der hver 'scene' får plass i en rute i en tabell med stikkord for hvilken scene det gjelder og tilhørende nøkkelord som støtte for hva som skal sies (for svakere elever kan man skrive hele setninger)
  8. De bestemmer roller til filmen (en gjør filmopptak) og øver seg på å fremføre sine roller på engelsk. Det viktig at eleven får veiledning i riktig uttale.

I norsktimene:

  • Gjennomgang av hvordan en instruksjon lages, med tanke på form, struktur og språk.

I programfagtimene:

  • Gjennomgang av sikker bruk av vinkelsliper, med fokus på bruk og sikkerhet.
  •  Forberede for produksjon og opptak av video på verksted.  
  • Elevene filmer instruksjonen på verkstedet. Man kan velge å kun gjøre filmopptakene og etterpå legge på lyd, musikk, etc. (anbefales), eller man kan gjøre innspillingen live i verkstedet med replikker. 

I engelsktimene: (2 timer)

  • Når filmen er ferdig, blir den presentert for hele klassen, med norsk, engelsk og programfaglærer til stede.
  • Vurderes med karakter.

I norsktimene:

  • Etterarbeid: Skrive en kort arbeidsrapport på norsk.

Kommentarer

Dette er et opplegg som skaper mulighet for tverrfaglig samarbeid mellom engelsklærer, norsklærer og programfaglærer, og som elevene har vært veldig godt fornøyd med.

Tilpasning: Som et alternativ kan hver gruppe få ulike maskiner de skal presentere ( f.eks. Søyleboremaskin, dreiebenk, vinkelsliper, etc). Hver gruppe får en felles vurdering. Dette åpner for differensiering ved at en kan velge mer eller mindre kompliserte maskiner, eller at noen elever kan få i oppgave – individuelt eller parvis å gjøre liknende oppgaver med utgangspunkt i enkle verktøy.

Utarbeidelse av opplegget

Reidar Opheim, Arvid Stenveg og Kirsti Thomassen, Breivika vgs., Tromsø.

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:03 - Sist endret 8. juni 2021 13:06