Theme Travel in the UK

Dette er et tverrfaglig prosjekt som øver både skriftlige, muntlige, matematiske og digitale ferdigheter.

Kort beskrivelse

Dette er et tverrfaglig prosjekt som øver både skriftlige, muntlige, matematiske og digitale ferdigheter.

Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å prosjektere og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Officepakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at elevene skal få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer.

Opplegget kan og knyttes til grunnleggende ferdigheter i Service og samferdsel: Å kunne bruke digitale verktøy i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring

Muntlig kommunikasjon

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Skriftlig kommunikasjon

  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg1 Service og samferdsel

Kommunikasjon og service

  • bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster

Planlegging

  • forklare og bruke begrepene marked og markedsføring, og utarbeide en enkel markedsplan

Vg2 Reiseliv

Sal og marknadsføring

  • bruke digitale verktøy og sals og presentasjonsteknikkar ved munnlege og skriftlege framstillingar

Læringsmål

Elevene skal

i engelsk:

  • øke kunnskapen sin om UK (historie, kultur, natur, transport etc.)
  • kunne formidle informasjon skriftlig i sjangeren brosjyre
  • kunne presentere et fagstoff muntlig

i service og samferdsel:

  • lage en markedsføringsidé mot valgt målgruppe
  • utarbeide en priskalkyle
  • sette seg inn i transportmidler

Digital kompetanse

  • kunne bruke et publiseringsverktøy (Publisher i Office)

Refleksjon og vurdering

En samlet, individuell karakter basert på

  • Brosjyren: Engelsk språk, visuell utforming, informasjon, markedsføring
  • Presentasjon (kan gjøres med eller uten presentasjonsverktøy (for eksempel Power Point)):
  • Engelsk språk, formidling, begrunnelse for visuell utforming, markedsføring, priskalkyle, kilder.

Ressurser

Elevene bruker selvvalgte nettkilder for å finne flyreiser, hotell, transport etc.

Forberedelser

  • Elevene må informeres om rammeplan, læringsmål og evalueringskriterier.
  • Tips! Velg gjerne et geografisk sted og et tema for reisen som du selv ville finne interessant.(Eks. musikk, festival, historie, legender, dyr, natur)

Plan/læringsaktiviteter

  • Elevene kan gjerne samarbeide, men produktet og presentasjonen skal være individuell (individuell vurdering).
  • Brosjyre og presentasjon skal være klar innen gitt frist, ellers ingen framdriftsføringer

Følgende skal være med i brosjyren

Country/region in the UK

  • Area description
  • geography
  • special tourist attractions
  • etc.

Travel theme

  • general information
  • theme focus
  • Practical arrangements
  • travel expenses
  • accommodation
  • excursions
  • transportation
  • total cost
  • contact information

Følgende skal være med i presentasjonen

  • presentasjon av brosjyren
  • begrunnelse for valgt målgruppe
  • begrunnelse for valgt sted
  • begrunnelse for visuell utforming
  • begrunnelse for markedsføringsidé
  • presentasjon av priskalkyle

Kommentarer

Det er viktig å fokusere på dokumentasjon og begrunnelse av valgene som gjøres i brosjyren i starten av prosjektet og å gjøre det klart at dette utgjør en vesentlig del av vurderingen.

Utarbeidelse av opplegget

Astrid Myskja og Torgeir Kvendset, Charlottenlund vgs

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06