Kort beskrivelse
Dette er et tverrfaglig prosjekt som øver både skriftlige, muntlige, matematiske og digitale ferdigheter.
Elevene skal bruke relevant informasjon på internett til å prosjektere og presentere en temareise til et land/sted i UK. Elevene skal lage en brosjyre på engelsk ved hjelp av programmet Publisher (Officepakken). Brosjyren og opplysninger om markedsføringsidè og økonomiske beregninger skal inngå i presentasjonen. Opplegget øver både skriftlige, muntlige, kommunikative, digitale og matematiske ferdigheter.
Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at elevene skal få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer.
Opplegget kan og knyttes til grunnleggende ferdigheter i Service og samferdsel: Å kunne bruke digitale verktøy i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, fremstilling av informasjon og effektiv utførelse og understøtting av ulike arbeidsprosesser.
Kompetansemål
Engelsk
Språklæring
- vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon
Skriftlig kommunikasjon
- lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
- fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette
Vg1 Service og samferdsel
Kommunikasjon og service
- bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster
Planlegging
- forklare og bruke begrepene marked og markedsføring, og utarbeide en enkel markedsplan
Vg2 Reiseliv
Sal og marknadsføring
- bruke digitale verktøy og sals og presentasjonsteknikkar ved munnlege og skriftlege framstillingar
Læringsmål
Elevene skal
i engelsk:
- øke kunnskapen sin om UK (historie, kultur, natur, transport etc.)
- kunne formidle informasjon skriftlig i sjangeren brosjyre
- kunne presentere et fagstoff muntlig
i service og samferdsel:
- lage en markedsføringsidé mot valgt målgruppe
- utarbeide en priskalkyle
- sette seg inn i transportmidler
Digital kompetanse
- kunne bruke et publiseringsverktøy (Publisher i Office)
Refleksjon og vurdering
En samlet, individuell karakter basert på
- Brosjyren: Engelsk språk, visuell utforming, informasjon, markedsføring
- Presentasjon (kan gjøres med eller uten presentasjonsverktøy (for eksempel Power Point)):
- Engelsk språk, formidling, begrunnelse for visuell utforming, markedsføring, priskalkyle, kilder.
Ressurser
Elevene bruker selvvalgte nettkilder for å finne flyreiser, hotell, transport etc.
Forberedelser
- Elevene må informeres om rammeplan, læringsmål og evalueringskriterier.
- Tips! Velg gjerne et geografisk sted og et tema for reisen som du selv ville finne interessant.(Eks. musikk, festival, historie, legender, dyr, natur)
Plan/læringsaktiviteter
- Elevene kan gjerne samarbeide, men produktet og presentasjonen skal være individuell (individuell vurdering).
- Brosjyre og presentasjon skal være klar innen gitt frist, ellers ingen framdriftsføringer
Følgende skal være med i brosjyren
Country/region in the UK
- Area description
- geography
- special tourist attractions
- etc.
Travel theme
- general information
- theme focus
- Practical arrangements
- travel expenses
- accommodation
- excursions
- transportation
- total cost
- contact information
Følgende skal være med i presentasjonen
- presentasjon av brosjyren
- begrunnelse for valgt målgruppe
- begrunnelse for valgt sted
- begrunnelse for visuell utforming
- begrunnelse for markedsføringsidé
- presentasjon av priskalkyle
Kommentarer
Det er viktig å fokusere på dokumentasjon og begrunnelse av valgene som gjøres i brosjyren i starten av prosjektet og å gjøre det klart at dette utgjør en vesentlig del av vurderingen.
Utarbeidelse av opplegget
Astrid Myskja og Torgeir Kvendset, Charlottenlund vgs
Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.