How Good Are You at Marketing Your Ideas?

I dette opplegget skal elevene lage forslag til stands og presentere egenlagde brosjyrer og postere som kan appellere til ungdom.

Bilde: Kjøpt fra Dreamstime

Kort beskrivelse

I dette opplegget skal elevene lage forslag til stands og presentere egenlagde brosjyrer og postere som kan appellere til ungdom. Dette kan dreie seg om å delta i fritidsaktiviteter på sommer og/eller vinterstid i eget nærmiljø.

Opplegget øver muntlige, skriftlige og digitale ferdigheter, og elevene lærer ord og fraser man bruker på engelsk når man ønsker å overbevise andre, samt at de utvider sitt faglige ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram. Elevene lærer også å bruke strategien Venndiagram for å sortere kunnskap. Brosjyren skal lages i Microsoft Publisher. Kundebehandling blir en sentral utfordring når elevene presenterer sine stands.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at elevene skal få mulighet til å bruke sine skapende evner gjennom ulike aktiviteter og uttrykksformer.

Det kan også knyttes til grunnleggende ferdigheter i programfaget: Digitale ferdigheter i service og samferdsel innebærer å strukturere og behandle data som grunnlag for vurderinger, sikkerhet, kommunikasjon og fremstilling av informasjon for en effektiv utførelse og støtte i arbeidet.

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
  • vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring

Muntlig kommunikasjon

  •  forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  •  innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  •  vurdere og bruke egnede lese og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur, samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg1 Service og samferdsel

Markedsføring og salg

  •  lage og formidle skriftlig informasjon og materiell til kunden ved å bruke ulike medier

Sikkerhet og transport

  • bruke digitale verktøy til innhenting, bearbeiding og presentasjon av informasjon

Læringsmål

Elevene skal kunne:

  •  lage stands for presentasjon
  • lage brosjyrer/postere i et relevant og overbevisende språk og med god bildebruk
  • mestre programmet Microsoft Publisher (eller et tilsvarende) til å lage egne produkter
  • bruke strategien Venndiagram

Refleksjon og vurdering

  • Programfaglærer og fellesfaglærer kan samarbeide både om vurdering og veiledning underveis. Dette gjelder også vurdering av det skriftlige resultatet (layout og tekst på brosjyren) og det muntlige (elevenes presentasjoner og evne til å markedsføre sin aktivitet.) Elevene blir orientert på forhånd om hvem som skal evaluere og blir enig med lærerne om vurderingskriterier. Som støtte for veiledningsarbeidet underveis kan elevene, enkeltvis eller som gruppe, skrive logg. Opplegget er også velegna for medelevvurdering (se Ressurser)
  • Som et alternativ til presentasjoner/stands kan elevene presentere og få tilbakemelding som Karusellfeedback der elevene s brosjyrer og postere stilles ut med et tilhørende notatark. Gruppene går rundt og ser på medelevers arbeid og skal skrive sine vurderinger og kommentarer på det tilhørende arket. Nærmere forklaring i TA GREP! Del to, se Ressurser. 

Ressurser

Vedlegg:

  • VENNdiagram. Worksheet
  •  TA GREP! Ressurshefte for yrkesretting og relevans i fellesfaget engelsk

Lenker: 

Forberedelser

  • Kopiere opp arbeidsark til elevene (se Ressurser)
  • Gå gjennom lenker og arbeidsprogrammer

Plan/læringsaktiviteter

Føraktiviteter:

Individuelt arbeid:

Elevene lager et Venndiagram (arbeidsark se ressurser) hvor de i den venstre sirkelen skriver opp hvilke fritidsaktiviteter som de deltar i/kan tenke seg å delta i og i den høyre sirkelen hvilke fritidsaktiviteter som finnes i nærmiljøet. Det som er felles, settes i det overlappende området. Del informasjon med medelever.

I grupper:

Klassen deles i grupper på fire hvor hver elev får et nummer fra 14. Enerne i hver gruppe skal notere ned på engelsk så mange sommerfritidsaktiviteter de kan komme på (tokolonnenotat en for inne og en for uteaktiviteter). Toerne gjør det samme for høst (inne og ute), treerne for vinter (inne og ute) og firerne for vår (inne og ute). Elevene noterer først individuelt i 3 min. Så samles alle enerne (de har samme årstid) og deler sine forslag med hverandre; de andre gjør tilsvarende. Til slutt går alle tilbake til sin opprinnelige gruppe (14) og deler med gruppemedlemmene. Elevene har nå kolonner med forskjellige typer fritidsaktiviteter (og mange ord er kommet til!).

Hovedoppgave: 

Instruks til elevene: You are going to make a stand with brochures and posters to present for your teachers and fellow students

a. What to do in your leisure time in your local community.

Work in groups of four and choose ONE of the topics below:

  1. What is there to do for teenagers who love nature and socializing? You might want to include guided tours in the mountains, skiing, hiking, beach or forest activities, botanic, geography etc.
  2. What is there to do for teenagers who love sports?
    You might want to include your favorite sport activity, sport clubs, sport facilities, extreme sport possibilities, golf, paragliding, bungee jumping, diving, skiing, football etc.
  3. What is there to do for teenagers who love music and concerts?
    You might want to include concert halls, clubs, local musicians, bands, other facilities linked to music etc.

b. What to prepare for each group: You are going to make a stand with brochures and posters to present for your teachers and fellow students

  1. Make a brochure using Microsoft Publisher. Your brochure must include activities, location, distances, costs, facts, pictures etc.
  2. Make a vocabulary list to go with your brochure
  3. make posters to persuade teenagers to join your activities

Study the web resource below in order to get a better understanding and knowledge about words and phrases which are suitable when you want to persuade and appeal to an audience:

Oppfølging

Det er mulig å utvide opplegget fra å være en klasseromspresentasjon til å bli en åpen presentasjon i kantineområdet. Det er også mulig å gjøre opplegget enda mere tverrfaglig ved å la den muntlige presentasjonen i kantina være på norsk, mens posters og brosjyre er på engelsk.

Utarbeidelse av opplegget

Mette Øren, Bamble videregående skole, Telemark

Et FYRopplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06