Hotel receptionists - At Your Service

Elevene jobber i grupper (2-3) og lager en brosjyre på engelsk, som også skal presenteres muntlig.

Kort beskrivelse

Elevene jobber i grupper (2-3) og lager en brosjyre på engelsk, som også skal presenteres muntlig. Brosjyra og dens innhold skal baseres på Fremmedspråksenterets lyttetekst At the Hotel Reception - aktuelle sightseeingmål i Oslo og inneholde anbefalinger til amerikanske gjester. Brosjyra skal ha en form som appellerer til målgruppen. I tilknytning til lytteøvelsen skal elevene lage små rollespill og drøfte problemstillinger rundt god service.

Prosjektet øver både muntlige, skriftlige, digitale og kreative/estetiske ferdigheter.

Arbeidsarkene inneholder skriftlige og muntlige aktiviteter, før- og etteraktiviteter til lyttetekstene, samt lenke til digital kilde om det å lage en brosjyre.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at opplæringen skal fremme kulturforståelse .

Det kan og knyttes til formålet med programfaget Reiseliv: Opplæringa skal leggje grunnlaget for utvikling av kompetanse for samhandling med gjestene og samarbeid med leverandørar i næringa, for at gjestene skal oppleve høg kvalitet i det heilskaplege reiselivsproduktet.

Bilde kjøpt fra Dreamstime.com

Kompetansemål

Engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • lytte til og forstå sosiale og geografiske varianter av engelsk fra autentiske situasjoner

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • lese for å tilegne seg fagkunnskaper fra eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte kultur og samfunnsforhold i flere engelskspråklige land
  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Vg1 Service og samferdsel

Fra Formål

  • Grunnleggende kunnskaper om mellommenneskelige relasjoner, kulturforståelse og etikk står sentralt i opplæringen av den som skal utøve handel og leveranse av tjenester og produkter.

Kommunikasjon og service

  • beskrive hvilke sentrale elementer som kjennetegner god service og kunne gi slik service
  • bruke kart over Norge og informasjonsmateriell om kulturelle forhold for å innfri kundens forventninger til gode reiselivsopplevelser
  • bruke relevante digitale verktøy til kommunikasjon og utarbeidelse av tekster

Planlegging

  • bruke relevante digitale verktøy til informasjonsinnhenting

Vg2 Reiseliv

Fra Formål

  • Opplæringa skal leggje grunnlaget for utvikling av kompetanse for samhandling med gjestene og samarbeid med leverandørar i næringa, for at gjestene skal oppleve høg kvalitet i det heilskaplege reiselivsproduktet. 

Vertskapsrolla

  • avdekkje behov og potensielle ønske hos gjestene gjennom situasjonstilpassa kommunikasjon
  • formidle informasjon om sentrale lokale og nasjonale turistattraksjonar, basert på norsk og samisk kulturhistorie, kulturlivet i dag og bruk og vern av naturressursar
  • møte og ta omsyn til kulturelle særtrekk hos gjestene i vertskapsrolla
  • bruke eit grunnleggjande ordtilfang i formidling av enkel informasjon til gjester på eit anna framandspråk enn engelsk

Læringsmål

Elevene skal

  • kunne hente informasjon fra to lytteprøver
  • kunne hente relevant informasjon og bruke kilder på nettet
  • kunne sette seg inn i kulturelle aspekter
  • kunne lage en informasjonsbrosjyre om aktuelle sightseeingmål i Oslo for amerikanske turister-
  •  kunne bruke faguttrykk og snakke om et yrkesrelatert tema på engelsk

Refleksjon og vurdering

Arbeidet evalueres av lærer, medelever og eleven selv.

Lærer bør oppsummere etter hver dobbelttime for å vurdere hvordan elevene jobber, og for å åpne for at andres arbeid og innsats kan inspirere resten. Elevene gjøres kjent med vurderingskriteriene. I 5. og 6. time presenterer gruppene brosjyra si. Til slutt skriver elevene en egenvurdering (Worksheet 5. Ved å ha hørt på alle presentasjonene og sett hverandres brosjyrer, kan elevene reflektere både over andres og egen arbeidsinnsats og læringsutbytte. Engelsklæreren bør samarbeide med programfaglærerne slik at de er med på å evaluere det faglige innholdet i brosjyrene og når det passer best for elevene å arbeide med dette temaet.

Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en revidert veiledning til læreplanen i engelsk, hvor de bl.a. lenker til Fremmedspråksenterets sider når det gjelder grunnleggende ferdigheter i engelsk.

Ressurser

Fremmedspråksenterets lytteprøver At the Hotel Reception del 1 og del 2

At the Hotel Reception er delt i 2 deler. Den første delen (At the Hotel Reception, del 1) handler om forberedelser til at en gruppe amerikanske turister kommer til hotellet.

Forberedelser

Lærer:

  • Finn lytteprøvene på Fremmedspråksenterets side.
  • Skriv ut og kopier opp arbeidsarkene til elevene og skjemaarkene med egenvurdering.
  • Se gjennom YouTube-videoen om det å lage en brosjyre.

Plan for opplegget

1-2. time

  • Del ut presentasjon av prosjektet Worksheet 1 (Describing the Project). Sett sammen gruppene (parene) og forklar opplegget for elevene.
  • Læreren deler ut Worksheet 2 (Receptionists at Work), gjør oppgavene som skal gjøres før lytteøvelsen (Worksheet 2),
  • I Worksheet 2 legges det vekt på at elevene forstår hvor viktig det er å forberede gjestenes besøk og hvordan man takler uforutsette ting. Gjennom muntlig drøfting og rollespill aktiviseres aktuelt ordforråd og fagkunnskap. Det blir også fokusert hvor viktig det er å tenke på kulturelle aspekter.
  • Spill av At the Hotel Reception Part 1

3.-6. time

  • Lærer deler ut Worksheet 3 (Tourist Information), gjør oppgavene som skal gjøres før lytteøvelsen.
  • Spill av del 2 At the Hotel Reception. Fortsett med oppgavene som er relatert til lytteøvelsen.
  • Lærer deler ut Worksheet 4 (Making a Tourist Brochure). Se YouTube-videoen (Se Ressurser) om det å lage brosjyre. Gjør oppmerksom på kriteriene for å lage en brosjyre som kommuniserer godt og klargjør oppgaven for elevene. I tilknytning til dette bør man dele ut Worksheet 5 (Evaluation) slik at elevene vet hva de skal bli evaluert på.
  • Elevene lager brosjyra og forbereder presentasjon.

5 og 6 time

  • Gruppene presenterer brosjyra si.
  • Elevene vurderer eget produkt og innsats.
  • Det vil høyst sannsynlig være nødvendig med hjemmearbeid.

Oppfølging

Det er mulig å utvide dette prosjektet ved å arbeide mer med interkulturell kommunikasjon. Lenkene som er oppgitt som ekstra-ressurs kan være fine innfallsvinkler. Ressursarket til lytteteksten inneholder idéer til videre arbeid

Kommentarer

Jeg har prøvd tilsvarende prosjekt på Reiseliv VG2. Elevene ga positive tilbakemeldinger på prosjektet, og brosjyrene ble presentert. De kunne godt ha fungert som turistbrosjyrer som man finner på mange hoteller og reisebyråer. Prosjektet ble avsluttet med evaluering av hverandre og egenvurdering. Elevene tok opplegget seriøst og var svært stolte av sluttproduktene sine.

Kilder

Morten Serkland, lærer Skien videregående skole, i samarbeid med Blekksprutene A/S og Fremmedspråksenteret

Utarbeidelse av opplegget

Morten Serkland, Blekksprutene A/S i samarbeid med Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:05 - Sist endret 8. juni 2021 13:06