At the Hotel Reception

Dette opplegget baserer seg på lyttetekstene At the Hotel Reception (Part 1, Part 2) som handler om en lærling og en hotellansatt; de skal ta imot en gruppe amerikanske gjester.

Bilde kjøpt fra Dreamstime.

Kort beskrivelse

Dette opplegget baserer seg på lyttetekstene At the Hotel Reception (Part 1, Part 2) som handler om en lærling og en hotellansatt; de skal ta imot en gruppe amerikanske gjester.  Undervisningsopplegget er tilpasset elever som ikke har et så sterkt faglig utgangspunkt i engelsk. Hver lyttedel er derfor foreslått delt opp i mindre sekvenser. Oppgavene varierer fra enkle reproduserende spørsmål og ordinnlæringsstrategier til spørsmål hvor elevene skal forklare og gi noen synspunkter på det aktuelle temaet. Opplegget øver i hovedsak den muntlige ferdigheten, men i noen grad også digitale ferdigheter.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakatens punkt: "fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter" og formålet med engelskfaget (utdrag): "…kunne tilpasse språket til ulike emner og kommunikasjonssituasjoner".

Fra føremålet i læreplanen for Vg2 Reiseliv:

"Opplæringa skal medverke til å gi eit betre grunnlag for vertskapsrolla, der kompetanse i kulturforståing og kommunikasjon med gjestene står sentralt."

Kompetansemål

Engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • forstå hovedinnhold og detaljer i ulike typer muntlige tekster om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
  • tolke og bruke teknisk og matematisk informasjon i kommunikasjon

Vg2 Reiseliv

Vertskapsrolla

  • avdekkje behov og potensielle ønske hos gjestene gjennom situasjonstilpassa kommunikasjon
  • formidle informasjon om sentrale lokale og nasjonale turistattraksjonar, basert på norsk og samisk kulturhistorie, kulturlivet i dag og bruk og vern av naturressursar

Læringsmål 

Elevene skal kunne:

  • trekke ut relevant informasjon av en lyttetekst om arbeidet i en hotellresepsjon
  • trekke ut relevant informasjon fra en nettside
  • forstå og bruke et generelt og faglig ordforråd om emnet
  • bruke Quizlet som hjelpemiddel i ordinnlæringen
  • orientere seg i et digitalt stedskart (her Oslo) og gi veibeskrivelser

Hvis Further work brukes:

  • beregne kostnader og bruke dette i muntlig kommunikasjon
  • argumentere muntlig for et valgt reisemål

Refleksjon og vurdering

  • Dette opplegget er tilpasset elever som ikke har et så sterkt faglig utgangspunkt i engelsk. Lyttingen er derfor delt opp i sekvenser. Elevene samarbeider om å tilegne seg fagkunnskaper under veiledning av lærer. 
  • Vurdering skjer underveis ved at lærer gir fortløpende tilbakemelding og ved at elever arbeider med oppgaver som åpner for egenvurdering, par og gruppevurdering.
  • Further Work kan passe for elever med noe sterkere språklig utgangspunkt.  Vurderingen her er basert på de samme prinsippene som over.

Ressurser

Vedlegg

Lenker

Forberedelser

Elevene må ha tilgang til Internett og PC, og lærer må gjøre seg kjent med nettressurser og arbeidsark.

Plan for opplegget

Instructions for the pupils: 

Before listening:

  1. What are your expectations for a good hotel stay? Write at least 5 key words and share with the person sitting next to you.
  2. This is a part of a telephone conversation between a customer and a hotel receptionist. In pairs complete the conversation, practise and act it out. Take turns being customer (C) and receptionist (R).

    R: “Welcome to …. Hotel in London my name is Liza. How can I help you?”

    C: “ My name is…(use your own name) and I need a single room from…to….next week. Do you have any available rooms?”

    R: “I’ll check. Just a moment, please. (Short pause.) We can offer you an airconditioned single room with a king size bed. The room is equipped with…We also have a fitness…and a…at our hotel.

    C: “That sounds…What’s the price?”

    R: “The price is BP…per night including…Do you want me to make a…for you?”

    C:”Yes, thank you”

    R: “Can you spell your name,…?”

    C: “…”

    R: “I ‘ll confirm your reservation by mail. What is…?”

    C: “…”

    R: “Thank you. We look forward to…Goodbye!”

    C:”…”

While and after listening to the different sections:

Listen: At the Hotel Reception, part 1

Part 1 is divided into three listening sections. The questions focus on specific and general information.

Read through the questions below before listening and check with a fellow student after listening:

  • Listen to 00:00 00:30
    1. Explain what is an apprentice?
    2. Explain what is a mentor?
    3. Listen to 00:30 – 01:00
    4. What have Kristin prepared before the arrival of the American tourists?
    5. What are Andreas’ comments?
  1. Listen to 01:00 – 02:00
    1. Problem Solving (Worksheet 1, also, see Ta grep – i metodikken, del to)
    2. By using the table, retell what problem occurred and how it was solved. Write keywords for support. Follow the instructions (Step 13) 

Listen: At the Hotel Reception, part 2

This part is divided into three sections. The questions focus on specific and general information.

Before listening
  1. Vocabulary practice in Quizlet:  Hotel vocabulary
  2. Do Flashcards and Speller, play Scatter (see top of page). 
While and after listening activities

Read through the questions below before listening and check with a fellow student after listening:

Listen to 00:00 00:40

  1. How does Kristin explain the Norwegian word “kveldsmat”?
  2. What are Kristin’s favorite attractions in Oslo?
  3. What would be your own suggestions?

Listen to 01:57 – 03:00

  1. From what you have listened to do you think Kristin are doing well as an apprentice? Why? Why not?

These words and phrases may help you when you are asked to give your opinion on something

  • Personally, I think...
  • If you ask me...
  • The way I see it..
  • I agree that..
  • I disagree with...
  • I can’t see that...
  • I'm convinced that...
  • In my opinion...
  • My advice is that…

Practising vocabulary

  1. Using the picture as your starting point work in pairs and make a list of at least 10 words connected with hotel receptions and hotel lobbies. Write the words on small notes (one word one note), and then go together with another pair. Put all the notes together with the text facing down. Draw a note and explain the word without saying the word itself (Taboo). Who can guess the correct meaning?

    Go to Concerts in Oslo (Visit Oslo)

    Choose the present month and pick one or two concerts you would like to go to. Share with the person sitting next to you. Give reasons for your choice.

  2. Make groups of four. Go to Map of Oslo and choose Oslo S railway station. Use the map and take turns to explain how to get from the railway station to The Royal Palace, The Vigeland Park, The Viking Museum and Holmenkollen Ski Museum and Tower.

Further Work

  1. For elever med noe sterkere faglig utgangspunkt kan Further Workoppgaven omfatte en oppgave som inkluderer regning som grunnleggende ferdighet:

    Instructions: Make groups of four. Imagine that you are a in a group of ten tourists arriving at Oslo S railway station. How do you get the group as cheap as possible and by public transport to The Royal Palace, The Vigeland Park, The Viking Museum and Holmenkollen Ski Museum and Tower? You also have to consider possible entrance fees. Use the Internet to find relevant information.

    Quick presentation in class of means of transport and total costs.  Did you end up with the same total costs?

  2. Oral activity: Promote Oslo

    Instructions: Make groups of four. Choose one of these attractions: The Royal Palace, The Vigeland Park, The Munch Museum, The Opera House, Holmenkollen Ski Museum and Tower or The Viking Ship Museum. Why should we go there? Use the Internet to find relevant information.

    Orally, you are going to convince the rest of the class that your chosen attraction is the most important to visit while in Oslo for the first time. 

    You may follow this procedure:

    • an opening statement
    • the arguments (the strongest arguments, additional points)
    • a summary and a conclusion

    Phrases you may choose to use:

    Furthermore, …

    Therefore, though some people might argue that….

    • We  want to argue that….
    • we would like to persuade you that…
    • My first reason is….
    • A further reason is….
    • A supporting argument is…

Give your persuasive talks  (34 minutes)! The class evaluate, and based on criteria developed beforehand you decide who is the ‘winner’.  

Teacher may choose to assess the presentations.

Kommentarer

Den fulle versjonen av lytteteksten har andre oppfølgingsoppgaver (After listening) som kan benyttes i den grad man ønsker.

Se Lyttetekster, nr. 14

Idé og utarbeidelse

Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06