Work Ethics

Målet med dette undervisningsopplegget er å motivere elevene til skriving.

Kort beskrivelse

Først skal de skrive korte tekster. De korte tekstene skal utvikles til en lengre tekst med tanke på 5-avsnittstekster som forventes til eksamen. Elevene anvender programmet Padlet som gjør det mulig for eleven å skape sin egen 'tekstvegg'. Denne kan deles med medelever. Andre program kan også benyttes. 

Temaet for opplegget er arbeidsetikk, og opplegget er utarbeidet slik at alle yrkesfaglige utdanningsprogram kan bruke det.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten: "Skolen skal stimulere elevene i deres personlige utvikling og identitet, i det å utvikle etisk, sosial og kulturell kompetanse og evne til demokratiforståelse og demokratisk deltakelse" (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del).

Kompetansemål

Kompetansemål engelsk

Språklæring

  • vurdere ulike digitale ressurser og andre hjelpemidler kritisk og selvstendig, og bruke dem i egen språklæring

Muntlig kommunikasjon

  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • produsere ulike typer tekster tilpasset digitale formkrav i forskjellige digitale medier

Kultur,samfunn og litteratur

  • fordype seg i et faglig emne innenfor eget utdanningsprogram og presentere dette

Læringsmål 

Etter økten skal eleven

  • kunne ord som beskriver og forklarer work ethics
  • kunne bruke en strategi for å utvikle tekst fra småskriving til fem-avsnitts tekst
  • kunne reflektere rundt etikk i eget yrke, muntlig og skriftlig
  • utvikle sin digitale kompetanse

Refleksjon/vurdering

Refleksjon

Elevene samtaler om tema og reflekterer over verdier knyttet til yrkesetikk.

Refleksjonen fortsetter i oppfølgingsarbeid, muntlig aktivitet.

Vurdering

  1. Medelev-vurdering: Underveisvurdering etter punkt 4 i "Plan for opplegget" (korte tekster):
    • Elevene samarbeider i grupper på 2-3:
    • Er nøkkelordene du har valgt interessante/relevante?
    • Har du brukt gode eksempler for å belyse nøkkelordene?
    • Hva mer kan du ta med under hvert punkt?
  2. Sluttvurdering (ved lærer):
    • Vurderingsskjema for fagtekst (5-avsnitt) kan lages i samarbeid med elever.

Ressurser

Lenker:

Forberedelser

  • Lærer må gjøre seg godt kjent med innholdet i videoen (se Ressurser)
  • Ideene og lenkene i opplegget kan brukes enkeltvis.
  • Hvis opplegget skal gjennomføres i sin helhet, må læreren lage en Padlet-bruker og invitere elevene i klassen inn. Se eksempel på Padlet: https://padlet.com/astrid_myskja/3u4j49ia3ob1

Plan for opplegget

Føraktivitet

  1. Kort plenums-samtale: Hva tenker du når du hører ‘work ethics’? Illustrasjonsbilde under "Kort beskrivelse" kan eventuelt anvendes etter at elevene har kommet opp med sine ideer.
  2. Se YouTube-filmen: Unethical Moments from the Office
  3. Diskuter problemstillingene i a,b, og c. Bruk think-pair-share-metoden:

    Elevene tenker litt hver for seg først, diskuterer så med sidemannen, før de deler med resten av klassen. Lærer noterer nøkkelord på tavla.

    1. Hvilke etiske problemstillinger møter vi i filmen?
    2. b. Hvilke andre etiske problemstillinger på arbeidsplassen tenker dere kan oppstå?
    3. c. Hvilke etiske problemstillinger tror du du kan komme ut for i din arbeidssituasjon senere?

    Skriveaktivitet

    Lærer må lage Padlet-side til sin klasse og invitere inn klassens elever. Lenke til bindeord bør ligge på padleten.

  4. Korte tekster, skrives på Padlet.

    Velg 3 nøkkelord fra plenums-samtalen om Work Ethics (Se punkt 1). Hvert nøkkelord skrives i hver sin «boks» i elevens padlet:

    • Beskriv nøkkelordet, hva betyr det?
    • Finn eksempler fra ditt framtidige yrke.
    • Hvilke konsekvenser kan dette få?
  5. Five-paragraph essay, skrives i Word-dokument. (Innledning --> 3 avsnitt basert på de 3 nøkkelordene eleven valgte --> konklusjon)
    • Kopier de tre ‘boksene’ fra elevpadleten inn i et Word-dokument, disse er utgangspunkt for de tre hovedavsnittene i elevteksten.
    • Innledning: Hva bør med? (Eks. definisjon av yrkesetikk, hvorfor er dette viktig, introdusere de tre nøkkelordene etc.)
    • Diskuter i klassen
    • Konklusjon:
      «To conclude, these examples show….»

      Knytt konklusjonen opp mot innledningen.

      Bruk bindeordene fra padleten og gjør småtekstene om til en full tekst.

Oppfølging

Muntlig aktivitet: Stem med føttene

Work Ethics: Refleksjon, ta stilling til påstander.

  • Eksempler på påstander:
  • Facebook should be blocked during work hours.
  • Honesty is the best policy?
  • Smoking should be banned during work hours.
  • The customer is always right?
  • Never speak your mind.

Se forklaring på aktivitet hos Fremmedspråksenteret:

Stem med føttene - Fire hjørner 

Kommentarer

Bruk av Padlet til småskriving: Tanken er å ufarliggjøre skriving ved at elevene begynner med små skrivefelt, samt at elevene kan bruke og oppøve sin digitale kompetanse.

Kilder

Idé og utarbeidelse

Inger Margrethe Elden, Astrid Myskja, Bente Hagelund, Kirsti Thomassen

Et FYR-opplegg, i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 15. jan. 2021 15:28