Kort beskrivelse
Dette opplegget øver både lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter samt muntlige ferdigheter – og skal dessuten inspirere elevene til å skrive egne fortellinger. Heftet beskriver varierte arbeidsmåter, som for eksempel cross-reading i par og samskriving i grupper av en fortelling som så skal leses/dramatiseres for klassen.
Kompetansemål
Kompetansemål engelsk
Muntlig kommunikasjon
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- Innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
- forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden
- drøfte engelskspråklige filmer og andre kulturuttrykk fra forskjellige medier
Læringsmål
Elevene skal:
- forbedre leseferdigheten sin
- kunne kommunisere muntlig om innhold i lest tekst
- lære om oppbyggingen av en historie
- skrive en fortelling i samarbeid med andre
Ressurser
- Three Men in a Boat (To Say Nothing of the Dog) by Jerome K. Jerome, Penguin Classics, 2008 (først publisert i 1889) kapitler: 3, 4, 6
- Three Men in a Boat (Film fra 1975 som er basert på boka - YouTube)
- (Vis fra 26:10 tim 30:06 hvor tre menn prøver å åpne en ananasboks uten redskap).
- Jerome K. Jerome (Wikipedia), hans liv og bøker
- Tools - page 1 (eflnet), website (audio and picture):
- Oppgavehefte for elevene (pdf, 6s.)
Forberedelser
Lærer må finne fram kapitlene 3,4 og 6 fra boka, se gjennom video og gjøre seg kjent med oppgaveheftet for elevene. Materiell må enten kopieres opp eller lastes opp i læringsplattform.
Plan for oppplegget
Jerome K. Jerome (1859 – 1927)
THREE MEN IN A BOAT (TO SAY NOTHING OF THE DOG!)
Progresjonen i dette opplegget er nøye forklart i oppgaveheftet for elevene. Her skisseres hovedaktivitetene:
- (video and tools)
Start by watching part 4 of the filmThree Men in a Boat… (6:00. 1975 adaptation) Thisvideo clip shows the episode where three men are trying to open a can without a can opener.
Students find information about the author and his books.
- Reading and reading comprehension
A teacher might read a short extract from the novel,chapter 3 or students can read it themselves (a humorous scene.)
Students write answers to the questions (mainly comprehension) given in the work leaflet
The students read/compare their answers in class.
- Reading and writing
Further reading: Chapter 4 and 6 (see below)
Students will get a grade for this assignment. The grade is based on their oral and written performance (Criteria: content/details, structure, flow, coherence, vocabulary/synonyms, grammar)
- Students work in pairs. One reads chapter 4 and the other reads chapter 6; each takes notes.
- After reading students retell the stories to each other; they should remember some details and use connectors (ideas given in the work leaflet) and correct grammar. Their partners take notes while listening
- Students spend 30 min. on writingdown what they remember from listening.The teacher might help some students to complete the task.
- Cross reading and correcting/adding some details.
One student readschapter 4 from: “I remember a friend of mine buying a couple of cheeses at Liverpool.” (2 pages)
The other student reads chapter 6 from: “Harris asked me if I`d ever been in the maze at Hampton Court.” (2 pages)
- Creative writing - cooperative work
Write a short story and dramatize it (ca. 1 page)
Choose one of these genres:
- A humorous story (a funny episode)
- A drama-like story (a real problem in life of ordinary people)
- A gothic /horror story (an extraordinary/scary event)
Group work: 3 people in a group
Time: ca. 40 min.
Your stories should have 3 parts:
- Part 1:Describe the location and the period of time (forest, meadow, room, apartment, house, lift, car, street, disco bar, beach, roof, balcony, highway, garden, hospital, shop, café, tea shop, pub, football stadium, swimming pool, library, haunted mine, empty factory, ruins, burnt down church, back alley, sewer, bridge, grave yard, fun fair, lunatic asylum etc.
- Part 2:Introduce a character/characters and a conflict (name, age, occupation, appearance, family, friends, pets, enemies, hobbies, problems, dreams, nightmares, worries, routines etc.)
Build the conflict up. Describe a central scene in details. Get the conflict to the highest / climax point.
Your characters should make use of at least one or a few tools (e.g. can-opener, bottle opener ring, chainsaw, axe, hammer, scraper, plunger, screwdriver, saw, plane, electric drill, hand drill, penknife, pliers, spanner, duct tape, flashlight, lawnmower, measuring tape, nuts and bolts, scissors, dagger etc.)
- Part 3:Resolve the conflict (sort out the conflict)
Read your story in class / dramatize it
The class decides which group wins by the longest applause.
Each group gets a grade based on criteria decided beforehand.
Refleksjon/vurdering
Elevene får en karakter basert på en muntlig og en skriftlig oppgave i 3. Reading and Writing (individuell karakter)
Elevene får gruppekarakter for 4. Creative Writing
Oppfølging
Romanen er et godt eksempel på britisk humor.
Læreren kan jobbe videre med temaet Typically British.
Kommentarer
Hvert kapittel kan leses som en egen historie. Boka er en klassiker og illustrerer tradisjonell britisk humor. Den gir også et godt tidsbilde av liv og samfunnsklasser.
Idé og utarbeidelse
Tatjana Berg, Hamar Katedralskole.
Et FYR-opplegg. Kvalitetssikret og publisert av