There Are No Good Reasons for Looking the Other Way

I dette opplegget står økt fagkunnskap om helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen og skriving som grunnleggende ferdighet sentralt.

Kort beskrivelse

Elevene skal arbeide etter prinsippene i prosessorientert skrivepedagogikk, og sluttproduktet skal være en sakprosatekst om etiske prinsipper og oppførsel innenfor området helse, miljø og sikkerhet på egen jobb/praksisplass. Alternativt, eller som en oppfølging, kan elevene skrive en skjønnlitterær tekst basert på opplevelsen av diktet og videoene som brukes i opplegget. Elevene skal selv arbeide videre med teksten etter første respons fra lærer, så leveres det

Diktet I Chose to Look the Other Wayog en video fra "American Training Resources" som forteller tre personlige historier om arbeidskollegaer som omkom fordi man ikke sa ifra, er utgangspunkt for dette opplegget. Diktet har et enkelt språk med tydelig budskap.

Opplegget gir ideer til førskrivningsaktiviteter, arbeid underveis og forslag til skriveoppgave for elevene.

Opplegget kan knyttes til Læringsplakaten, der det står at skolen og lærebedriften skal stimulere elevene og lærlingene/lærekandidatene til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenkning (Oppl.l. § 1-2 og læreplanverkets generelle del) Opplegget kan også knyttes til formålet med programfaget , der det står at helheten i programfaga skal «leggje til rette for utvikling av fagleg forståing gjennom kunnskap, refleksjon, etisk bevisst gjering, respekt og toleranse.»

Kompetansemål

Læreplaner på yrkesfaglige utdanningsprogram

Læreplan i engelsk

Språklæring
  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
  • vurdere egen framgang i arbeidet med å lære engelsk
Skriftlig kommunikasjon
  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Kultur, samfunn og litteratur
  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden

Læringsmål

Elevene skal:

  • utvikle språklig bevissthet gjennom prosessorientert skrivemetodikkog kunne vurdere eget arbeid
  • opparbeide et teknisk ordforråd om helse-miljø-sikkerhet på egen arbeidsplass.
  • kunne skrive en sakprosatekst
  • kunne drøfte innholdet i en skjønnlitterært tekst (dikt)

Refleksjon/vurdering

Foruten det rent språklige legges det i vurderingen også vekt på:

  • i hvilken grad elevene svarer på oppgaven
  • i hvor stor grad teksten inneholder relevante teknisk vokabular/faglige begreper
  • om teksten er godt strukturert.

Ressurser

Forberedelser

Lærer må sette seg inn i innholdet iressursene som er nevnt over,lage tekstoppgaven på eget ark (se Plan for opplegget)og kopiere diktet ”I chose to look the otherway” (se Ressurser).

Plan for opplegget

Førskrivningsaktiviteter:

Elevene får 3 - 4 min til å skrive ned det de tenker om Helse, miljø og sikkerhet og gir eksempler fra egen arbeidsplass.

Elevene deler sine tanker med en partner før oppsummering i klassen.

  1. Tenkeskriving:
  2. Lesing: Vis nettstedet om unge og HMS: Tips to stay safe at work (se Ressurser).

    Dette nettstedet inneholder en god del relevant fagvokabular, og elevene kan samarbeide om å lage en kort HMS-ordliste der ord brukes i en sammenheng (eksempler fra teksten eller egne eksempler).

  3. Se video: "I Chose to Look the Other Way: Three Stories of Workplace Safety (3:31)".

    Filmen kan brukes på flere måter – manus og oppgaver for diskusjon som følger med, gir ideer.

    Noen elever vil kanskje foretrekke å se den lengre versjonen av filmen (se Ressurser).

  4. 4 Elevene lytter til/leser diktetI Chose to Look the Other Way. Diktet inneholder mange «sterke» setninger, som f. eks.:

    "It wasn't that I didn't care, I had the time, and I was there."

    "Now every time I see his wife, I'll know I should have saved his life."

    "The question asked, or thing you say, could help them live another day."

    Elevene velger en setning fra diktet (som over eller en annen de liker) og skriver en kort tekst der de reflekterer over innholdet i setningen eller assosierer fritt. Kanskje noen også vil prøve seg på et dikt med utgangspunkt i setningen?

    Tanker/tekst deles med ei gruppe eller med klassen.

Å skrive en sakprosatekst:

Elevene skal skrive en argumenterende tekst om HMS på egen jobb/praksisplass.

Assignment: Safety is an issue in all occupations.

Discuss typical problems that occur in your profession when it comes to safety.

Your text should include:

  • An introduction to your profession
  • Present what safety rules there are in your workplace and discuss how these rules are maintained and consequences when the rules are broken.
  • Your own opinion on the topic
  • Give your text a suitable title.

Det kan være en utfordring, særlig for svake elever, å skrive en strukturert, sammenhengende tekst på mer enn noen få linjer. En måte å hjelpe disse elevene er å lage (lærer og elev samarbeider) noen skriverammer, hvor eleven skal fylle hver ramme med f.eks. 6 fullstendige engelske setninger. For mer om metodikken bak skrive-rammer, se presentasjonen Rammer for skriving (se Ressurser).

Som et første steg for å samle eller organisere stoff kan elevene lage et tankekart med utgangspunkt i tenkeskrivingsoppgaven, nettsiden og diktet (eller de velger et annet dikt fraSafety Poems(se Ressurser)

  • Elevene skriver, eventuelt med støtte i skriverammer, og leverer førsteutkastet etter 2 skoletimer.
  • Elevene får respons fra lærer
  • Elevene retter egen tekst og tar hensyn til kommentarer lærer har gjort. I 3. og 4. time jobber elevene videre med teksten for å forbedre/finne egne feil/legge til innhold.
  • Endelig tekstleveres, og lærer gir karakter.

Oppfølging

Det er mulig å jobbe videre både med nettstedet, skriverammer og en HMS-ordliste.

Elevene kan også utnytte stoffet, med diktetI chose to look the other wayeller andre dikt for eksempel fra Safety Poems (se Ressurser)som inspirasjon, til å skrive en skjønnlitterær tekst, f.eks:

Write a short story where safety at work is an issue. Use the poem "I chose to look the other way" as an inspiration to your story. Remember to include setting, characters and a good plot with a surprising ending.

Novelleoppgaven kan forenkles ved at diktet omskrives til en novelle (sjangerendring).

Idé og utarbeidelse

Lisbeth Andersland, Åsane videregående skole

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 15. jan. 2021 15:23