The Moose and the Sparrow

Dette opplegget tar utgangspunkt i en litterær tekst, The Moose and the Sparrow av Hugh Garner, som handler om livet som Lumberjacks i Canada. Opplegget kan lett tilpasses andre tekster.

Kort beskrivelse

Undervisningsopplegget er delt i tre faser med spesielt fokus på lese- og skrivestrategier/ferdigheter. Metodene er beskrevet i Skrivesenterets hefte I skrivende stund.

Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står: Opplæringen skal bidra til at elevene er seg bevisst hva de har lært og hva de må lære for å nå målene. Hvilke læringsstrategier elevene bruker for individuell læring og læring sammen med andre, vil avhenge av deres forutsetninger og den aktuelle læringssituasjonen.

Opplæringen skal gi elevene kunnskap om betydningen av egen innsats og om bevisst bruk og utvikling av læringsstrategier.

Kompetansemål

Kompetansemål engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • uttrykke seg på en nyansert og presis måte med god flyt og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
  • forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden

Læringsmål

 Elevene skal:

  • bli kjent med og øve  ulike lese- og skrivestrategier
  • kunne skrive uformelle tekster
  • kunne skrive tekster med gitte krav om sjanger og innhold
  • kunne finne informasjon i en tekst
  • kunne analysere en tekst
  • kunne gjenfortelle en tekst gjennom bruk av stikkord eller tegning
  • øke sine muntlige ferdigheter

Refleksjon

I aktivitetene «Før skriving og lesing» får elevene prøvd ut metoder for å reflektere og få ideer til å skrive en uformell tekst gjennom tenkeskriving.

I aktivitetene «Etter lesing og som utgangspunkt for skriving» får elevene reflektert over hva teksten The Moose and the Sparrow handler om gjennom aktiviteter som hjelper elevene å huske hva de har lest.

Elevaktiviteten «Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid» kan være en start til et større elevarbeid hvor de skal skrive en «short story», og hvor elevene leverer inn oppgaven til faglærer og får underveisvurdering i skriveprosessen samt en sluttvurdering.

Ressurser

Teksten The Moose and the Sparrow av Hugh Garner. Teksten finnes blant annet i engelskboka Targets (Aschehoug).

Heftet I skrivende stund i PDF utgave hos Skrivesenteret 

Forberedelser

Læreren bør sette seg inn i de ulike lese- og skrivestrategiene før opplegget tas i bruk:

Beskrivelse av fasene (fra I skrivende stund):

Fase 1 Før skriving og lesing: Tenkeskriving

  • Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 minutter)
  • Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

Her skal elevene tenke med papir og blyant. Hensikten med denne aktiviteten er at elevene skal skrive for å utforske, reflektere og beskrive. Teksten skal skrives uformelt og er ment som hjelpemiddel til en påfølgende muntlig aktivitet i klassen. Disse elevaktivitetene ivaretar spesielt skriftlige og muntlige ferdigheter.

Fase 2 Under skriving og lesing: Skrive for å finne fokus.

Oppgave 1:

Les med fokus: Gruppearbeid med spørreord hvem, hva, når, hvor, hvorfor og hvordan. (7-10 minutter individuelt arbeid etter lesing, 10 minutter gruppediskusjon etterpå)

Oppgave 2:

Svar på spørsmål fra teksten (15 minutter)

Denne skriveprosessen bevisstgjør og utvikler elevens tenkning. I tillegg er prosesskrivingen kreativ og involverer eleven gjennom å inkludere hans/hennes egne tanker, følelser og oppfatninger. De grunnleggende ferdighetene som det trenes på gjennom disse aktivitetene er skriving, lytting og å uttrykke seg muntlig.

Fase 3

Etter lesing og som utgangspunkt for skriving: Leke med fakta og rydde i tankene

  • Alternativ 1: Friformkart: tegning/stikkord (7-10 minutter)
  • Alternativ 2: Oppsummerende skriving (10-15 minutter)

Læringsaktiviteter

Undervisingsopplegget som her skisseres, er knyttet til teksten The Moose and the Sparrow og passer inn i emnet Canada, men ved valg av annen tekst og andre bilder, kan opplegget benyttes i arbeid med flere emner innen læreplanområdet “Kultur, samfunn og litteratur” i læreplanen for engelsk. 

Fase 1 Før skriving og lesing: Tenkeskriving

Alternativ 1: Tenkeskriving til et bilde eller tegning (5 min.)

Forslag til bilde (andre kan finnes ved søk på Wikimedia Commons eller Flickr): Logging Camp - Northern Wisconsin

  • Look at the picture and answer the following questions:
  • Describe the surroundings
  • What is he thinking?
  • Where is he going?
  • Where has he been?
  • What did he do yesterday?     

Alternativ 2: Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid (10-15 minutter)

Forslag til bilde: Old photograph of lumberjacks (Wikimedia Commons)

  • Choose one of the men in the picture.
  • Describe the setting.
  • Describe this person (appearence and personality).
  • A crime has taken place. Describe the event, where it happened and who was involved.
  • Include these elements: a saw, a lipstick, a piano and a piece of string.
  • Give your story an appropriate title.

Fase 2 Under skriving og lesing: Skrive for å finne fokus.

Oppgave 1: 

  1. Les novellen, med fokus: Gruppearbeid med spørreord hvem, hva, når, hvor, hvorfor og hvordan. (7-10 minutter individuell arbeid etter lesing, 10 minutter gruppediskusjon etterpå):
  2. Go into groups of three or six. Depending on the size of your group will receive either one or two question cards each.
  3. While reading the text «The Moose and the Sparrow» you need to take notes to the answer(s) on your question card(s).
  4. When you have read the text and found your answers you will go back again to your group and share your answers. Take notes of the other pupils’ answers to each of the question cards.

Oppgave 2: Svar på spørsmål fra teksten (15 minutter):

Sit in pairs and answer the following questions in writing. Use your notes from the group-activity as support.

  • Write a description of the characters Cecil and Moose.
  • Why is Cecil in the lumber camp?
  • Why does Moose treat Cecil badly?
  • What does Moose do towards Cecil?
  • What happens to Moose?
  • What do you think the nicknames Moose and Sparrow mean in this text?
  • Who is responsible for Moose’s fatal incident? Search the text for evidence of a crime and present them in class afterwards.

Fase 3 Etter lesing og som utgangspunkt for skriving: Leke med fakta og rydde i tankene

Alternativ 1: Friformkart: tegning/stikkord (7-10 minutter):

Draw/take notes of all the important events in the story. Your drawings/notes should support you in order to re-tell the story in writing or orally.

Alternativ 2: Oppsummerende skriving (10-15 minutter):

Since you also worked in the lumberjack camp with Moose and Sparrow, the police asks you to help them with writing a report of the accident. Write this report to the police.

Oppfølging

Aktiviteten «Tenkeskriving til et bilde om person, sted og tid» kan være begynnelsen på et større elevarbeid hvor de skal skrive en «short story» 

Kommentarer

Undervisningsopplegget kan differensieres:

  • I fase 1 kan svake elever jobbe med aktiviteten «Tenkeskriving til et bilde eller tegning»
  • I fase 2 «Under skriving og lesing: Skrive for å finne fokus» kan den svake eleven på gruppa for eksempel jobbe med spørrekortet «når».
  • I fase 3 «Etter lesing og som utgangspunkt for skriving: Leke med fakta og rydde i tankene» kan svake elever jobbe med aktiviteten «Friformkart: tegning/stikkord».

Idé og utarbeidelse 

Ginni Lisa Gjertsen, Polarsirkelen vgs., Mo i Rana

Et FYR-opplegg, i samarbeid med Fremmedspråksenteret.

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 15. jan. 2021 15:20