Kort beskrivelse
Elevene lærer å bruke skriverammer med støttespørsmål når de skal skrive en praksisrapport på engelsk, noe som letter skriveprosessen og hjelper dem til å få god struktur på teksten. Formativ vurdering gis underveis (prosessorientert skriving).
Med opplegget følger en skriveramme for My Practice Period og et evalueringsskjema med forslag til vurderingskriterier.
Opplegget kan knyttes til Læreplanverket for Kunnskapsløftet – Prinsipper for opplæringen, der det står at gode læringsstrategier fremmer elevenes motivasjon for læring og Læringsplakaten: skolen og lærebedriften skal fremme tilpasset opplæring og varierte arbeidsmåter (Oppl.l. § 1-2 og kap. 5, og læreplanverkets generelle del)
Kompetansemål
Kompetansemål engelsk
Skriftlig kompetanse
- vurdere og bruke egnede lese- og skrivestrategier tilpasset formål og type tekst
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- bruke egne notater for å skrive tekster med tilknytning til eget utdanningsprogram
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
- bruke mønstre for rettskriving, ordbøying og variert setnings- og tekstbygging i produksjon av tekst
Læringsmål
Elevene skal kunne:
- bruke skriverammer som en strategi for å lette skriveprosessen
- reflektere over tilbakemeldinger og forbedre arbeidet sitt (prosessorientert skriving)
- dokumentere hva en praksisrapport bør inneholde og skrive denne
Refleksjon/vurdering
Vureringsskjema for lærer og elev: Assessment Criteria, My Practice Period(se Ressurser)
Dette opplegget forutsetter at elevene får veiledning både før og underveis i skrivingen. Vurderingsskjemaet bør diskuteres med elevene før skriveprosessen starter og kan brukes aktivt også i veiledningen etter skrivingen.
Ressurser
Vedlegg
Lenker:
Kort beskrivelse Mulige verktøy for deling av rapporter
Forberedelser
Læreren må introdusere et eksempel på skriverammer først. Poenget med stillasbygging bør forklares for elevene og hva som må gjøres med teksten etter at skriverammene er tatt bort.
Plan for opplegget
Mål for elevene: Å kunne skrive en praksisrapport på engelsk
Trinn 1.
Elevene skal gjennom praksisperioden ta notater og skrive ned engelske nøkkelord. De bruker ordbok/internett for å finne de riktige glosene, og notater kan tas på mobiltlf, arbeidsbok, etc.
Trinn 2.
Elevene bruker skjemaetWriting Frame, My Practice Period(se Ressurser) til å skrive om praksisperioden din. Målet er at de skriver minst 5 fullstendige setninger i hver ramme.
Trinn 3.
Rammene fjernes (dvs. alle støttespørsmålene), og elevene leser gjennom, retter opp og gjør tilføyelser.
Trinn 4.
Elevene leverer inn teksten til lærer for kommentarer (formativ vurdering)
Trinn 5.
Eleveneretter og forbedrer rapporten(prosessorientert skriving).
Trinn 6.
Lærer vurderer teksten med karakter (summativ vurdering) ved hjelp av vurderingsskjemaetAssessment Criteria, My Practice Period(se Ressurser).
Oppfølging
- Opprett en klassewiki eller en Padlet (se Ressurser)
- Publiser alle elevrapportene med bilder fra praksisperioden.
Kommentarer
I forskningsrapportenFagdidaktisk utviklingsarbeid(se kilder)sier både elever og lærere at de synes skriverammene har vært til hjelp i skrivinga.
Kilder
Langseth, I. (2010) Fagdidaktisk utviklingsarbeid. IFoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FOU i lærerutdanning. Tapir Akademisk Forlag 2011, s. 285-298 (artikkelen er tilgjengelig i wikien under – se Publiseringer)
Se også wikien for prosjektetFra ord til handling (OTH)
Utarbeidelse av opplegg
Eivind Solem, Rissa vgs og Astrid Myskja, Charlottenlund vgs., Trondheim
Et FYR-opplegg utviklet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.