Making Up a Story - fra bilde til tekst

I dette undervisingsopplegget arbeider elevene med sjangeren kreativ skriving der de går fra bilde til tekst, fra samarbeid og samtale til å skrive en individuell tekst. 

Kort beskrivelse

Opplegget består av en muntlig føraktivitet, en skriveoppgave, underveisvurdering og sluttvurdering med forslag til arbeidsark inkludert. Oppgaven er utarbeidet for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene EL, SSA, BA, HO, TIP med utgangspunkt i utvalgte bilder for det enkelte yrkesprogrammet (illustrasjonseksempel for Elektrofag). Bilder og oppgaveforslag er presentert i en PowerPoint. Opplegget kan tilpasses andre utdanningsprogrammer og alle språknivå. 

Opplegget er i tråd med Generell del av læreplanen, samt Læringsplakaten og Prinsippene for opplæring: Skolen og lærebedriften skal gi alle elever og lærlinger/lærekandidater like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid med andre. (Oppl.l. § 1-1. - 1-3 og kap. 5, samt Generell del av læreplanen (Det skapande menneske).

Kompetansemål

Engelsk

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • Språklæring
  • vurdere egen framgang med å lære engelsk

Muntlig kommunikasjon

  • vurdere og bruke egnede lytte- og talestrategier tilpasset formål og situasjon
  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Læringsmål

Etter økten skal eleven kunne:

Muntlig samhandling

  • tolke bilder i gruppe, lytte til andre og utrykke sin forståelse muntlig
  • samarbeide om ideer

Kreativ skriving

  • individuelt skrive en kreativ tekst med utgangspunkt i eget utdanningsprogram
  • bruke et spesifikt ordforråd

Egenvurdering

  • vurdere egen læringsprosess

Refleksjon og vurdering

Refleksjon over egen læring er vektlagt gjennom ulike vurderingssituasjoner (se Ressurser):

  • Egenvurdering etter muntlig aktivitet, individuelt og i gruppe.
  • Underveisvurdering i skriveøkt: Lærer gir muntlig respons mens arbeidet pågår.
  • Egenvurdering etter fullført skriveprosess.
  • Skriftlig produkt vurderes med måloppnåelse/karakter.

Ressurser

Vedlegg

Forberedelser

  • Se gjennom vedlagte PowerPoint (se Ressurser).
  • Ta eventuelt kontakt med programfagslærer for samarbeid innen faginnhold/ evaluering.

Plan for opplegget

Føraktivitet (muntlig):

Look at the picture (bilde 2 i PowerPoint: Making Up a Story)

  • describe the setting
  • pick one of the persons
  • what is the name of this person?
  • why is he/she there?
  • what is he/she thinking about?
  • where is he/she going?

Discuss in small groups, share in class.

Egenvurdering 

(Vedlegg 2: Egenvurderingsskjema muntlig aktivitet): Eleven reflekterer over egen innsats, ferdigheter og utbytte. Kan evt. utføres som samtale mellom to elever/i gruppe.  

Skriftlig aktivitet:

  • Choose one of the pictures (se Power Point)
    • describe the setting.
  • Choose one of the persons
    • describe the person, appearance and personality
  • Something happens
    • what?
    • where?
    • - who is involved?
  •  Include these elements:
    • det gis ulike ord for de ulike utdanningsprogrammene, se PowerPoint
  •  Give your story an appropriate title.
  • Write your story.

Egenvurdering

 (Vedlegg 3: Egenvurderingsskjema skriftlig aktivitet): Elevene reflekterer over egen innsats, ferdigheter og utbytte. Kan deles med medelev.

Sluttvurdering 

(Vedlegg 4: Forslag til vurderingskriterier): Elevene kan bidra inn i arbeidet med å lage kriterier/gjøres kjent med kriteriene for vurdering av skriflig arbeid. 

Oppfølging

Kan følges opp med flere korte skriveoppgaver for å øve skriftlig ferdighet.

Se Fremmedspråksenterets metodiske tips for skriving.

Kommentarer

Opplegget er velegnet for differensierig da det ikke krever bestemte forkunnskaper.

I tillegg kan det at elevene samarbeider om skriveinnhold gi trygghet i skrivesituasjonen.

Opplegg/oppgave finnes i PowerPointen (se Ressurser).

Kilder

Inspirert av opplegg på FYR-NDLA v/Gøril Karlsen.

Idé og utarbeidelse

Inger Margrethe Elden, Astrid Myskja, Bente Hagelund, Kirsti Thomassen

Et FYR-opplegg, i samarbeid med Fremmedspråksenteret

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06