Kort beskrivelse
Opplegget tar utgangspunkt i kortromanen Hello Mum av Evaristo Bernardine (i Quick Reads-serien fra Penguin) og øver lesing, skriving og muntlige ferdigheter, samt evne til å drøfte litteratur. Romanen gir også god innsikt i gjengkulturer. Arbeidsheftet som følger opplegget inneholder før-, under- og etterlesingsoppgaver, som både går på innhold og språk (slang).
Kompetansemål
Læreplan i engelsk
Språklæring
- vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk
Muntlige ferdigheter
- forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
- innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram
Skriftlig kommunikasjon
- forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
- skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon
Kultur, samfunn og litteratur
- drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden
Læringsmål
Elevene skal
- lese en engelsk kortroman og kunne drøfte denne
- lære å bruke læringsstrategier for å finne informasjon
- kunne skrive korte tekster ved hjelp av ferdige maler og skjemaer
- kunne samtale om boka sammen med lærer
Ressurser
- Hello Mum - Roman av Bernardine Evaristo. 2011 (i Quick Reads-serien fra Penguin)
- Arbeidshefte med forskjellige oppgaver/læringsaktiviteter (pdf)
- London Gangs UK (YouTube. Kort video om gjeng-konflikter i London)
- What are Quick Reads? (quickreads.org)
- Gang Culture and Copycat Activities (kort avisartikkel fra the Daily Telegraph om gjengkultur- og kriminalitet) - til oppfølging eller ekstra for enkelte elever.
Forberedelse
Elevene kan lese romanen som en del av temaet: Det multikulturelle samfunn/Storbritannia
Plan for opplegget
Arbeidsheftet (se Ressurser) viser hvordan elevene kan jobbe med denne boka. Heftet viser også rammene for samtalen med lærer til slutt.
Heftet inneholder oppgaver som:
- pre-reading activities (questions, video, )
- while-reading activities
- after-reading activities (e.g. Jerome’s background, his expectations and role models, his gang)
- useful vocabulary for describing feelings and personality/character
- questions regarding non-standard language
Refleksjon og vurdering
Elevene leverer ferdig utfylte oppgaveskjemaer og forbereder samtale om boka med læreren.
Vurdering med karakter, både av det skriftlige arbeidet og samtalen. Læreren vurderer elevens evne til å forstå, drøfte og reflektere over boka og de samfunnsproblemene den tar opp.
Oppfølging
Elevene kan lese artikler om samfunnsproblemer og gjenger i Storbritannia, f.eks. Gang Culture and Copycat Activities (The Daily Telegraph, 14 February 2011 – se Ressurser)
Kommentarer
- Elevene synes at boka er bra, og at språket ikke er vanskelig.
- Boka er en Quick Reads og leses på kort tid.
- Svake elever klarer å lese den på to dobbeltøkter.
Utarbeidelse av opplegg
Tatjana Berg, Hamar katedralskole
Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret.