Hello Mum

Elevene skal lese en kortroman der en ung gutt, som har vært blant de beste i klassen  i flere år, havner i en gjeng, og livet endres dramatisk. Romanen er skrevet i brevform. 

Kort beskrivelse

Opplegget tar utgangspunkt i kortromanen Hello Mum av Evaristo Bernardine (i Quick Reads-serien fra Penguin) og øver lesing, skriving og muntlige ferdigheter, samt evne til å drøfte litteratur. Romanen gir også god innsikt i gjengkulturer. Arbeidsheftet som følger opplegget inneholder før-, under- og etterlesingsoppgaver, som både går på innhold og språk (slang). 

Kompetansemål

Læreplan i engelsk

Språklæring

  • vurdere og bruke ulike situasjoner, arbeidsmåter og læringsstrategier for å videreutvikle egne ferdigheter i engelsk

Muntlige ferdigheter

  • forstå og bruke et bredt generelt ordforråd og et faglig ordforråd knyttet til eget utdanningsprogram
  • innlede, holde i gang og avslutte samtaler og diskusjoner om allmenne emner og faglige emner knyttet til eget utdanningsprogram

Skriftlig kommunikasjon

  • forstå hovedinnhold og detaljer i tekster av varierende omfang om forskjellige emner
  • skrive ulike typer tekster med struktur og sammenheng, tilpasset formål og situasjon

Kultur, samfunn og litteratur

  • drøfte ulike typer engelskspråklige litterære tekster fra ulike deler av verden

Læringsmål

Elevene skal

  • lese en engelsk kortroman og kunne drøfte denne
  • lære å bruke læringsstrategier for å finne informasjon
  • kunne skrive korte tekster ved hjelp av ferdige maler og skjemaer
  • kunne samtale om boka sammen med lærer

Ressurser

Forberedelse

Elevene kan lese romanen som en del av temaet: Det multikulturelle samfunn/Storbritannia

Plan for opplegget

Arbeidsheftet (se Ressurser) viser hvordan elevene kan jobbe med denne boka. Heftet viser også rammene for samtalen med lærer til slutt.

Heftet inneholder oppgaver som:

  • pre-reading activities (questions, video, )
  • while-reading activities
  • after-reading activities (e.g. Jerome’s background, his expectations and role models, his gang)
  • useful vocabulary for describing feelings and personality/character
  • questions regarding non-standard language

Refleksjon og vurdering

Elevene leverer ferdig utfylte oppgaveskjemaer og forbereder samtale om boka med læreren.

Vurdering med karakter, både av det skriftlige arbeidet og samtalen. Læreren vurderer elevens evne til å forstå, drøfte og reflektere over boka og de samfunnsproblemene den tar opp.

Oppfølging

Elevene kan lese artikler om samfunnsproblemer og gjenger i Storbritannia, f.eks. Gang Culture and Copycat Activities (The Daily Telegraph, 14 February 2011 – se Ressurser)

Kommentarer

  • Elevene synes at boka er bra, og at språket ikke er vanskelig.  
  • Boka er en Quick Reads og leses på kort tid.
  • Svake elever klarer å lese den på to dobbeltøkter.

Utarbeidelse av opplegg

Tatjana Berg, Hamar katedralskole

Et FYR-opplegg utarbeidet i samarbeid med Fremmedspråksenteret. 

Publisert 13. des. 2018 13:04 - Sist endret 8. juni 2021 13:06